vraag over grote klassen

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door MuscleMe, 12 aug 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.899
    3.932
    113
    Maar dan neem ik aan dat groep 1 en 2 bij elkaar zitten? Of anders hebben ze in de hogere groepen wel combinaties gemaakt...

Scholen krijgen geld per leerling en daarbij wordt uitgegaan van ca 25 leerlingen per klas. Dat is een gemiddelde over de hele school. Dus er kunnen klassen van 15 bij zijn, maar ook van 35.. Soms moeten scholen dus keuzes maken in welke groepen ze splitsen en/of combineren. In sommige gevallen mag er gedurende het schooljaar een nieuwe kleutergroep gestart worden als er bijv heel veel aanmeldingen zijn.

Of een kind kan aarden in een grote groep hangt zo van het kind af. Voor het ene kind maakt het echt niet uit, voor het andere kind is een grote groep een ramp. En sommige kinderen hebben ook last van een kleine groep. Want ook dat heeft nadelen.
    Mijn dochter gaat nu naar groep 3, maar voor de zomervakantie was de kleutergroep 32 leerlingen. Dat was echt groot... een enorme kring en een gekrioel van kinderen en moeders/vaders 's morgens. Maar mijn dochter had daar geen last van (eind groep 2). Toen ze begon in groep 1 waren er 16 kleuters. De jongste start in oktober, ben heel blij dat er dan geen 32 kleuters meer zijn (grote groep 2 is doorgeschoven naar 3). Hij start in een groep van 20 ongeveer en voor hem is dat heel fijn want hij zal wel erg moeten wennen eerst.
    In grotere kleutergroepen is vaak wel heel veel structuur en ritme. Voor veel kinderen wel heel fijn..

2. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.611
    2.404
    113
    Bij ons op school hebben ze uiteindelijk vanaf groep drie ongeveer 26 kinderen per klas. Bij ons beginnen de kleuterklassen aan het begin van het jaar met ongeveer 21 kinderen en eindigen net boven de 30. Dat verschil merkte je vorig jaar erg goed, ik vind persoonlijk als het richting de 30 gaat echt veel te veel voor kleuters. Met name de kinderen die in het voorjaar dan beginnen, kunnen mnaar extra aandacht van de leerkracht krijgen helaas. Ik vind het zelf ook erg raar dat er voor peuters strenge regels zijn, volgens mij twee juffen per 16 kinderen, en dan bij de kleuters worden er helemaal geen regels meer opgelegd terwijl je merkt dat met name de kinderen tussen vier en vijf jaar nog echt wel wat extra aandacht nodig hebben.

Zana28 vindt dit leuk.
  3. maliro

maliro Niet meer actief

Hier ook klassen met rond de 30 kinderen. Een jenaplanschool dus allemaal combigroepen. Er zijn 5 groepen 1/2 , mijn dochter gaat nu naar groep 3/4 en daar zit ze met 27 kinderen in de klas. Overigens zijn er ook 4 groepen 3/4 . Ik vind het wel druk maar dat komt omdat ik verwend ben. Ik had vroeger 18 kinderen in de klas. Mijn oudste zit op het sbo en daar zit hij in een klas van 14.

4. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.865
    5.136
    113
    Home
    ik vind 28 wel veel voor die kleintjes

mijn zoontje zit met 20 in een klas groep 1/2 ( wel 4 groepen 1/2 )
    daar zal verderop in het jaar misschien nog wel wat bij komen

5. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.858
    113
    Een kennis van mij geeft les op een klein dorpsschooltje. Die groepen worden gewoon gecombineerd, want er is geen geld om 1 leraar voor een groep van 8 kinderen te zetten. En ze zegt dat het ook dat het echt zijn nadelen heeft, zo zit er in 1 groep maar 1 meisje, dat kind hoopt zo dat er nog eens een meisje in de klas. Ook voordelen natuurlijk, want de leraren kennen iedere leerling.

