vraag over het boek 'stoppen met foppen'

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door 1975, 25 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 1975

1975 Actief lid

2 jun 2006
    270
    0
    0
    Om mijn zoontje de speen te laten afleren wil ik dit boek aanschaffen. Alllereerst vraag ik me af of jullie dit kunnen aanraden.
    Blijkbaar kun je bij het stoppen een knuffelmuisje verdienen. Ik vrees dat mijn zoontje daar niet heel blij van wordt en dacht eerder aan een knuffeldino of iets dergelijks. Of komt dit muisje ook al steeds in het verhaal voor zodat je niet ineens met een dino kan komen aanzetten?

2. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Mijn man en ik hadden besloten dat als zoonlief 2,5 jaar zou zijn het genoeg zou zijn geweest met de speen. We zijn een paar weken van te voren begonnen met te vertellen dat wanneer de speen stuk zou zijn er geen nieuwe zou komen. Ik moet er wel bij zeggen dat mijn zoon zijn speen alleen had in bed (en bij ziek zijn wat hij eigenlijk nooit is...). Op de dag dat hij 2,5 werd heb ik een knipje in zijn speen gezet en met de middag slaap kwam hij er zelf achter dat ie stuk was. Oh, weggooien dan maar. Hij heeft 'm zelf weggegooid en nooit meer omgevraagd...
    Zo kan het dus ook gaan. Ik geloof niet dat je een boek nodig hebt maar wel een duidelijke afspraak en een duidelijk plan.

3. 1975

1975 Actief lid

2 jun 2006
    270
    0
    0
    Jouw methode (soort van) was ook mijn plan. Helaas bleek mijn zoon bij het inslapen geen afstand te kunnen doen. En het wordt nu toch tijd want hij is nu 4 jaar!

4. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Onze dochter is er ook nog veel te veel aan gehecht, wij hadden het ook zo geprobeerd maar daar ging ze niet mee akkoord.

We hebben het boekje thuis liggen maar nog niet gebruikt omdat het me nog wat lastig leek voor haar, er staan ook opdrachten in nl.. Er staat in het boekje ook vanaf 3 jaar. En ja, ik geloof dat de muis ook in het verhaal voor komt.

5. elsje

elsje Actief lid

4 dec 2011
    369
    0
    0
    NULL
    NULL
    Misschien het idee van Eerste hulp bij opvoeden. Op zich vind ik Supernanny een beetje raar maar ze heeft wel eens leuke dingen. Ze had de fopspeenelf bedacht, net zoiets als de tandenfee.
    Het idee is dat je de fopspeen op de brievenbus naar de fopspenenfee, die kan dan de speen 'doorgeven' aan kindjes die de speen echt nodig hebben, want jouw kindje is inmiddels echt wel te oud... je kindje heeft dan het idee dat ze een ander kindje helpen. Dan krijgen ze post van de fee terug en dat is dan een grote envelop vol met glitters en confetti die je zo over ze uit kan strooien. Even creatief zijn maar volgens mij is het uit te voeren als je iemand hebt die even mee wil helpen met de post.
    Misschien kan je er wat mee?

6. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Dat is net zoiets als in het boekje alleen krijgen ze daar een troostmuis. 'T idee is wel leuk.

7. elsje

elsje Actief lid

4 dec 2011
    369
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oké dat wist ik niet :)

8. 1975

1975 Actief lid

2 jun 2006
    270
    0
    0
    De combi verhaal (zoontje is dol op voorlezen) en beloning sprak me aan, vandaar dat ik aan het boek dacht. Maar vraag me nog af of het niet tegen het verhaal van het boek ingaat als ik iets anders als de troostmuis geef.

9. Maartje06

Maartje06 Fanatiek lid

5 dec 2006
    2.143
    0
    0
    MW-er
    Noord Holland
    Ik heb het boek gebruikt en wonder boven wonder is de speen zonder enige moeite in de brievenbus verdwenen. Mijn dochter was destijds drie jaar en drie maanden.
    Ik heb de troostmuis (die je aan kunt vragen met een bon voorin het boek) bij het begin al besteld, zodat het beestje ook dezelfde dag op de mat lag. De muis komt inderdaad al in het verhaal voor, maar met een beetje creativiteit (bijv. een brief erbij dat de spenenfee dacht dat een dino meer iets voor stoere jongen is) kan je dat natuurlijk ombuigen als je wilt.

