Hallo! Wij hebben eventjes een vraagje. Sinds een maand of 2 zijn wij de gelukkige trotse eigenaren van een prachtig mooi en ontzettend lief dwerg hangoor konijntje. Ze is enorm aanhankelijk, wordt graag geaaid, huppelt achter je aan e.d. Ook voor onze dochter is ze erg lief. Ze heeft een hokje buiten en overdag staat het deurtje open en huppelt ze vrolijk in onze (met muren omheinde) tuin, prachtig natuurlijk. Op het eerste gezicht ziet ze er gelukkig uit maar...nu lees en hoor je toch van alle kanten dat konijnen niet echt gelukkig zijn als ze alleen zijn. We (vooral ik) twijfelen nu erg of we er een vriendinnetje bij moeten halen voor haar. Nu zijn wij natuurlijk veel buiten ivm mooi weer maar straks tegen de herfst aan zit ze toch veel alleen buiten dus krijgt ze automatisch minder aandacht. Ook rekening houdend met het feit dat we eind september een ukkie erbij verwachten en ik op dit moment hele dagen thuis ben maar in de (nabije) toekomst toch weer gedeeltelijk zal gaan werken. Waar ik alleen heel bang voor ben is het volgende: - zal ze net zo lief en aanhankelijk blijven als ze een vriendinnetje krijgt? - zal ze hier echt gelukkiger van worden? Ik win graag een hoop info in voordat we een keuze gaan maken, het gaat immers om een levend wezen en dat gaat (bij ons) niet over 1 nacht ijs! Hoop dat hier konijnen kenners zijn! Lieve groetjes van een stel dierenvrienden
Mijn ervaring is dat 2 dames-konijnen niet echt goed gaat. Die gingen bij mij vechten. Wel ging een rammetje met een vrouwtje goed. Als je er een rammetje bij neemt, zou ik hem wel laten castreren, anders heb je straks heel veel konijntjes lopen...
Konijnen zijn gezelschaps dieren dus die leven liever samen dan alleen. 2 vrouwtjes of 2 mannetjes samen kan oorlog betekenen. Hoeft natuurlijk niet want heb zelf 2 ongevastreerde mannen gehad. Over het tamme gedeelte ligt natuurlijk aan jezelf. Als jullie ze veel knuffelen en vast houden zullen ze veel tammer Ijn dan wanneer je ze alleen maar laat lopen.
Toen wij een tweede konijn bij ons konijn deden fleurde ze gelijk op. Was ze veel actiever en liever. Ook werd ze juist meer afhankelijk. Ik zou het doen
- zal ze net zo lief en aanhankelijk blijven als ze een vriendinnetje krijgt? ja - zal ze hier echt gelukkiger van worden? ja Konijnen zijn groepsdieren en worden écht gelukkiger als ze met twee(of meer) zijn. Echt, het is een verschil van dag en nacht toen ons konijn een vriendin kreeg. Wij hadden een superaanhankelijk konijn. Wilde altijd bij ons zitten, altijd alles maar likken en kroop in een hoekje als er niemand thuis was om vervolgens weer op te fleuren als je thuis kwam. Hoeveel aandacht je hem ook geeft, een ander konijn kan hem/haar meer aandacht geven. Jij slaapt immers ook en bent niet altijd met hem bezig. Ons konijn is nog steeds heel lief maar hij is wel meer gericht op zijn vriendinnetje. Hij likt nog steeds, maar zit liever bij haar. En dat is alleen maar goed. Hij wil echt nog wel bij ons zitten hoor. Ik ben wel van mening dat vrouwtjes niet bij elkaar horen. Beter kun je een gecastreerd mannetje nemen. Dit gaat in 90% van de gevallen goed. Maar niet alle konijnen vinden elkaar leuk. Is het dan geen idee om via de konijnenopvang een leuk mannetje te halen? Daar hebben ze ook meer zicht op de karakters van konijnen en heb je meer kans dat het koppel dat je hebt ook echt bij elkaar past. Met een jong konijntje is dat altijd maar weer afwachten..en wat doe je als het niet goed gaat? Zijn wel dingen om over na te denken.
