Vraag over koolhydraat arm eten

Discussie in 'De lounge' gestart door miramare, 17 aug 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. miramare

miramare Bekend lid

1 mrt 2013
    792
    148
    43
    Ik moet echt afvallen. 20 kilo minimaal. In mijn omgeving verschillende voorbeelden van mensen die echt veel zijn afgevallen hiermee.

ook een tijd weight watchers gedaan. Vanaf januari 5 kilo kwijt. Zou het ook een optie zijn om de app van WW te blijven gebruiken en op koolhydraten te letten? Dus wat meer warme gerechten zonder pasta aardappelen. Geen friet. Koolhydraat arm brood.

2. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    Ik ken de ww-app niet, maar ik gebruikte te eetmeter van het voedingscentrum en dan proberen rond de 100 gram koolhydraten per dag als maximum. Als je dat een aantal dagen invult dan weet je het uiteindelijk vanzelf.
    Ik doe bij maximaal 1 maaltijd een kleine portie “koolhydraatcomponent” … dus bijv kwark voor ontbijt, maaltijdsalade bij de lunch en dan savonds 1 schep volkorenpasta bij het diner. Of als ik ergens ga lunchen waar alleen brood is , dan eet ik juist weer savonds een groeteomelet ofzo.

citroenrasp en Syane vinden dit leuk.
  3. miramare

miramare Bekend lid

1 mrt 2013
    792
    148
    43
    Ja goede tip. En producten zoals zelfgemaakt ijs of anders lekkers zonder suiker kan minder kwaad dan kant en klaar uit de supermarkt lijkt min

Mamafiets vindt dit leuk.
  4. Baileyy

Baileyy VIP lid

12 feb 2012
    5.629
    1.443
    113
    Ik heb ook boekjes van newfood. Best lekkere dingen staan erin. Maar ik volg ze niet te strikt. Ik vind het soms wat te vet en dan krijg ik daar last van. Ook dat echte keto is niks voor mij, is gewoon niet haalbaar met een gezin en af en toe uit eten. Vind ik dan he, dan ontzeg ik mezelf te veel. Dus nu eet ik koolhydraatarm en volg ik die recepten. Lunch vind ik het lastigste. Hoe makkelijk is een broodje smeren ipv allerlei salades en variatie erin houden. Als ik dan een keer uit eten ga, dan krijg ik geen buikpijn ofzo als ik toch eens teveel koolhydraten eet. Maar dan wel de goede koolhydraten.

5. Spoetnik

Spoetnik Fanatiek lid

8 jun 2013
    4.365
    4.422
    113
    Vrouw
    Cashewnoten zijn niet kha.
    Als je Nutella eet, raak je gelijk uit ketose. Dus nee ;)

Bij keto gaat het er ook om dat je 2/3e uit groente haalt, niet dat je maar max 20/25 khd op een dag eet ongeacht wàt.

Nina Sanders vindt dit leuk.
  6. Spoetnik

Spoetnik Fanatiek lid

8 jun 2013
    4.365
    4.422
    113
    Vrouw
    Ik eet ook met vlagen kha/keto.
    Bijvboorbeeld een week in de vakantie niet, omdat ik het te lastig vind om te organiseren. Daarna pak ik het weer op.
    Ben er niet elke x ziek van hoor, hooguit duizelig in m'n hoofd bij het opstaan. Snel ontbijten en voel me weer goed.

Mijn voornaamste voordeel aan keto ia dat ik geen last heb van mijn darmen. Zodra ik weer "gewoon" ga eten, heb ik gelijk onrustige darmen (en de rest is vrij in te vullen haha)

7. MissXray

MissXray Niet meer actief

Ik eet koolhydraatbeperkt/arm. In ruim 9 maanden was ik bijna 30 kilo lichter. Woog op een gegeven moment nog maar 55 kilo en dat was echt veeeeeel te weinig dus ben af en toe gaan zondigen. Ben al bijna 2 jaar stabiel rond de 57/58 kilo. Ga ik met vriendinnen uit eten dan eet ik gewoon wat ik lekker vind. Daarna pak ik mijn normale ritme weer op.

Het is me nog nooit eerder gelukt om af te vallen en stabiel te blijven (oke op shaken van cambridge na. Nou ja afvallen, maar niet stabiel gebleven). Dit werkt echt goed voor mij. Ik heb geen startgidsen aangeschaft. Lees mee in facebookgroepen voor recepten of kijken op sites als lowcarbchef ik kies daar iets uit.

Mijn advies voor als je start: kook en vries veel in. Zo heb je altijd iets gezonds bij de hand en maak lekkere dingen. Ik maak wel eens cakes, bananenmuffins van amandelmeel etc. Zo grijp ik niet te snel naar ongezond.

8. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Idd. Hier ook vegetariër, goed te doen met beperkt maae niet met arm.

cowgirl80 vindt dit leuk.
  9. Amaranthas

Amaranthas Fanatiek lid

29 nov 2013
    3.534
    3.869
    113
    Je kunt ze ook maken zonder paneermeel. Heb ik laatst nog gedaan, heerlijk!

Nina Sanders vindt dit leuk.
  10. Amaranthas

Amaranthas Fanatiek lid

29 nov 2013
    3.534
    3.869
    113
    Ik at en eet ook veel KHB. Maar ik meng het wel met Vegetarisch of Vegan.
    Keto red ik ook niet, door de hoeveelheid vet die je binnenkrijgt raken mijn darmen echt giga van streek dus dat sla ik over.
    Mijn persoonlijke regel is dat verse (rauwe) groenten altijd mag. Fruit iets minder maar nog genoeg en daarna komt de rest. Werkt prima en is goed vol te houden zo.

11. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Volgens mij heb ik eens zoiets gedaan, dat was een recept van Hello Fresh. Maar ik weet niet meer zo goed hoe ik dat toen deed. Maar ik ben tijdens de zwangerschappen een hele moeilijke eter (vooral het koken.. Ik heb er geen zin in en als ik iets klaar maak, dan heb ik door de lucht al geen trek meer). Dus bij de gedachte van iets zelf maken word ik al moe :roflmao:

12. Asil

Asil VIP lid

14 nov 2018
    10.147
    9.750
    113
    Vrouw
    Als ik een tip mag geven :).

Zou ik niet direct drastisch beginnen. Waarom niet eerst wat leefstijl veranderingen om in te komen? Las dat je met WW 5 KG kwijt bent sinds Januari. Wat al knap is. Maar wat ging daar mis? Wat zijn je cravings en struikelblokken? Kun je de cravings vervangen voor gezondere alternatieven? Drink je veel suikerhoudende dranken bv. Of eet je elke dag standaard een toetje of 1 zak chips per week. Als je die dingen eerst aan pakt ben je al een heel eind. Als je daarnaast ook overwegend, groente, wat fruit, vlees eet, en een goedgevulde wrap als lunch of havermout als ontbijt dan kom je al een heel eind.

Of je warm eten aanpast naar verse en gezonde alternatieven, noem het. Van daar uit, als dat een gewoonte is geworden kun je uitbreiden en verder ontdekken.

Snel afvallen is niet de oplossing. Voor 20 KG kun je makkelijk een jaar of misschien 1.5 uit trekken. Dat betekend niet dat wanneer je in 6 mnd toch 20 KG kwijt bent door deze aanpassingen dat je kunt stoppen. Als je dat een 3 jaar vol kunt houden dan ben je stabiel en is de kans dat je weer aan komt een stuk kleiner. Dan drastisch crashen. Gevaar is daarmee dat je vaak 20 KG af valt en er toch minimaal 10 weer aan komt.

Maar das op basis van mijn eigen ervaring.

Ik ben in 2018 begonnen, raakte snel 15 KG kwijt door meer bewegen en beter eten. Maar die ben ik tot vandaag nog steeds kwijt.

citroenrasp vindt dit leuk.
  13. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Ik heb ook the new food gedaan. Ik vond het erg lekker, maar ook veel werk. Je kookt toch vaak dubbel omdat de rest van het gezin wel pasta, aardappelen en rijst wil eten. Verder vond ik de hoeveelheden erg veel. Je eet dan minder, maar valt ook sneller af. Ik kon het niet volhouden en toen ik was gestopt ben ik het afgevallen gewicht +5 kilo aangekomen…

Als je tijd hebt om veel te koken dan is het denk ik goed te doen. Als je meer dan fulltime werkt dan is het niet te doen.

14. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.395
    30.706
    113
    Vrouw
    Wat voor mij goed werkt is bij de lunch een salade te eten ipv brood. En bij het avondeten normaal koken voor het gezin, met wat extra groente voor mij en de aardappels/pasta/rijst apart houden. Of mijn portie apart rn het dan door elkaar gooien.

Bijvoorbeeld pasta: dan snij ik wat ijsbergsla op mijn bord. Doe daar de pastasaus op. En daarna de gekookte pasta bij de saus voor de rest.

Of zoals gisteren. Ik had tartaartjes met salade en aardappelkroketjes.
    Voor mij snijbonen erbij gekookt. En voor man en mij een zoete aardappel in blokjes in de airfryer gegrild. (Is wel koolhydraat, maar ook veel vezels)

cowgirl80 vindt dit leuk.
  15. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.159
    23.239
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Daarom eet ik 's avonds gewoon met rest van het gezin mee, maar dan minder aardappels, pasta en rijst. Prima vol te houden en 9 kilo mee afgevallen. Ga nu verder met de resterende 5 a 6. Prima eetpatroon nu, met soms gewoon ongezond, zoals komende vrijdag chinees en zaterdag een bqbq. Maar mn basis is gewoon gezond eten. Het voelt zo ook niet als dieet.

Asil vindt dit leuk.
  16. TotalBella

TotalBella Niet meer actief

Zoete aardappel bevat niet veel meer vezels dan een gewone aardappel. ;) Zag het gister voorbij komen, ik dacht dat ook altijd. De glycemische index ligt wel lager waardoor je bloedsuikerspiegel geen piek krijgt wat bij gewone aardappel wel zo is.

17. TotalBella

Ik kook niet anders voor mezelf dan voor mijn gezin, iig geen 2 gerechten. Als we lasagna eten doe ik een gedeelte met “bladeren” van courgette/aubergine. Of doe het in een aparte schaal. Nasi eet ik met bloemkoolrijst, voeg dat gewoon al toe en voor de rest kook ik rijst erbij. Win-win want mijn gezin eet zo ook meer groente. Ik zie het dus helemaal niet als extra werk ofzo.

cowgirl80 en Liekje81 vinden dit leuk.
  18. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.395
    30.706
    113
    Vrouw
    Ik heb het even ingevuld in de eetmeter:
    Screenshot_20220818-170534_Mijn Eetmeter.jpg
    Screenshot_20220818-170601_Mijn Eetmeter.jpg
    Zit dus wel degelijk verschil tussen volgens de eetmeter.

Voor de volledigheid ook nog even de koolhydraten erbij:
    Zoete aardappel iets meer. Maar de verhouding koolhydraat/vezels is bij Zoete aardappel net beter.
    Screenshot_20220818-170923_Mijn Eetmeter.jpg
    Screenshot_20220818-170949_Mijn Eetmeter.jpg

19. TotalBella

Dat verschil is te verwaarlozen toch? Het scheelt echt maar heel weinig.

citroenrasp vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina