Kinderopvang na ontslag

Discussie in 'De lounge' gestart door justme1974, 15 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

20 jan 2009
    3.823
    2.005
    113
    Ik zit even met een vraag. Ik heb begrepen dat als je bijvoorbeeld in juli 2012 werd ontslagen, je dan nog recht hebt op drie maanden opvangtoeslag, maar de uren die je niet gebruikt hebt, mag je gewoon opmaken tot einde van het jaar.

Nu heb ik per 1-1-2013 geen baan meer. Dat houdt in dat ik tot 1 april nog recht heb op toeslag. Ik werkte 24 uur per week. Betekent dit nu dat ik dus kan uitrekenen hoeveel uur ik tot april zou hebben en deze uren dus ook tot bijvoorbeeld juni uit kan smeren?

Of moet ik tot april die uren gebruiken en is het anders pech gehad?

Wie weet dit? Op de website van de belasting is het wel een beetje terug te vinden, maar dan gaat het dus puur over ontslag zo half in het jaar en alles. Ze benoemen ook die uren en het rest aantal. Maar ze benoemen nou net niet de situatie als het per 1-1-2013 zou zijn.

(in dag geval ga ik de drie hele dagen terug zetten naar 3 halve dagen of 2 hele dagen en heel hard hopen dat ik voor april wat anders heb gevonden, en anders kan ze dus wat langer naar de opvang en hoeft ze voor het laatste half jaar voor ze naar school gaat niet helemaal thuis te zitten of te wennen aan een andere opvang)

2. Gizje

Gizje Fanatiek lid

11 feb 2010
    1.661
    0
    0
    Volgens mij heb je maar 2 maanden recht op opvang. Hoe ze dat berekenen is me ook een raadsel. Ik heb het zelf gewoon stop gezet en naar flex opvang omgezet.

3. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Ik heb het ivm mijn zwangerschapsverlof en werk via uitzendbureau uitgezocht. Ik word nl 'ontslagen' op de dag dat mijn verlof ingaat en weer 'in dienst genomen' na mijn verlof (verlof wordt doorbetaald via UWV).

Op het moment dat je ontslagen wordt krijg je inderdaad nog 3 maanden kinderopvangtoeslag. Je krijgt standaard 140% van je gewerkte uren. Bij 24 uur werk betekend dit 33,6 uur KOT per week.
    De uren mag je verdeelt in dat kalenderjaar opnemen.

Dus voor het gemak mag je 12 weken x 33,6 uur KOT terug krijgen en gebruiken. Maar of je dit in 12 weken of in 24 weken of zelfs langer wilt opnemen is jouw eigen keuze.
    Let er wel op dat je de uren neemt die het kinderdagverblijf berekend per dag of per dagdeel.

Dit is mij uitgelegd door een medewerker van de belastingdienst, enkele weken geleden.

4. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

20 jan 2009
    3.823
    2.005
    113
    Bedankt voor je antwoord! Op zich geen verkeerd idee om de uren voor de zekerheid wat te spreiden. Drie hele dagen vind ik niet nodig als ik toch thuis ben, maar dagdelen wel, dan kan ik de echte vrije tijd gebruiken voor sollicitatie activiteiten enzo. (Gezien ik ook echt gepland heb om persoonlijk langs te gaan bij evt. mogelijke werkgevers etc.)

5. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Graag gedaan :)

Hopelijk vind je snel een nieuwe baan en heb je zelfs minder tijd nodig.

Neem aan dat je rekening houdt met de opzegtermijn van het kdv?

6. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

20 jan 2009
    3.823
    2.005
    113
    Ik heb een hele lieve gastouder die deze regels heel flexibel hanteert, dus daar hoef ik me niet het allerdruktste om te maken gelukkig. Maar daarom wil ik dus ook helemaal niet bij haar weg, zeker niet omdat mijn dochter het komende schooljaar dus al naar school mag. Ik wil in die periode gewoon echt geen andere gastouder. Veel te onrustig en dat trekt de kleine dame niet (en ik ook niet trouwens..). Ik hoop ook heel snel wat te vinden, ik heb me ingeschreven voor ik weet niet hoeveel verschillende werkzaamheden.

Deel Deze Pagina