Kolven vóór de geboorte...

Discussie in 'Voeding' gestart door Sharon20, 16 mei 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sharon20

Sharon20 Fanatiek lid

19 feb 2008
    3.365
    0
    36
    essen
    hey ik heb een vraagje, een vriendin van mij is nu ruim 37 weken zwanger en produceert nu al heel veel melk.
    nu wou ik eens weten of het voor haar mogelijk is om nu al te kolven... zodat het proces van borstvoeding al goed opgang is als haar beebje geboren is. en om nu al de spanning van haar borsten te halen. ze kan de melk dan invriezen...

zou dit kunnen?

(heb dit topic ook in het "zwangerschap" forum staan maar daar zeggen ze mij dat ik het beter even hier kan vragen)

2. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Hmm, volgens mij kan het niet omdat je als de baby geboren is colostrum aanmaakt en je dat misschien dan 'mist'? Ik weet het eigenlijk ook niet :)

3. randi

randi Niet meer actief

de melk die jou vriendin nu produceert is niet drinkbaar voor de baby hoor, pas na de geboorte maakt de moeder prolactine aan, dat is het hormoon dat de borstvoeding opstart en het colostrum aanmaakt

4. Nemo

Nemo Niet meer actief

De melk die ze nu aanmaakt is wel drinkbaar. Je kunt n.m. ook als je zwanger bent je oudere kind blijven voeden. Die drinkt dan dus gewoon de melk die wordt aangemaakt tijdens de zwangerschap.
    Ik zou niet alvast nu beginnen te kolven. De bv komt vanzelf op gang als je kindje geboren is.

5. randi

randi Niet meer actief

ook bij een eerste nemo?

6. Nemo

Nemo Niet meer actief

Dat bedacht ik me later ook. Maar het lijkt mij dat als er al melk in de borst zit tijdens de borstvoeding en je kunt nu geboren zou worden dat niet ineens alle melk die tijdens de zwangerschap is gemaakt weg zou zijn en vervangen door colostrum.

7. Life in Pink

Life in Pink Niet meer actief

Hallo,

Ik wil even een vervelende vergelijking maken en zo bedoel ik het natuurlijk niet, maar een koe moet eerst jongen krijgen voordat ze melk kan geven. ik denk dus dat je melk echt pas te drinken is, na je bevalling en melk die je aanmaakt tijdens een 2e zwangerschap dus anders is omdat je deze al voor je 2e zwangerschap hebt aangemaakt.

Verder lees ik ook vaak dat je dus eerst colostrum aanmaakt en dat ongeveer na 4 a 5 dagen de echte melk op gang komt. Maar deze colostrum heeft je kindje wel nodig omdat dit heel goed voor de darmen schijnt te zijn, dit schijnt de stoelgang goed op te starten. (natuurlijk kan een kindje zonder, want flesgevoede kindjes missen dit natuurlijk ook).

8. Nemo

Nemo Niet meer actief

Als je je 1e blijft doorvoeden tijdens de zwangerschap dan loopt je productie vaak erg terug. Het kan ook best zijn dat je productie helemaal stopt. Meestal rond een week of 30 komt de productie weer op gang. Dat drinkt dan je 1e kindje ook. Ik denk dus dat dat dan melk is van de zwangerschap en niet van je 1e kindje.
    Snappen jullie het ?
    Maar mischien interresant om aan de lk hier te vragen ?

9. randi

randi Niet meer actief

nemo de productie loopt wel terug maar de moedermelk is door het hormoon prolactine al wel aangemaakt zodat de moedermelk wel drinkbaar is maar bij een eerste wordt het toch pas aangemaakt na de bevalling. is wel geen veel voorkomende vraag hé en ben wel eens benieuwd naar het antwoord daarop dusja mischien inderdaad eens aan de lk voorleggen

10. Nemo

Nemo Niet meer actief

Ik heb het gevraagd aan de lk.

Maar volgens mij is het ook zo dat je colostrum niet kunt invriezen.

Ben benieuwd wat Ilse de lk ervan zegt.

11. prinses

prinses VIP lid

20 mei 2006
    18.334
    1
    36
    Dan doe ik deze dicht. Een vraag mag je maar 1x stellen.

Deel Deze Pagina