Ik ben zelf heel erg enthousiast over het boek. Goede opbouw, leuke opdrachten, fijne verhaaltjes en elke dag een sticker verdienen.

Volgens mij kan je op de website alle pagina's gratis downloaden en bekijken. Zo kan je het dus ook kosteloos gebruiken, alleen heb je dan geen boek en geen troostmuis.
    Succes!

10. Desert

Desert Fanatiek lid

18 jul 2008
    3.216
    0
    0
    Als je de speen opstuurt naar soesoe krijg je toch ook een diploma er voor in de plaats? Wij gaan het binnekort wel op die manier doen

11. Maartje06

Maartje06 Fanatiek lid

5 dec 2006
    2.143
    0
    0
    MW-er
    Noord Holland
    @Desert; Je krijgt een troostmuis. Een heel lief klein blauw muizenknuffeltje met de staart in de vorm van een speenring. Mijn dochter is helemaal gek van het beestje.

12. 1975

1975 Actief lid

2 jun 2006
    270
    0
    0
    Bedankt voor de info! Ik zal eerst een downloaden.

13. Maartje06

Maartje06 Fanatiek lid

5 dec 2006
    2.143
    0
    0
    MW-er
    Noord Holland
    Graag gedaan! Succes!

14. claudia21

claudia21 Lid

7 aug 2007
    66
    0
    0
    Onze dochter is ook gestopt met behulp van het stoppen met foppen poep.
    Wat bij ons vooral een succes was is het stickers plakken en door het boek al een tijdje naar het moment van echt stoppen toewerken.
    Wij hebben niet de bon van de muis opgestuurd maar haar na de eerste nacht zonder speentjes een kado (K3 jurk) gegeven die Sou Sou ´s nachts gebracht had. Bij ons heeft het super goed gewerkt. Ze heeft nooit meer om een speentje gevraagd wat we toch echt niet gedacht hadden van te voren.:)
    Wij hebben het boek als leidraad gebruik. Sommige dingen deden we niet en sommige dingen verzonnen we erbij.
    Succes!

15. Bkoenen

Bkoenen Niet meer actief

Hebben jullie aan het begin (toen je het boek binnenkreeg) uitgelegd aan je kindje dat het over 'stoppen met de speen' ging? Of zijn jullie gewoon begonnen met voorlezen en ze het zelf laten uitvinden?

Mijn dochter heeft 'm alleen in bed (al ruim een jaar). Heel soms alleen als ze ziek is.

De laatste tijd gaat ze overdags wel weer op zoek naar de speen, maar dat mag dan niet van mij.

Ze zegt ook zelf "is voor baby's" maar wil 'm wel hebben. Zodra ze de speen ziet liggen steekt ze die in d'r mond.

16. claudia21

claudia21 Lid

7 aug 2007
    66
    0
    0
    We hebben uitgelegd dat Sou sou de speentjes fee was en dat we over twee weken de speentjes naar haar gingen sturen maar dat we eerst nog en opdrachtjes moesten doen. Als ze dat dan als ze het goed gedaan had een sticker mocht opplakken.
    De poster waar we de stickers moesten opplakken hing bij haar bed en voor het slapen lazen we een verhaaltje en deed een opdracht. Ze vond het erg leuk. Onze dochter was net zo als wat jij beschrijft. Eigenlijk de speen alleen in bed maar af en toe ging ze hem stiekem halen en ze kon er ook heel erg om zeuren als ze de speentje graag wilde.
    We hadden daarom ook echt niet gedacht dat het zo makkelijk zou gaan.

17. Bkoenen

Bkoenen Niet meer actief

Dank voor je antwoord!
    Als het goed is komt morgen het boek binnen...
    We lezen eerst nog Sjon&Sjaan af (nog 8 bladzijdes) en dan gaan we beginnen aan het stoppenmetfoppen boek :D

18. Maartje06

Maartje06 Fanatiek lid

5 dec 2006
    2.143
    0
    0
    MW-er
    Noord Holland
    Inderdaad wel vertellen hoor. Het hele principe is erop gebaseerd dat je kind twee weken de tijd heeft om te wennen aan het idee dat de speen weg gaat.

Onze dochter had ook alleen maar een speen bij het slapen gaan. Onderdeel van het boek is dat ze de speen overdag al moeten afbouwen. Ze was helemaal trots dat ze dat stukje kon overslaan omdat ze overdag nooit een speen had. :-D

Deel Deze Pagina