Dochter word in oktober 3 jaar en ik vind het eigenlijk wel tijd worden om haar zindelijk te gaan maken. Maar hoe in godsnaam pak je dat aan? Voel mezelf nu net een amateur haha We hebben een potje en wc verkleiner maar ze heeft echt geen interesse erin en wilt ook niet. Ik wil haar niet dwingen maar wel zoveel mogelijk stimuleren en blijven aanmoedigen Als we haar zonder luier laten lopen dan wilt ze uiteindelijk alsnog persé een luier om. Waar moeten we beginnen? Ik zie alweer beren op de weg dat ze op de bank plast, of de grond en onze leuke dreumes erdoor heen gaat kruipen enz haha
Ik ben begonnen met op vaste momenten op de wc of potje. Dus voor en na het slapen, voor het douchen etc. Wilde ze niet was dat ook prima, ik heb haar nooit gedwongen. Ging ze op het potje of de wc en ze deed een plas stond ik jubelend naast haar. In het begin was het soms dagen dat ze niet wilde en dagen dat het heel goed ging. Soms wilde ze en lukte het niet, allemaal prima. Toen het plassen op het potje wat meer werd hebben we een sticker kaart in het leven geroepen. Binnen no time had ze die vol. Ook gewoon op de vaste momenten en tussendoor vroeg ik haar of ze wilde plassen. Daarna heb ik de luier gewoon uitgelaten toen we buiten waren. Potje in de tuin en dat ging meteen heel goed. Binnen een week was ze zindelijk en had ze overdag helemaal geen luier meer om. Ongelukjes zijn op 1 hand te tellen geweest.
Lastig he. 3jr vind ik al vrij laat hoor. Lijkt me wel tijd worden ja. Ik had het potje in de buurt gezet. Geen luier meer aan. En iedere keer als ze moesten plassen op het potje zetten. Dat gaat in het begin natuurlijk erg vaak fout. Maar uiteindelijk snappen ze het. Hier waren ze op deze manier alle 3 zindelijk vóór hun 2e verjaardag
Bij m’n dochters heb ik gewoon de luier af gedaan en niet meer om. Ze gingen altijd al mee naar de wc dus daar waren ze bekend mee. Elk half uur naar de wc de eerste dagen, boekje gelezen van ‘Saar op de wc’, op de wc zelf heb ik ook kleine boekjes. De oudste (3 jaar en 8 maanden) leest’ boekjes als ze gaat poepen. De middelste wil dat niet. Bij de oudste ging het wat moeizamer dan bij de middelste. Bij beide ben ik begonnen toen ze 2,5 waren. Bij de oudste een beloningssysteem met stickers gebruikt en dat ging goed voor het plassen. Poepen heeft echt wel maanden geduurd voordat ze dat echt op de wc durfde. De middelste (2 jaar en 8 maanden) was in 3 dagen plaszindelijk en na 2 maanden poepte ze ook op de wc. Bij haar ging het makkelijker. Zal deels aan het kind liggen en deels wellicht aan mij als moeder, het was niet de eerste keer en ik zag niet echt beren op de weg.
Thanks voor het mee denken, we moeten het gewoon maar eens gaan ervaren en doen denk ik. Voor het tweede jaar is op tijd hoor, wel fijn! Maar vind het nog best vroeg Ze is nog geen 3 dus lijkt me niet absurd laat. Ik kan haar niet dwingen en tot huilend toe op dat potje neer zetten
Een vriendin van me liet haar kindje met de ipad op de wc! Wellicht niet superpedagogisch maar ook het proberen waard als de boekjestruc of stickerstruc niet werken. Ik zou er lekker nu mee beginnen, laat haar in een onderbroekje lopen. Vertel haar dat als het kriebelt in de buik ze dan moet plassen. Zo werd dat ook in het boekje van Saar benoemd en dat werkte hier vooral voor de middelste heel goed. Als het kan lekker meteen op de wc dan heb je er minder gedoe van. Maar als ze het potje fijner vind gewoon een potje uiteraard. Maak er een ‘feestje’ van, hier vonden ze het superinteressant dat ze zelf mochten doortrekken en de handen wassen bij het kraantje in de wc. En dat mocht dan alleen als ze ook echt een plas of poep hadden gedaan. De kleine knop voor een plas en de grote voor een drolletje! Dat vond de middelste ook magisch die wilde maar wat graag op die grote knop drukken.