Hier weinig keuze (tenzij ik voor een school in een achterstandswijk kies die niet al te best bekend staat), zowat overal zijn hier grote kleuterklassen. Het heeft zijn voordelen en zijn nadelen. De juf van de grootste klas is er eentje die geweldig kan organiseren en de boel helemaal onder controle heeft en daarbij nog kinderen genoeeg persoonlijke aandacht geeft. Ik heb leraren in kleine(re) groepen meegemaakt waarbij leraren de groep moeilijk aan konden en rustige kinderen eigenlijk gewoon een beetje vergeten werden.

6. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Mijn dochter heeft vorig jaar in een groep 1/2 gezeten met 28 kinderen. Ze is redelijk gevoelig voor drukte en geluid, was voor haar niet echt ideaal. Ze klaagde regelmatig over de drukte in de klas. Maar ja, we leven niet in de ideale wereld en ik heb niet gevoel dat het echt tot problemen heeft geleid.
    Ik heb ook het gevoel dat de leerkracht en de mix van karakters en capaciteiten van kinderen, de groepsdynamiek, e.d. mede bepalen hoe 'druk' een klas aanvoelt.

Ik maak me meer zorgen over de 'grote' klassen in het speciaal onderwijs :oops: :|...

7. nmv

nmv Fanatiek lid

7 jan 2013
    3.964
    270
    83
    Oost-NL
    Dit zijn zelfs aantallen van combiklassen! Heel klein schooltje... ;)

8. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.899
    3.932
    113
    Oei dat is wel heel klein. Hoeveel leerlingen heeft de school in totaal dan?
    Ik heb gewerkt op een school met 24 leerlingen. Daar moest toen met twee groepen gewerkt worden, dus 1 t/m 4 bij elkaar en 5 t/m 8. Uiteindelijk is de school gesloten.

9. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.161
    35.826
    113
    Mijn oudste zit al vanaf het begin in een klas met 34, de middelste zit in een klas met 21. En wat mij verbaast is dat de grote klas vele maken leuker en minder druk is dan de kleinere klas van mijn dochtertje.

10. Linda86

Linda86 VIP lid

Hier idem. Mijn zoon zit in een klas met 32 leerlingen, de grootste klas van de school (er zijn vorig jaar toevallig veel nieuwe kinderen in groep 6 ingestroomd en die moesten verdeeld worden over de 3 bestaande groepen 6), mijn dochter zit in een klas met 24 leerlingen. Maar de klas van mijn dochter is vele malen drukker. Bij mijn zoon in de klas verloopt alles heel soepel en gesmeerd, de kinderen zijn echt op elkaar ingespeeld. Het is een hele fijne klas en als je daar binnen staat, voelt het niet als een klas met veel leerlingen.

11. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.161
    35.826
    113
    Ja precies! Hier ook zo en bij de klas van dochtertje zitten ook nog een paar wat minder leuke leerlingen. Dat drukt veel meer een stempel op de groep dan de grote van de groep.

LoPi en Linda86 vinden dit leuk.
  12. Linda86

Linda86 VIP lid

Ja klopt, dat is hier (helaas ook het geval). En natuurlijk kun je dat in een grote klas ook hebben, maar ik denk niet dat ze grootte van een klas van bovengeschikt belang is. Ik zou me er in ieder geval niet te druk om maken :).

suus1983 vindt dit leuk.
  13. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.858
    113
    Mijn zoon had een heel grote groep 1/2, maar met aardig normale kinderen. In groep 3 had hij een veel kleinere klas, maar daarvan 6 kinderen ofzo met ernstige gedragsproblemen die uit de andere combigroep kwamen of waren blijven zitten.
    Dit was de hoofdreden waarom wij hem van school hebben gehaald na een schooljaar, zag het niet voor me om hem daar t/m groep 8 tussen te hebben. Was een vreselijk jaar.