Oja, en over je kleintje: onze konijnen reageren echt heel leuk op B. Vooral het vrouwtje wil alleen maar bij hem op het kleed zitten en ze is heel lief naar hem toe(en dat zegt wat, want naar ons is het een kattekop)
Ik heb jaren twee vrouwtjeskonijnen gehad en dat ging hier wel goed. Ik denk dat het beste is dat je ze even laat wennen aan elkaar voor je een keuze maakt. Gewoon zien of ze bijelkaar passen. Dat kan dan een vrouwtje zijn of een gecastreerd mannetje. Konijnen en cavia's schijnen elkaar ook leuk te vinden, maar hier heb ik zelf geen ervaring mee.
Een konijn alleen kan, mits je er zelf genoeg tijd voor hebt, maar een tweede wordt echt aangeraden. Veel konijnenopvangen laten konijnen enkel met zijn 2en gaan, en dan vaak een mannetje met een vrouwtje omdat dit de meeste kans van slagen heeft. Mannetje uiteraard wel castreren anders heb je straks een heleboel konijnen. Als het mannetje al gecastreerd is kunnen ze na even wennen bij elkaar, zou je een jong mannetje erbij nemen die je zelf nog moet laten castreren, hou er dan rekening mee dat ze 3 weken niet bij elkaar mogen, anders heb je straks alsnog een heleboel konijnen
Sluit me bij al het bovenstaande aan. Wil wel nog even toevoegen dat je niet zomaar ineens een konijntje erbij kan doen in het hok, ze moeten eerst gekoppelt worden. Toen een van onze konijntjes overleed hebben wij naar knaagdierenopvang het knaaghofje gebeld of zij nog een vriendje beschikbaar hadden voor onze pip. Ze mocht toen op speeddate komen om te kijken welke van de drie beschikbare konijntjes er het beste bij haar paste. We kregen er een mee naar huis met een leenhok erbij en moesten thuis verder gaan koppelen, ze zijn nu helemaal happy met elkaar! Als je er meer over wilt weten pb gerust.
Het meeste is al gezegd. Ik zou er persoonlijk wel een rammetje bij zetten en niet nog een vrouwtje. En dan dus het mannetje laten castreren en niet het vrouwtje. Ik heb 10 jaar (!) een rammetje gehad (kleurdwerg) buiten en die had het prima alleen. Maar die had ik dan ook op zijn derde "gered" van een kennis die er allergisch voor was en nooit naar hem omkeek. Heerlijk beessie. Mijn ervaring is wel dat mannetjes liever zijn dan vrouwtjes. Nadat mijn eerste nijn was overleden, hebben we een jaar later gekozen voor een setje (halfbroertje/zusje). Ging eigenlijk meteen goed, ze zijn echt gek met elkaar. Dat was geluk, want het kan ook langer duren met het koppelen. Het vrouwtje is af en toe wat hitsig en wil dan niet aangehaald worden. Het mannetje is eigenlijk altijd heel erg lief.
Ga met je vraag naar een knaagdierenasiel! Daar kunnen ze je goed advies geven en je nijn koppelen met een andere nijn of caaf! Konijnen en hamsters - konijnenasielen Nederland
Ik heb een stelletje waarvan het mannetje geholpen is en zijn stapel op elkaar! In het begin was het even wennen maar sindsdien onafscheidelijk en altijd samen ( slapen, elkaar wassen) ik zou nooit meer een konijn alleen zetten! Ik zou inderdaad kijken bij een opvang of je een leuke partner kan vinden voor je konijn!
Ik heb er vijf! Ook omdat ik van mening ben dat een konijn niet alleen hoort. 4 van de 5 komen uit de opvang, allemaal konijntjes met een verleden, die wij een fijn thuis geven! Ga je met je konijn naar een opvang, die hebben er echt verstand van, en laat haar daar koppelen aan een ex-ram! Je konijntje zal veel gelukkiger zijn. Als ik die van mij soms met z'n allen op een hoopje zie liggen, lekker tegen elkaar aan, dan word ik gelukkig. nb ik heb niet alles gelezen...