Is zeker ook niet absurd laat. Daarbij moet ze er ook zelf aan toe zijn. Huilend op het potje zetten werk averechts lijkt me. Komt goed. Het heeft geduld en tijd nodig. Maar ze heeft ook nog tijd zat.
Ik zou het blijven aanbieden (op vaste momenten, om het voor jezelf makkelijker te maken), maar verder ook gewoon geduldig zijn als ze niet wil. Gaat ze naar een kinderopvang? Kunnen de leidsters het daar eens proberen om haar bekend te maken met de wc? Mijn dochter vond het ook superleuk om daar met andere kindjes naar de wc te gaan in de fase dat ze thuis nog weigerde.
Hier werkte het potje niet, half jaar geleden was hij al echt te groot om erop te zitten. Toen begonnen met voor het douchen even naar de wc. Nou er gebeurde weinig en nu sinds 3@4 dagen plast hij zoveel op de wc hij klimt er zelf op zonder verkleiner, daarnaast ook zn luier nog vol hoor maar hij zegt steeds vaker dat hij moet. Bij oma en tante nu ook op de wc. Zelf heb ik een papier op de wc deur geplakt en hij mag er elke keer een sticker plakken. Van de week als ik vrij ben ga ik hem in zn onderbroek laten lopen kijken hoe dat gaat. Denk dat het vooral zonder stress moet hoor, kijk niet wat normaal is maar wat bij je kindje past. Succes!
Het gaat toch niet om dwingen en huilend op het potje? Wel om tijdig starten zodat het net iets normaals is, níet iets dat tot huilen op het potje leidt. Hier dus ook bij beide kinderen op anderhalf daarmee gestart. Potje in de wc, op vaste momenten zelf gaan en je kindje meenemen en vragen om er zelf op te gaan zitten. Eerst met luier, daarna zonder.
Ze gaat naar de kinderopvang en daar gaat ze gewoon mee op de wc zitten met de andere kindjes maar doet tot nu toe nog niets op de wc als ze moet. Bedoel ook niet dat ik haar ga dwingen, maar las hier boven dat het duidelijk tijd werd met 3jr, omdat dat vrij laat is. Elk kind is anders en niet iedereen is er even snel aan toe
Twee potjes neerzetten. Beide kindjes op een pot. Dreumes kan mooi ook vast wennen aan op het potje zitten. ‘Kom jullie gaan ff op de pot zitten, gaan we samen een boekje lezen/liedje zingen of wat dan ook.’ Door de ontspanning komt er misschien wel wat en dan maak je er een feest van. En anders was het sowieso al leuk, want je hebt een boekje gelezen. Zodra ze doorheeft dat het niet eng of spannend is kun je het gaan uitbreiden naar meerdere momenten.
Tja, maar hoe weet je dat ze er nog niet aan toe was? Je hebt het niet geprobeerd. Ik lees hier op dit forum zo vaak over kinderen die er nog niet klaar voor zijn... In België zijn de meeste kinderen op 2,5 jaar zindelijk. Ze gaan dan namelijk naar school. Het lijkt me niet dat onze kinderen anatomisch anders in elkaar zitten. Hier wordt gewoon niet gewacht op een signaal van de kinderen, maar vanaf anderhalf à twee jaar wordt spelenderwijs gestart met zindelijkheid. Maar goed. Dat maakt nu uiteindelijk niet uit. Je weet inmiddels waar te starten. Als je vaak genoeg probeert, komt er onvermijdelijk een succesmomentje, dan uitgebreid vieren, en dan ben je vertrokken.
Het feit dat ze wacht op een luier zegt al genoeg toch. Ze heeft alleen drie jaar lang geleerd dat het in de luier moet, dus dat wil ze nu braaf.
Ja, precies, waarschijnlijk heeft ze al wel een idee van wat de bedoeling is, voelt ze het aankomen en wacht op de luier. Je zou daar mee verder kunnen werken, door haar die luier te geven als ze eerst even op de wc gaat zitten . Met wat aanmoediging doet ze na een paar keer hopelijk daar.
Ik ben nu bezig dochter zindelijk te maken en gebruik een methode uit het boek: holy crap, potty training. Ook bij zoonlief destijds gedaan. Zij zegt dat er een window of opportunity is tussen 22 en 30 maanden. Daarna wordt het lastiger. Zij zegt ook dat je juist moet stimuleren en dat het onzin is om te wachten tot ze klaar zijn. Ook moet je geen beloning geven. Juichen dat ze het goed doen mag natuurlijk wel. De training is opgedeeld in blokken. Blok 1 is helemaal naakt laten rondrennen en letten op de signalen dar ze naar de wc moet. Blok 2 is met kleren maar zonder onderbroekje en kleine uitstapjes. Blok 3 is hetzelfde als 2 maar dan grote uitstapjes. Ze zegt ook om een maand geen onderbroekjes te gebruiken omdat het te veel op een luier lijkt. We zijn donderdag begonnen en dame is zindelijk! 1 ongelukje gehad met poepen. Dat was de eerste keer zonder luier en ook maar iets van 2 ongelukjes met plassen. We zijn ook gelijk gestopt met luiers s’nachts en dat werkt ook super nu. We maken haar wel wakker om te plassen maar ze is gisteren ook wakker geworden omdat ze moest plassen. Ik raad het boek echt aan.
Beginnen met de luier af doen. Lekker in de tuin met dit weer. En als ze gaat plassen op het potje zetten en zeggen dat dat daar moet. Van daaruit kun je verder. Hier werkte belonen heel goed en vooral volhouden. Luier niet meer om (behalve in de nacht dan). Onze driejarige heeft er 4-5 weken over gedaan.
Hier waren ze rond de drie jaar zindelijk. De eerste was na dag een zindelijk en de tweede op dag drie. Ik zette ze elk half uur op de wc. Dag erna (bij de tweede dan) elke drie kwartier en dag erna elk uur en toen had ook hij het door. Ging hier vrij gemakkelijk, maar dat komt ook wel denk ik doordat ze wat ouder waren. Wel gelijk op de wc, want had echt geen zin om met potjes/verkleinen in de weer te gaan. Ik had een beloningssysteem met stickers gemaakt.
Ik ben van mening dat het het beste werkt wanneer je kind er zelf aan toe is. Lichamelijk, maar ook mentaal. Natuurlijk zijn er kinderen die je extra moet stimuleren, maar over het algemeen willen kinderen allemaal de dingen leren die hun ouders en andere kinderen ook doen. Hoe jonger je begint, hoe meer moeite het kost, denk ik. En natuurlijk kun je je kind dan met 2,5 best zindelijk hebben. Maar het kan ook met 3,5. Onze oudste (meisje) gaf zelf met ruim 2 jaar aan dat ze graag een onderbroekje aan wilde. (daarvoor wel regelmatig geoefend met het potje). Oke, dan proberen we dat. Maar het lukte gewoon nog niet. Dus even gelaten. Met 2,5 ongeveer gaf ze het weer aan en toen lukte het wel. Onze jongste (jongetje) heeft sowieso veel minder dat hij dingen zelf wil doen en nieuwe dingen wil doen dus dan had ik kunnen wachten tot ik een ons woog voor hij het zelf aan gaf. Maar ik heb wel gewacht totdat ik het idee had dat hij het kon en er wel aan toe was. Dat was met ruim 3 jaar. En toen was hij ook in 2 dagen plaszindelijk en paar weken daarna ook poepzindelijk. Ik had het een jaar eerder kunnen forceren maar ik denk dat het een drama en een strijd was geworden. Bijna 3 is wel echt de leeftijd om er mee aan de slag te gaan, maar ik zou eerst een rustig oefenen met het potje, wij deden dat voordat ze in bad of onder de douche gingen. Vooral de jongste ging namelijk vaak plassen als hij net in bad was... En dan op een gegeven moment gewoon die luier uit. en soms moeten ze dan even een paar keer ervaren wat er gebeurt als je dan plast..
Het ligt er ook aan wanneer het kind er zelf klaar voor is denk ik. Mijn dochter had er absoluut geen belang bij. Niet op de pot en niet op de wc... Heb er nooit een drama van gemaakt. Ze vond zichzelf al heel groot en wil naar de basisschool. Toen heeft mijn oma haar gezegd dat ze dan eerst alle plasjes en poep op de wc moet doen. En dat ze dan na haar verjaardag naar de basisschool mag. Ja ze is behoorlijk laat maar ik vond het geen probleem. Ze kwam 2 augustus uit bed met de mededeling: ik hoef geen luier meer aan (3 jaar en 7 maand) sindsdien overdag zindelijk. en soms snachts nog een plasje in de luier. Als ze dan moet roept ze. Ik beloon alleen met mijn stem. niet met stickers iod