Kerst -opeens 2dagen visite, tips qua eten?

Discussie in 'De lounge' gestart door 1981Mama, 18 dec 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Ha ladies,

Opeens hebben we met kerst 2 dagen mensen over de vloer,terwijl we eigenlijk niet thuis zouden zijn...

Nu kan ik me niet veroorloven fysiek om lang in de keuken te staan, als ik moet koken normaal savonds dan doe ik het in etappes (om 13u aardappels schillen, om 15u groente snijden en om 17 koken) en zit ik meestal te koken (mijn zwangerschap is een uitputtingsslag).

Dus ik zoek iets "lekkers" te eten wat niet zoveel moeite kost, of wat je bijv een dag vantevoren al kan voorbereiden. En natuurlijk geen rauw vlees helaas...
    Dus wellicht iets wat in de oven kan ( we hebben 2 ovens én een airfryer), of... Geen idee.
    Ik hou alleen niet zo van ragout en ben zwanger dus. Verder lust iedereen alles.
    We hebben 1 dag 5volwassenen en een peuter en 1 dag 3 volwassenen en een peuter (incl ons)

Tips?

2. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Wij gaan waarschijnlijk met schoonfamilie chinees halen, onwijs mooie gerechten hebben ze speciaal met de feestdagen. En ideaal, niet in de keuken staan.

MaMa, Be Happy, Syane en 2 anderen vinden dit leuk.
  3. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Eerlijk.. nog niet misschien dat ik uitgebreid zou koken als ik HG zou hebben. Toen ik zwanger was en extreem misselijk heeft mijn moeder alle boodschappen gedaan en hebben we hier gegourmet.
    Dus ik vind chinees halen wel een goeie. De andere dag iets van soep, met salade ofzo. Broodjes kan ook, maar ik geloof dat daar pas nog een topic over is geweest:rolleyes::roflmao:

En anders kun je misschien iets van stoofvlees maken. Of is dat ook lastig voor je als dat de hele dag staat te pruttelen (ivm geur). En dan aardappelkroketjes ofzo uit de airfryer

MaMa, Be Happy en Marchella vinden dit leuk.
  4. LisbethSalander

LisbethSalander Fanatiek lid

1 dec 2015
    2.840
    5.572
    113
    Ik zou me gaan verdiepen in het kerstassortiment van de verschillende supermarkten. Hebben veel verschillende ovengroenten, rollades of ander vlees en vis in ovenschaaltjes, hasselbackpatato’s enz. Je hebt meerdere ovens dus in jouw situatie zou ik alles al “kant en klaar” kopen zodat het alleen de oven kn geschoven hoeft te worden. ( daarna op een mooie schaal serveren en het is net alsof je uren in de keuken hebt gestaan)

Be Happy en Marchella vinden dit leuk.
  5. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.181
    4.495
    113
    Misschien de gasten vragen om ook iets mee te nemen? Dan scheelt dat weer koken. Verder zou ik ook gaan voor de makkelijke kant en klare oven gerechten die bij de supermarkt staan, vaak hebben ze wel aardappel met gratin en vlees voor in de oven. Lekker een salade erbij en klaar. Als toetje ijs, of een kant en klaar lekker toetje. Prima toch!

6. MnnW

MnnW Fanatiek lid

10 jun 2013
    3.245
    2.363
    113
    Vrouw
    Kunnen je gasten niet allemaal iets meenemen? Dan maak jij een voorgerechtje en een toetje en laat he de gasten het hoofdgerecht bereiden.. Zou ik als gast best begrip voor hebben als mijn gastvrouw niet echt kan koken door de zwangerschap..

MaMa vindt dit leuk.
  7. aicirtap

aicirtap VIP lid

25 mei 2014
    9.148
    3.392
    113
    Vrouw
    In de airfryer mik je een lekkere rollade en de andere dag een beenham oid. Of een lekkere zalmmoot uit de oven. In de oven (zoete) aardappelfrites of hasselbach aardappeltjes. Je kookt iets van groente, saus uit een pakje bij het vlees en een lekkere salade.
    Voor voorgerecht soep met kaas -of soepstengels. Nagerecht visite laat je zelf hun toetje samen stellen: verse fruit en/of fruit uit blik, ijs, tova, slagroom, nootjes, m&m’s en dessertflensjes.

Je kan vooraf ook heel goed een rijsttafel maken. Nasi, rendang, sajoer boontjes, gebakken ei, kipsate, atjar, kroepoek en wat rauwkost.

Of je maakt voor een dag een heerlijke pan draadjes vlees, goulash of hachee, lekker met aardappelpuree en rode kool.

8. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

30 jun 2015
    4.831
    2.250
    113
    Of even bij de slager ois informeren, vaak kan je daar een mooie salade laten maken, of een buffet maar weet niet of dat te betalen is.
    Gourmet is ook niet zo lastig en kan je een schotel kopen bij de supermarkt of bestellen bij de slager.
    Soep en broodjes.
    Of indd chinees oid halen, altijd goed.

