Menu voor 6-7 maanden...tips gevraagd!

Discussion in 'Voeding' started by chantalle76, Apr 28, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. chantalle76

chantalle76 Nieuw lid

Apr 21, 2008
    4
    0
    0
    Hoi allemaal,

Hopelijk kan ik hier wat tips krijgen over wat ons meisje kan/mag/moet eten per dag. Ze is ongeveer 6 kilo (laag geboortegewicht, groeit goed maar blijft op onderste lijntje)
    Dit was haar schema tot 6 maanden (volledig bv):
    7-11-15-19-23 en soms nog 's nachts bv - ongeveer 5x 180 cc.

momenteel doen we:
    7u bv
    10u fruithap (potje of vers +/- 100-125cc
    11u fles
    15u fles
    17.30 groentehap (potje of vers +/- 125cc
    19u bv
    23u fles

Die 19u fles zou ik graag later willen doen maar ze is dan meestal al echt helemaal moe dus dat lukt echt niet..Die 23u fles zou ze volgens 'deskundigen (hihi ouders/tantes enzo) niet meer hoeven te hebben maar die heeft ze nog echt nodig, we moeten haar er soms voor wakker maken maar als we dat niet doen dan is ze meestal voor 24u wel zelf wakker met trek en die fles drinkt ze dan meestal ook helemaal op!

De flessen overdag gaan eigenlijk niet meer helemaal op maar nu las ik ergens dat ze vanaf 6 maanden ook wat minder mogen gaan drinken..maar dan moet dat toch wel gecompenseerd worden met wat anders. Ze krijgt dan wel 2x een hapje maar zou ik eigenlijk ook al boterhammen/rijstwafels/liga's/toetjes ofzo moeten geven? Volgens mij mag er ook niet teveel tijd tussen zitten dat ze niets krijgt, toch?

Nu wil ik graag nog pap gaan introduceren maar ik vroeg me af wanneer dat het beste is..? Ik geef nog een paar weken bv dus 's ochtends zou niet echt handig zijn. En ik weet ook niet of met haar huidige eettempo ;) een pap 's ochtends prettig is.

Al met al...zouden jullie eens een kritische blik over mijn schema willen werpen en wat tips willen geven?
    Alvast bedankt!

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    De pap kan ook 's avonds natuurlijk.

Was je van plan om over een paar weken helemaal af te bouwen, of wil je gewoon de vroege ochtenden, late avonden en eventuele nachten zelf blijven geven? Als je dat laatste doet, dan scheelt het je een heleboel gereken en getel.

Op borstvoeding.com staat een heel duidelijk introductieschema, dat ook heel goed toe te passen is in combi met kunstvoeding.

3. chantalle76

chantalle76 Nieuw lid

Apr 21, 2008
    4
    0
    0
    Ik wil helemaal gaan afbouwen, over een paar weken is ze zeven maanden en dan gaan we stoppen.
    Heb ook nog wat op andere internet-pagina's zitten zoeken maar zie dat de meningen erg verdeeld zijn. Zie ook dat er maar weinig babytjes zijn die rond 6-7 maanden nog die late fles hebben maar bij ons is het nog echt geen optie om die weg te laten...
    Denk dat we dit nu gaan proberen:
    7u bv/fles en na bv misschien pap en na tijdje boterham
    10u fruithapje
    12u pap en over tijdje dan een boterham
    15u fles
    17-18u groentehap
    23u fles (pap..?)

Geven jullie ook al ander drinken of alleen nog maar melk? En zaken als soepstengels/rijstwafels..?

graag nog meer tips / ervaringen!

4. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik kan je op dat punt dan niet zo heel veel nuttigs melden. Mijn kinderen hebben veel langer nog laat in de avond aan de borst gedronken, dat is natuurlijk minder werk en je hoeft er verder niet bij na te denken. Ze gaven aan dat ze het nodig hadden, dus ze kregen het gewoon.

Als jij ziet dat je kind die fles nodig heeft, dan zou ik die gewoon blijven geven.

5. appeltje

appeltje Niet meer actief

Ik kijk of mijn zoontje zelf komt voor die late voeding. Meestal wel, maar soms niet (al heb ik dan wel vaak een nachtvoeding). Ik zou even kijken hoe ze het doet als je de 19.00 uur voeding hebt vervangen door een fles. Dat is toch wat zwaarder verteerbaar dan borstvoeding en je ziet dat kindjes - al dan niet geholpen door een beetje Nutrix - doorslapen tot de volgende ochtend.
    Als jij haar gaat wakkermaken terwijl ze in een diepe slaap ligt, dan drinkt ze om 22.00 uur misschien niet zo goed en komt ze moeilijke weer in die diepe slaap waardoor ze de rest van de nacht lichter slaapt (lees: vaker wakker wordt).

Die oudere generatie.... pfff.... ik weet het niet hoor. Ze sliepen allemaal meteen door, huilden niet en aten meteen 'met de pot mee'.... volgens hebben de jaren de geest wat vertroebeld. ;)

Over dat drinken... ik geef heel soms een slokje water uit de tuitbeker na zijn koekje/rijstewafel rond 16.30 uur. Niet teveel, maar even om te oefenen aan de tuitbeker. Gaan spelenderwijs.

6. sassie1980

sassie1980 Fanatiek lid

Dec 30, 2006
    2,292
    0
    0
    Hoi,

Mijn zoontje had dan wel een goed geboortegewicht, maar mijn borstvoeding wilde niet op gang komen, waardoor hij sindsdien op de -1 lijn zit.

Ons schema op dit moment:
    08.30 fles 210+7 met Bambix
    10.30 fruithap 100 gram
    12.00 tot 13.00 slapen
    13.00 boterham met fles 180+6
    15.00 rijstewafel en fruitdrink of rooibosthee
    16.30 groentehap 200 gram
    18.00 tot 19.30 slapen
    20.30 fles 210+7 met Bambix

Groetjes Saskia

7. sassie1980

sassie1980 Fanatiek lid

Dec 30, 2006
    2,292
    0
    0
    Ik heb trouwens begrepen dat ze ongeveer 1 liter vocht per dag nodig hebben. Hij krijgt nog 600 a 700 ml flesvoeding en in zijn fruithap en groentehap zit ook wat vocht. Vandaar dat ik 1 keer per dag wat extra vocht geef, of een potje fruitdrink (125 ml) of rooibosthee.

De papfles kun je eigenlijk op elk moment van de dag geven, vaak is het een voorloper van een boterham. Mijn man en ik nemen zelf ook pap als ontbijt, dus wij geven hier als eerste fles Bambix.

Mijn zoontje heeft ook nog wel een avondfles nodig, maar deze zijn we wel gaan vervroegen. Eerst kreeg hij 5 flessen per dag, waarvan de laatste om 23.00 uur. Daarna kreeg hij 4 flessen per dag en zijn we de fles van 23.00 langzaam naar 21.00 gaan opschuiven. Nu krijgt hij dan 3 flessen per dag en de laatste vaak rond 20.00 uur om dan rond 21.00 te gaan slapen voor de nacht.

Wij geven trouwens wel eens een rijstewafel (van Bambix) als tussendoortje. Ik heb ook eens een ligakoek of bambixkoek geprobeerd, maar dat was nog niet zo'n succes.

Share This Page