14. mapepejo

mapepejo Fanatiek lid

27 aug 2014
    1.593
    541
    113
    #34 mapepejo, 15 aug 2018
    Laatst bewerkt: 15 aug 2018
    Ik heb als juf wel eens een kleutergroep van 36 gehad. Dat was echt te veel!
    Vaak beginnen kleutergroepen klein en stromen die gedurende het jaar verder vol. Tenzij er aparte instroomgroepen zijn. Er zijn altijd ouders die hun kind pas (erg) laat aanmelden, daarom komen er vaak nog op het laatst meer kinderen bij dan eerder voorzien.

In Nederland heerst onderwijsvrijheid en passend onderwijs. Daarom mogen ouders hun kinderen altijd op een school aanmelden, ongeacht bijv. de groepsgroottes. Scholen kunnen wel aangeven dat de groepen al erg groot zijn of adviseren om op een later moment in te stromen vanwege huidige groepsgrootte. Ouders kunnen hun keuze hierdoor laten beïnvloeden (of niet). Uiteindelijk blijft de keus voor aanmelding bij de school, bij de ouder.

Om een school rendabel te draaien, kan worden uitgegaan van gemiddelde van +/- 25 leerlingen per klas. Dan kan er dus een groep van 20leerlingen zijn in de school, maar dienen er ook groepen te zijn met meer dan 25 leerlingen.
    Wordt dat gemiddelde niet gehaald, dan teren scholen vaak enkele jaren op financiële reserves tot (hopelijk) het leerlingaantal weer aantrekt.
    Zo niet dan moeten er soms noodgedwongen combigroepen gemaakt worden bij te weinig (of te veel) leerlingen in meerdere jaargroepen.

Toch is de mate van zorg in een groep vaak meer van invloed op het klassengebeuren dan het leerlingaantal.
    Zo kan de ene groep van 20 leerlingen veel onrustiger zijn dan een andere groep van 32 leerlingen.

puzzelstukje vindt dit leuk.
  15. nmv

nmv Fanatiek lid

7 jan 2013
    3.964
    270
    83
    Oost-NL
    Een stuk of 50. En zoals elk jaar is het een aandachtspunt of de school nog kan blijven bestaan of niet. Het minimum aantal leerlingen ligt in onze gemeente op 23, dus we hebben nog ietsjes speling

16. Theezeefje

Theezeefje Fanatiek lid

13 okt 2014
    3.709
    4.026
    113
    Overijssel
    Die van mij eindigde met 27 kinderen ( januari begonnen en combi 1/2)
    En dan te bedenken dat de school in totaal ong. 76 leerlingen heeft ;)
    Nou,ja veel leeftijdgenootjes dus de komende jaren ( ook allemaal combigroepen)

17. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Wij beginnen met 19 groep 1/2 morgen en geschat is dat ze rond de 24 25 uitkomen in juli 2019.
    Voor onze school heel erg veel. Dit jaar waren er maar 9 groep 8'ers. Onze school heeft alleen maar combinatieklassen, gemiddeld 17 kindjes per klas, bv 8 groep 5 en 9 groep 6. Nu is de school wel groeiende en er is pal naast de school ook een nieuw gebouw gepland. Maar vergeleken met gemiddelde scholen is het heel kleinschalig. Ik zat vroeger ook met 33 34 in de klas. Meer keuze qua vriendinnen, ik had er geen last van.

18. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.299
    10.268
    113
    Als het daar bij blijft, 28 is normaal. Ben wel benieuwd wat ze doen met instromers.

Een leerkracht kan nog steeds zien hoe je kindje is, ze zullen ook in kleinere groepjes doen. Volgens mij is de administratie heel veel en worden heel veel dingen digitaal geregistreerd.
    Onze knul was nummer 26 en gaat straks met 15 beginnen. Zelfs binnen 2 weken hadden de juffen al dingen gezien bij onze knul dus ik heb er alle vertrouwen in dat de school die we hebben gekozen een goed beeld heeft van elk kind.

Zelf zat ik in een klas met 20 meisjes en 9 jongens. Vond dat zelf niet bijzonder veel.

19. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Jep! Ik begin volgende week in een groep 2 van 30. Er komen er door verhuizing ed altijd meer bij.

Deel Deze Pagina