Vraag over luteale fase

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Limburg27, 31 jul 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Limburg27

Limburg27 Niet meer actief

Beste verloskundigen,

Graag wil ik navragen of mijn redenatie klopt;
    Ik heb gelezen dat de luteale fase begint meteen na eisprong (dus op de dag van eisprong) en stopt voor de 1e dag van de menstruatie.

Ik heb altijd twee dagen een positieve ovulatie-test en de dag daarna is de test helemaal wit. Mijn redenatie is dan dat ik mijn "ei" op de tweede dag van de positieve test heb.

als ik uitga van bovenstaande heb ik een luteale fase van 10 dagen.

Mijn eisprong is op dag 20 en mijn 1e dag menstruatie is dag 29.
    Dan is de luteale fase toch 10 dagen of niet?

De reden waarom ik dat vraag omdat ik bang ben dat het aan de korte kant is (10 dagen) ?

2. Gea T

Gea T Actief lid

26 jun 2013
    445
    0
    0
    Hoi,
    De luteale fase is de periode waarin je baarmoeder zich klaarmaakt voor de eventuele innesteling van een bevruchte eicel. Deze fase begint de dag na de ovulatie en eindigt op de laatste dag van de menstruatiecyclus, dus de dag voordat je ongesteld wordt. De duur van de luteale fase ligt ongeveer tussen de 10 à 16 dagen en is elke cyclus zowat even lang. De gemiddelde lengte van de luteale fase is bij een vrouw is 14 dagen. Maar dit kan variëren bij een onregelmatige cyclus. Heb je een regelmatige cyclus?
    Dus je redenatie lijkt inderdaad te kloppen. Een luteale fase moet ten minste 10 dagen zijn. Beneden de 10 dagen wordt het voor een bevruchte eicel moeilijker om op tijd in te nestelen. Als ik met je mee tel lijkt het erop dat je luteale fase ongeveer 9 a 10 dagen is. Heb je al lang kinderwens? Zoja, kun je eventueel met je huisarts overleggen om verder te kijken. Gebruik je foliumzuur?

Groetjes Gea

Deel Deze Pagina