Vraag over kunst- en borstvoeding combineren

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Femya, 2 nov 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Femya

Femya Niet meer actief

Hallo allemaal,

ik ben 1 oktober bevallen van mijn eerste kindje.
    Ik ben begonnen met borstvoeding, maar mijn zoontje kreeg vrijwel meteen na de geboorte bijvoeding omdat zijn suikerwaarde daalde (ik heb zwangerschapsdiabetes gehad).

Mijn tepels waren zo gevoelig dat ik het fijner vond om te kolven de eerste week en daarna wilde ik overstappen op volledige borstvoeding.

Helaas is de borstvoeding niet op gang gekomen, ik kolfde echt maar een paar drupjes per dag, en ik geloofde er niet meer in, dus ben er na 5 dagen mee gestopt.

3 weken na de bevalling begonnen mijn borsten wat melk te lekken, dus ben ik weer begonnen met kolven. Nu lukt het om wat meer te kolven, nog niet veel, maar wel zo'n 10 ml per dag (veel meer dan ik in de eerste 5 dagen gekolfd heb).
    Om de productie nu wat op te hogen ben ik begonnen met het slikken van domperidon in overleg met een lk.

Alleen vraag ik me nu af wat een minimale hoeveelheid borstvoeding moet zijn om zin te hebben wat betreft de antistoffen. Ik vind het helemaal niet erg om een aantal keer per dag te kolven, maar stel dat het niet meer dan 50 ml opbrengst per dag wordt, vraag ik me af of het wel zin heeft om te blijven geven?!

Ik hoop dat iemand antwoord daarop kan geven.

2. Emme

Emme Niet meer actief

Wat knap dat je weer aan het kolven bent! Alle antistoffen die je kindje van je krijgt, hebben zin. Wat de minimale hoeveelheid is die voor jou nog aanvaardbaar is (hoeveelheid werk t.o.v. opbrengst), kun je alleen zelf bepalen. Zal wel vertellen hoe het voor mij is/was...

Ik heb Lars bijna drie maanden volledige borstvoeding gegeven en daarna weigerde hij. De oorzaak is nooit gevonden, maar het is helaas ook niet gelukt de borstvoeding weer op gang te krijgen. Sindsdien kolf ik. Ik kolf meer dan jij, maar niet genoeg om hem alleen gekolfde voeding te geven. Daarom krijgt hij ook gedeeltelijk kunstvoeding.

Ik merk wel dat ik steeds minder ga kolven en heb dus moeten nadenken over wat voor mij de grens was. Veel overlegd, met de lactatiekundige maar ook met mijn man, en we zijn samen tot het besluit gekomen dat dit voor ons minder dan 1 fles gekolfde voeding per dag was. Daarnaast wil ik geen medicijnen gebruiken om de productie op te hogen en mocht ik de zes maanden redden (dat is nog steeds mijn doel), dan is dat voor ons ook een mooi moment om te stoppen.

Op dit forum schrijven meer mensen die volledig kolven, er is zelfs een topic over. Zij kunnen je vast goede tips geven. En verder is het handig om veel te praten over wat je wilt en aankunt, zodat je het voor jullie beste besluit kunt nemen.

Veel succes!

3. Femya

Femya Niet meer actief

Dankjewel voor je reactie Emme. Wat vreemd zeg dat jouw zoontje ineens weigerde, jammer ook. Maar gelukkig kun je nog wel een gedeelte kolven.

Ik zal eens op het andere topic gaan kijken. Bedankt voor het opschrijven van jouw ervaring!

4. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Iedere druppel telt hoor!
    Als je borsten weinig melk maken is de concentratie aan antistoffen namelijk veel hoger, zodat je kind in dat opzicht toch vrijwel evenveel krijgt als een kind dat volledig aan de borst is. Wel heel regelmatig blijven kolven of aanleggen en alles aan je kind geven. Ook het liefste altijd eerste de moedermelk geven en daarna pas de kunstvoeding. Dan profiteert je kind beter van de moedermelk!

5. Femya

Femya Niet meer actief

Dankjewel voor je reactie Dirksmama!
    Ik wist niet dat de concentratie antistoffen dan hoger is, wat fijn om te horen! En hij krijgt net voor de laatste voeding alle borstvoeding die ik die dag gekolfd heb :)
    Ik kwam er pas eergisteren achter dat ik ook vaker dan om de 2-3 uur kon kolven, stom dat ik daar niet eerder aan heb gedacht!
    Nu kolf ik toch zo'n 40-50 ml per dag, ik ben er erg blij mee.

Vanavond ga ik met tepelhoedjes proberen om mijn zoontje aan te leggen, hopelijk pakt hij de borst zo makkelijker en kan ik hem gewoon borstvoeding geven, ipv te kolven. Ik vind het spannend, hoop dat het gaat lukken.

Bedankt voor de tips!

6. Femya

Femya Niet meer actief

En het lukt! Hij pakt de borst zonder problemen nu met de tepelhoedjes, ik ben zo blij!!

Morgen ga ik een lactatiekundige inschakelen om te vragen hoe ik het nu het beste aan kan pakken.

Goh wat kan dat toch veel vragen oproepen zeg, maar ik ben zo ontzettend blij dat ik nu toch (gedeeltelijk) borstvoeding kan geven :):):)

7. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Fijn dat hij de borst wil pakken. Het beste kun je nu steeds elke voeding eerst aanleggen en dan 2 borsten aanbieden (wil hij meer, dan mag je dat herhalen). Daarna bied je een flesje aan en laat hem drinken zoveel hij wil.

8. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.086
    3.870
    113
    Geweldig joh, hoe gaat het nu?

9. Femya

Femya Niet meer actief

Ja super he?! Het gaat alleen nog niet echt heel goed, het is erg frustrerend voor hem omdat hij weinig geduld heeft en er komt natuurlijk maar heel weinig melk nog uit mijn borsten. Ik heb een lactatiekundige gebeld en ze komt maandag met een hulpsetje, hopen dat hij dat dan wel pakt, dan moet het helemaal goed komen.

Ik ben alleen benieuwd of hij uiteindelijk ook zonder tepelhoedje zou kunnen drinken, dat kon hij wel direct na de geboorte en heel af en toe kan hij het nu ook pakken. Nou ja eerst maar eens stap voor stap.

Ik had nooit gedacht dat het toch nog zou kunnen na zo een tijd (hij is nu 6 weken).

Deel Deze Pagina