Hoi Dames, Hier is vast wel iemand die er meer verstand van heeft Mijn dochtertje van 6 werd vanochtend wakker met koorts (38,5) en klaagde over misselijkheid/hoofdpijn en buikpijn. Heb haar urine ingeleverd vanochtend en hieruit bleek dat er geen blaasontsteking te zien was maar wel verhoogde leukocyten. Toen ik vroeg wat dit kon betekenen kreeg ik als antwoord 'dat kan van alles zijn ...blijkbaar speelt er iets in haar lichaam'. Ze heeft nu een AB kuur gekregen en haar urine wordt op kweek gezet. Eenmaal thuis ging ik op Google kijken wat leukocyten betekent en ik kreeg gelijk een link met leukemie. Aaaaaah, dit wil ik helemaal niet lezen of zien!! Vandaar dat ik deze topic open om te vragen wat het nog meer zou kunnen zijn? En wie dit ook heeft gehad? Alvast bedankt. Lamode
Soms komt er uit een urinestrip de uitslag geen blaasontsteking. Dit omdat niet alle bacteriën nitriet aanmaken, en zo'n strip mag je positief noemen als nitriet uitslaat In combinatie met verhoogde leucocyten. Daarom zetten ze urine op kweek...omdat er wel leuko's in urine zitten om te kijken of er zo'n bacterie in de blaas zit die geen nitriet maakt. Waarschijnlijk heeft je dochter gewoon een urineweginfectie. Daarom hebben ze alvast een kuur voorgeschreven. Leuko's zijn "gewoon" witte bloedcellen die bij haar afweersysteem horen. Dat is in actie, ws door die infectie in haar blaas. Niet gelijk aan enge dingen denken.
@Panter klinkt alsof je weet waar je het over hebt. Bedankt voor de duidelijke uitleg, dit wist ik namelijk helemaal niet. Dus waarschijnlijk krijg ik volgende week te horen wat voor bacteriën er in haar urine zitten.
@merah dat stond wel bij Google/link die doorverwees vandaar dat ik hier van schrok. Bedankt voor je reactie.
Ja waarschijnlijk krijg je die uitslag. Kan zijn dat ze dan ook over moet op een andere kuur. Dit omdat ze na kweek precies weten welke bacterie erin zit en welje kuur het beste werkt daarvoor. Meestal start men een breed spectrum AB op om mee te beginnen als dat nog niet duidelijk is. Zeker gezien de typische klachten en koorts is dat een normale actie.
Dat verklaard wel waarom ze nu een AB kuur moet nemen. Ze is er flink ziek van met koorts, hangerig en geen eetlust. Bedankt voor je reacties
Nou inderdaad, wat is dat voor een site die dit soort onzin verkondigd? Ik werk in een huisartsenpraktijk en ik zie heel vaak leukocyten in de urine bij mensen en vaak is het wel een voorbode van een blaasontsteking maar hoeft niet altijd. Daarom zetten wij bij klachten en positieve leuco/ery's de urine op een kweekje in de praktijk en dan weten we na 24 uur of er inderdaad groei is van bacterien. Soms willen mensen deze uitslag afwachten en dan pas starten met medicatie maar soms zijn de klachten zo herkenbaar voor de patient en dan starten ze direct, bij kinderen is het doorgaans de e coli die een blaasonsteking veroorzaakt. Beterschap voor je dochtertje.
Vaak is het bij kinderen de e coli bacterie en daar wordt doorgaans al rekening mee gehouden met wat er wordt voorgeschreven, althans de artsen bij mij op het werk doen dat wel
@Anouk2005 Dank je wel voor je reactie dit stelt me gerust. Ik weet ook niet waarom het op die site stond maar kan het nu wel relativeren dankzij jullie reacties. Geweldig zo'n forum!!!
Nou gelukkig maar. Wij zien zo vaak mensen met een blaasontsteking en ook best regelmatig kinderen en vooral meisjes. Wel er even op letten hoe je dochter haar billen afveegt na de ontlasting. Veel kinderen vegen van achteren naar voren maar het moet natuurlijk andersom. Ook te lang de plas ophouden, niet goed uitplassen en te weinig drinken werkt een blaasontsteking in de hand.
Oh dat kan heel goed, ik werk niet met kinderen dus dat was mij niet bekend. Ik werk op een geriatrische afdeling
@Anouk2005 & @Panter Vanochtend heb ik voor de uitslag van de kweek gebeld. Het schijnt dat het geen blaasontsteking was maar verder zat er ook geen bacterie groei in de kweek. De assistente kon me niet echt verder helpen wat het dan wel was wat de verhoogde leucocyten kon zijn. Ze gaf aan als de AB kuur helpt we deze af moeten maken en haar verder in de gaten moeten houden mochten de klachten terug komen bij haar. Dochtertje heeft verder geen pijn meer in haar buik en de koorts is ook afgenomen na 2 dagen AB kuur. Ze voelt zich weer de oude ...maar vindt het raar dat er niks uit de kweek is gekomen ondanks de verhoogde leucocyten. Hebben jullie dit weleens meegemaakt of gehoord? Was even benieuwd. Alvast bedankt. Groetjes Lamode
Ik had in begin van mijn zwangerschap klachten. Buikpijn...veel plassen...branderig gevoel bij plassen. Uitslag urinestrip was negatief. Wel leuko's 3+ en bloed in mn urine. Urine op kweek en ik gestart met kuur. Binnen 2 dagen verbetering v klachten. Uitslag kweek was negatief...tja soms gebeurd dat. Mijn bacteriegroei bij kweek was 3 /10 en pas boven 4/10 noemt men het een infectiekolonie begreep ik vd huisarts. Ik had toch last en mn klachten verdwenen met de kuur. Als jouw dochter zich nu beter voelt heeft de kuur geholpen. Als er iets ergs was was ze zieker geworden.
Ik zelf heb verhoogde leucocyten. Normaal gesproken mag het volgens mij tot 10. Ik zit soms wel op 25. Huisarts was toen de tijd in alle staten. Heb de ene keer 11 dan 15 dan 18 maar ook wel eens 25 gehad. Hier gaf uiteindelijk na veel onderzoeken de internist aan dat het gemiddelden zijn waar ze vanuit gaan maar dat logischer wijs sommige mensen ook wel eens boven het gemiddelde zitten. Je zou het eventueel nog na kunnen vragen en verder kunnen laten onderzoeken.
Was het wel een gewassen plas? Dus eerst een beetje plassen en dan schoonspoelen en dan de plas opvangen voor onderzoek. Wij zien best regelmatig leucocyten in urine zonder een infectie, wanneer er ery's in zitten wordt er wel vaker verder onderzoek gedaan maar leukocyten in urine zijn niet heel spannend. Let erop dat ze veel drinkt en laat het gewoon nog eens nakijken, ik zou me geen zorgen maken en fijn dat je dochter zo is opgeknapt.
Hoi Anouk Nee heb haar gelijk in het potje laten plassen en heb dit toen opgevangen en gebracht. Heeft ook nog eerst 1 uur minstens in koelkast gestaan. Het drinken is inderdaad een groot aandachtspunt en zal ik blijven doen bij haar. Dank je wel voor je reactie!