En als je twijfelt stuur je je gaste bericht dat je niet kan koken ivm je zwangerschap maar je...... Haalt/regelt en t wel hoort als iemand wat anders wilt en dat regelt.
    Fijne kerst!

9. LisbethSalander

LisbethSalander Fanatiek lid

1 dec 2015
    2.840
    5.572
    113
    Met kerst hebben wij ook wel ooit gebarbecued. Was erg leuk en heel relaxed. Geen uren in de keuken. Heerlijke luxe salades en brood erbij. Iedereen legde op de bbq waar ze zelf zin in hadden. Niet verplicht uren tafelen.

10. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.268
    6.800
    113
    Oef...wat knap dat je het overweegt om te doen. Ik ben ook erg misselijk geweest bij de 2e en koken deed ik echt op mijn tandvlees toen. Vreselijk.

Ik zou alles inderdaad uit de oven doen. Frietjes, vlees uit de oven en een grote salade. Alleen

11. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.264
    11.876
    113
    Doen wij voortaan ook met mijn ouders. En dat bevalt echt heel goed.

12. Jules!

Jules! Bekend lid

26 jun 2017
    822
    1.065
    93
    Vrouw
    Dit zou ik ook doen. Alles kant en klaar kopen en zo de oven in. Het wordt al zwaar genoeg om hele dagen visite te hebben in jouw situatie. Met het eten moet je het jezelf echt zo makkelijk mogelijk maken.

13. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

13 nov 2008
    3.423
    447
    83
    Limburg
    Hier hebben we een kerstbox besteld bij een catering.
    Kun je zelf gerechten kiezen en hun bereiden het, alleen opwarmen. Zondag ophalen. Vorig jaar ook gedaan, was ideaal.

14. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

26 mrt 2015
    11.902
    5.157
    113
    Ik zou ook de gasten vragen iets mee te nemen. Maken zij het hoofdgerecht en jij doet het voorgerecht en nagerecht (en hierbij niet te moeilijk). Zullen ze toch wel begrijpen? Andere dag zou ik gourmetten. Pakket halen en wat groenten, stokbrood en klaar.

15. pippa26

pippa26 Fanatiek lid

14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Snelle toetjes die je dag vantevoren kunt maken:

1) custardvla maken: melk in pannetje, vanillestokje geschraapt erbij of vanillesuiker. Paar minuten warm laten worden. 3x eigeel met 30 gr suiker, 20 gr maizena mengen. Vervolgens eerst beetje melk bij ei en dan langzaam al het ei bij de melk, kloppen tot dik wordt. Echt maar max 10 minuten werk. In grote kom doen met folie erover. Volgende dag serveren met fruit oid.

2) Applecrumble: appels, rozijnen, kaneel in ingevette ovenschaal. Mengel van boter, havermout, snuf zout en honing bijv maken. Dit over de appel doen en in de oven. Je kan vast klaarzetten op dag zelf en dan in oven of tijdens diner opwarmen.

3) ijs mengen met chocolate chip cookies en dit serveren. Wel beste meteen opeten. Altijd lekker :)

16. Melief

Melief Niet meer actief

Gewoon lekker kant en klare dingen halen die zo de oven in kunnen! Ik heb ook een bestelling bij de appie gedaan, zal vast prima smaken ;)

Grietjenb en Eend83 vinden dit leuk.
  17. Grietjenb

Grietjenb Niet meer actief

Als ik jou was zou ik de gasten vragen wat mee te nemen en anders het heel makkelijk doen. Gewoon kant en klaar uit de supermarkt. Het gaat toch om gezellig samenzijn en niet alleen maar lekker eten?

MiaMaria vindt dit leuk.
  18. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

Gourmetten!

En anders zo:
    Voorgerecht: Gevulde champignons of Meloen met ham of iets dergelijks

Hoofdgerecht: Zalm uit de oven (Albert heijn!), aardappel uit airfryer of oven, kant en klare haricots verts in spek (Albert Heijn)

Nagerecht: ijs, Slagroom, eventueel brownie ofzo bakken

19. Meiske2015

Meiske2015 VIP lid

4 sep 2016
    7.734
    3.516
    113
    Zou ook vragen gasten wat mee te nemen.
    Zullen ze best begrip voor hebben als je aangeeft niet uitgebreid te kunnen koken.

Zelf een lekkere soep maken vooraf met bruchetta oid.
    Gasten nemen hoofdgerecht mee.
    En jij haalt lekkere ijstaart in de supermarkt :D

Je hebt zelf verder ook al koffie en wat lekkers dus qua geld zal het ook aardig verdeeld zijn.

20. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.629
    2.405
    113
    Als ik me goed herinner uit een ander topic is je zoontje op dit moment vijf dagen in de week niet thuis, omdat het te zwaar is voor hem te zorgen toch? Ik zou dus zeker niet mijn energie steken in koken voor andere mensen maar in je zoontje !

MiaMaria vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina