Hallo Een vraagje, we hebben een gastouder voor BSO uren. 4 dagen in de week Allemaal goed, ze heeft het er goed en ze word opgehaald van school. Ik werk op een school als schoonmaakster. Na schooltijd van onze dochter. We hebben dus geen opvang nodig in de schoolvakanties. En op eventuele dagen die ze vrij heeft op margedagen hebben we ook alleen de bso uren nodig. Want ik ben gewoon thuis smorgens. Nou verwacht ze elke keer dat ik mijn dochter op margedagen de hele dag breng (omdat de andere . Wel werkende ouder op die tijden dat ook doen..) en rekent ze dus ook hele dagen. Nou hebben we dat wel al een paar keer gedaan omdat ik hiervoor nog nooit opvang heb hoeven regelen. En ik bij haar dus heb gevraagd hoe het allemaal zit.(Ze doet al jaren gastouderopvang) En het mij werd voorgeschoteld dat iedere gastouder dat tegenwoordig doet.. dus nou ja dan maar.. Nou hebben wij vernomen dat niet iedere gastouder dat doet. En we alleen als het in het contract staat de uren die we hebben afgenomen door moeten betalen. Nou komt de zomervakantie aan. En zei ik dat we eigenlijk die weken voor de bouwvak geen opvang nodig zijn. En ik haar dus eigenlijk ook niet hele dagen wil brengen. We zijn wel bereid de uren die ze normaal heeft gewoon te betalen. Dit is echt geen discussie mogelijk.. ze wil ook in de zomervakantie hele dagen rekenen voor onze dochter. Weer omdat andere ouders dit ook doen.. En ze geeft telkens als argument dat ze die tijden/dagen wel vrijhoud.. prima maar daarom willen we die uren die we hebben ook wel gewoon betalen. En als argument dat ze het er wel goed heeft. En wat het allemaal wel niet kost. Speeltoestellen. Die ook gekeurd moeten worden. Het speelgoed binnen en het eten en drinken. Maar dat is toch haar eigen keuze dat ze dat allemaal zo duur maakt.. en dat weet je toch als je zoiets begint? Dat er onkosten moeten worden gemaakt en investeringen in eventueel speeltoestellen en speelgoed en eten en drinken? Zei kiest er voor om de kinderen vrij veel te geven kwa eten. En dat ze alles biologisch haalt. Daar hoef ik toch niet hele dagen in de vakantie voor te betalen terwijl ik dat niet nodig ben... En dan ook nog zeggen dat ze dan geen inkomsten heeft van onze dochter terwijl we hebben aangegeven dat we de uren die we normaal hebben wel gewoon door willen betalen.. Dit was even mijn hart luchten,☺️ en ben erg benieuwd naar jullie reacties.
Mijn kinderen zitten bij verschillende BSO's, dit omdat mijn jongste zoon extra ondersteuning nodig heeft die ze op een reguliere BSO niet kunnen bieden. En wij hebben een BSO waar je alleen betaald als je in de vakantie komt en een BSO waar je hele dagen afneemt in de vakantie op de dagen dat je anders ook komt. Of je nu komt of niet. Dat is dus 10 uur per dag waar ik normaal maar 3 uren zou afnemen, of we er nou gebruik van maken of niet. Ben ik blij met die tweede? Nee. Heb ik daar een keus in? Als ik een BSO wil hebben is er geen alternatief. Dus wat je gastouder doet is niet vreemd, maar ik snap dat je het vervelend vindt. Wel staat het je natuurlijk volledig vrij om een andere opvang/gastouder te kiezen. Ik weet alleen niet of ik mijn kind weg zou halen als ze het naar haar zin heeft.
Ik ben zelf gastouder en ik reken als ze niet komen de gewone standaard (bso)uren. Dat vind ik niet raar. Maar ik doe dus niet hetzelfde als jouw gastouder. Ik zou de vraag eens bij het gob neerleggen of staat het misschien in de huisregels? Want ze zou het inderdaad ergens beschreven moeten hebben, want het argument iedereen doet vind ik juist kul. En ook qua eten: als ze er niet is dan gebruikt ze toch ook geen eten/drinken/etc. De meeste komen dan idd hele dagen ivm werk van de ouders. Maar als je dat niet nodig hebt? En bovendien komt ze dus toch niet, ze kan er dus nog een ander kind neerzetten. Dan heeft ze juist extra inkomen. Als jij je dochter 3 uur wil brengen ipv een hele dag van Pietje dan snap ik het eerder, want Pietje wil 9,5 uur en jullie nemen maar 3 uur af én ze moet Pietje afzeggen. Dus dan scheelt het wel qua inkomsten. Al vind ik dat wat je afspreekt je je daaraan moet houden dus ook 3 uur bieden op een studiedag terwijl je ook Pietje 9,5 had kunnen opvangen.
In ons contract staat alleen dat we de contractuele dus de BSO uren door moeten betalen. Ze wou zelf over naar BSO, en verkondigde in het begin dat ze het zo mooi vind.. Maar inderdaad wel nu zeggen dat ze dan ook 1 voor de hele dag had kunnen opvangen.. Maar iedereen over 1 kamp schren ongeacht de uren dat ze voor iedereen in de vakantie maar hele dagen rekent vind ik wel wat.. voor de bso uren rekent ze ook voor iedereen het zelfde ongeacht of het kind om 4 of 6 uur word opgehaald bij wijze van spreken. Omdat dat het minder werk is voor hun om die uren bij te houden.
Ja lastig. Bij onze bso heb je naast de gewone uren (die ook gewoon vast zijn voor iedereen) apart een vakantie contract. Dus die kan je afsluiten en in de schoolvaka ties heb je dan een hele dag op je normale bso dag. En dan betaal je ook, of je nu wel of niet komt. Maar zonder vakantie contract betaal je die weken niet (maar kan je je kind dus ook niet de gewone uren brengen).
Ik zou het neerleggen bij het gastouderbureau, want gastouder heeft geen poot om op te staan. Maar dan kan het zijn dat je een nieuwe gastouder moet zoeken. Overigens vind ik het niet raar dat ze vaste bso uren hanteert. Want ze is meer tijd kwijt dan bijvoorbeeld 15:30-17:30. Want ze moet jouw kind al om 15:00 uur gaan ophalen.
In principe is het idee bij een gastouder vaak dat je alleen betaald wanneer je kind er ook echt is. Maar gezien de krapte op de markt, hebben gastouders ook steeds meer keuze en kunnen ze dus aanvullende regels stellen. Dat voelt niet zo eerlijk, maar is denk ik wel een kwestie van je erbij neerleggen of iemand anders zoeken. Misschien moet je ook eens berekenen wat een bso via een organisatie je kost want soms is dat zelfs goedkoper als je meer terug krijgt.
Ik heb een gezin waarvan de moeder in het onderwijs werkt, in vakanties hebben zij geen opvang nodig, en daarom hebben zij een 40-wekencontract. De ouders betalen dan alleen voor de schoolweken en niet voor vakanties. Ik weet van tevoren wanneer mijn gastkindjes op vakantie zijn en gaf voorgaande jaren bij de gastouderbureaus aan dat ik ruimte had voor vakantie-opvang (opvangkindjes van gastouders die op vakantie gaan) omdat ik weet dat ik die kindplekken vrij heb.
Hier ook. Al kan je hier ook een pakket zonder vakanties afnemen of zelfs alleen vakanties. Het grootste pakket is wel weer iets goedkoper in tarief. Studiedagen betaal je als ze op je dagen vallen apart de ochtend. Als ze niet op je dagen vallen de hele dag. Studiedagen moet je apart aanvragen en betalen. Bij onze opvang moet je overigens wel hele dag betalen (11 uur) ook als je je kind zoals wij eigenlijk altijd maar 8 uur brengt. Maar dat is vrij standaard.
Dat zou ik heel gek vinden en niet akkoord mee gaan. Maar moet wel zeggen dat ik geen verstand heb van gastouders. Wij zitten bij een BSO en we betalen alleen wat we afnemen. In de vakanties gaan ze nooit, en betalen we dus ook niet.
Oja trouwens bedenk ik me nu, op studiedagen moeten ze inderdaad wel betalen, ook als ze niet komen. Alleen die paar uurtjes na schooltijd. Daar kan ik me in vinden. Maar dan niet de hele dag opeens terwijl ze niet komen, dat lijkt me echt raar.
Wij hebben jaren bij een gastouder gezeten en ons gastouderbureau zei altijd dat je dit soort dingen in onderling overleg met de gastouder moet afspreken. In principe kunnen ze hun eigen regels bedenken. Onze gastouder deed alleen opvang van 0 tot 4 jaar en zij werkte eigenlijk net als een kinderopvang. Je moest dus hele dagen van minimaal 9 uur afnemen en ik vind dat persoonlijk ook niet gek. Het is anders bijna onmogelijk voor een gastouder om die uren nog op te vullen . Jouw gastouder werkt als een BSO dus dat is natuurlijk een ander principe. Ik vind het vanzelfsprekend dat je dan de studiedagen moet doorbetalen want zij kan die dagen niet gevuld krijgen. Maar vakantie is ook bij normale bso wisselend qua regels dus dit zou ik in onderling overleg doen (met wat input van het gob). De argumenten die ze noemt wat betreft speeltoestellen en eten en zo zijn wat onhandig maar het is natuurlijk wel zo dat zij speeltoestellen en spullen moet aanschaffen voor een kinderopvang en dat die zich ook moeten terugbetalen. Oh ja en verder vond ik trouwens dat onze gastouder vroeger ook nog wel eens wat rare fratsen had wat betreft regels maar ik slikte toch maar wat meer omdat onze kinderen het daar gewoon heel erg fijn Hadden en dat vond ik het belangrijkste
Ik vind het raar. Als er geen studiedagen zijn zou ze die inkomsten toch ook missen? De uren na schooltijd betalen snap ik nog enigzins, maar waarom dan ineens 8u ipv 2u (oid) moeten betalen? Qua vakanties zou het mijn inziens in het contract moeten staan of je de gewone uren, geen uren of volledige dag wil gebruiken. En dan dus betalen wat is afgesproken. Niet als het kind normaal 1x per week komt gewoon 12 volledige dagen extra rekenen terwijl kind nooit komt. Ik vind het echt afzetterij.
Oh misschien was dit onduidelijk Maar ik bedoelde de gewone uren die ze normaal ook afneemt dus na schooltijd
Wat ik niet begrijp is dat het om een gastouder gaat, maar dat zij zich vergelijkt met een BSO. Het lijkt mij dat er voor gastouderopvang andere regels gelden dan voor een BSO. Ik heb zelf geen ervaring met gastouderopvang, wel met BSO. De BSO betalen wij een vast bedrag elke maand voor de door ons aangevraagde dagen en betreffende opvang (VSO of BSO en met of zonder vakantieopvang). Dus ook als dochter niet naar de BSO gaat op de door ons aangevraagde dag, dan betalen wij evengoed voor die dag. Ook al hebben wij deze zelf geannuleerd. Zo werkt de BSO blijkbaar. Hoe dit in de gastouderopvang geregeld is weet ik niet.
Vrij simpel .. wat ligt er contractueel vast? want ik snap heel goed, zeker als gastouder, dat ze haar inkomen moet garanderen. Voor jou 10 anderen die wel die hele dagen nodig hebben namelijk. Ligt er contractueel vast dat ze dit mag doen zal je moeten betalen, ligt het niet vast mag je weigeren.. hier geldt dat je voor vakanties bso in principe niet krijgt tenzij je aanvraagt en als je aanvraagt is het gelijk hele dag (want er is geen andere ouder die alleen ochtend afneemt).ook studiedagen, komen is hele dag en niet halve. Andere bso waar ze eerder zat zat standaard 6 weken vakantie in contract dus het ligt er echt aan
Jij houdt je aan je contact, betaalt dus ook de contracturen. Dat zou ik haar mededelen. Verder een melding maken bij het GOB dat je niet gediend bent van dit soort praktijken, en op zoek gaan naar een andere GO. Dat andere ouders wel hele dagen afnemen betekent niet dat jij dat moet doen. Heb je ook een aantal weken in je contract staan, bijvoorbeeld 40 schoolweken, dan hoef je niet voor vakantieweken te betalen. (Als je maandelijks hetzelfde bedrag betaalt worden de 40 weken gemiddeld en over 12 maanden uitgespreid, zo ging dat bij het kdv van mijn kinderen, bij de GO van de oudste betaalde ik maandelijks de afgenomen uren). Ik krijg het idee uit je verhaal dat ze inkomen mist als jij niet in haar grillen meegaat. Gezien wat je vertelt over je contract, sta jij in je recht. Heb je een rechtsbijstandverzekering, dan kan je het daar evt voorleggen.
Ik zou even in het contract kijken. Toen onze jongste nog ging had ik een flexibel contract en moest minimaal x aantal uren afnemen. Ik kwam daar niet altijd aan, maar het aantal contract uren x uurprijs moest ik maandelijks betalen. Ook in vakanties, echter wanneer zij vakantie had dan werd er niets in rekening gebracht. Hadden wij vakantie, maar besloten om hem niet te brengen dan betaalde ik toch de contract uren. Anders even GOB bellen en informeren