Misschien is het anders in Nederland, maar hier in België wordt nochtans wel duidelijk geafficheerd dat enkel zuivere potjes etc mogen. Dus gereinigd materiaal. http://www.ecowerf.be/downloads/AP%20Folder%20zachte%20en%20harde%20plastics%20-%20neutrale%20versie%2015%2012%202016.pdf
Waarom zou je het reinigen? Plastic wordt in de verwerking namelijk ook nog gereinigd, althans hier in nl. http://www.plasticheroes.nl/hoe
Neehoor, is ook niet nodig En voor wie twijfelt in de glasbak: je mag glas gewoon met deksel én met restjes in de glasbak gooien. Daar hebben ze recent zelfs een actie voor opgezet. Hoe lager de drempel is om te scheiden, hoe meer mensen afval gaan scheiden. Dus je mag het gewoon met restjes weggooien http://www.glasscheiden.nl/veel-gestelde-vragen/
Ik spoel, zeker met dit weer, de vleesbakjes even af. En dat alleen zodat het niet zo gaat stinken. Wij zamelen namelijk in in plastic zakken en die bewaar ik in de garage. Eens in de twee weken wordt het opgehaald en als je die vleesbakjes nu niet uitspoelt, wordt je echt niet blij van de lucht die op een gegeven moment in de garage hangt. In de tweede week ontkom je daar niet helemaal aan met de zak die al sinds de eerste week staat, maar het gaat me toch te ver om alles te gaan afspoelen. 's Winters mik het meestal wel allemaal zo in de zak.
Oh haha, dat is goed nieuws! Ik schaam me altijd kapot als ik weer van die smerige potjes in de glasbak moet gooien
Maar het is natuurlijk wel beter om de doppen bij het PMD (plastic, metaal, drankkartons) afval te gooien omdat het dan gerecycled wordt en ik denk dat dat niet het geval is als ze het tussen het glas uitvissen. Ik moet echter wel zeggen dat ik dit ook maar deels doe hoor. Als ik een lege jampot of pindakaaspot heb bijvoorbeeld, laat ik de deksel erop zitten omdat ik geen zin heb om die potten schoon te gaan maken. En ik wil ze niet zonder dop wegzetten totdat ik naar de glasbak ga. Plus dat je dan ook nog eens uit moet kijken als je bij de glasbak in je tas graait dat je vingers ineens plakken van de jam ofzo Maar een potje waar groente in heeft gezeten spoel ik even snel om en daarvan doe ik de deksel weer wel bij het PMD afval.
Nee hoor, de verwerkingsmethode is veranderd. Ze weten de deksels er prima uit te filteren, en daardoor is het geen enkel probleem om ze er op te laten zitten. Ze hebben er een tijdje terug ook echt een campagne over gemaakt, waarin ze expliciet uitlegde dat je vanaf nu gewoon alle deksels op de potten mag laten zitten. Het was ook de lezen in de link die ik er bij postte, hier nog een keer in het bijzonder: Waarom zijn dekseltjes, doppen, etiketten en kurken geen bezwaar meer? De recyclers hebben de afgelopen decennia niet stil gezeten maar geïnvesteerd in steeds modernere sorteertechnieken om vervuiling uit het glas te halen. Deksels, doppen, etiketten en kurken kunnen makkelijk tussen het glas uit gehaald worden. Vindt u het vies om potjes of flessen met nog een restje naar de glasbak te brengen? Laat dan de dop of deksel erop. Wilt u meer weten over hoe het recycleproces werkt? Kijk dan hier. EDIT: aaah.. ik begreep je verkeerd. Je vraagt je af of de doppen ook nog extra gerecycled worden? Dat staat niet expliciet aangegeven, maar het zou me zeker niet verbazen. Waarom zouden ze dat niet doen als ze metalen doppen met een magneet uit het glas filteren? Voor afvalverwerkingsfabrieken is dat ook alleen doelmatiger.
Zou mooi zijn als ze dat ook nog recyclen ja. Metalen doppen vis je er inderdaad makkelijk uit met een magneet, dus daar kan ik me ook wel wat bij voorstellen. Maar die van plastic, komt dat niet op een hoop met alles wat geen glas of metaal is? Hoe dan ook, ik blijf gewoon doen wat ik nu ook doe. Ik gooi er niet minder glas om in de glasbak.
Heb je trouwens gelezen wat het antwoord is op vraag 6: Waarom geen stenen kruiken en servies in de glasbak? Dat antwoord kan toch veel simpeler: gewoon omdat het geen glas is Het heet toch niet voor niets een glasbak....
Ah, thanks voor de antwoorden, dames! Nou, dan spoel ik ook alleen de dingen af die gaan stinken. Heb de zak in de bijkeuken gezet, dus het moet wel fris blijven. Maar om nou alles te gaan afspoelen.... ik heb wel wat beters te doen, haha! En ik voel me ineens ook minder slecht dat ik ook glas met het deksel er nog op in de glasbak gooi! Dacht dat dat niet mocht, maar dat mag dus wel, lees ik!