Nou, slapen is ook een noodzaak. Dus als je een kind hebt dat niet wilt slapen, en dat plots wel doet in de mc, dan laat ik haar daar gewoon in liggen. Geen nacht, maar wel een uurtje of twee.
Officieel volgens de richtlijnen is het zelfs 2,5 uur per dag maar niet langer dan 15 min achter elkaar volgens mij. Dat is natuurlijk niet altijd haalbaar ivm langere autoritten. En ach iedereen moef lekker zelf weten wat hij/zij doet maar eigenlijk is hij alleen voor vervoer.
Hier gaf de kinderarts aan dat de maxicosi als grootste nadeel had dat ze slechter adem kunnen halen. Omdat ze in een bolletje liggen, kunnen de longen niet volledig uitzetten. Daarnaast de dingen die hier al genoemd zijn: geen gunstige houding voor de rug en het hoofdje, en ingesnoerd zitten waardoor een kindje niet de mogelijkheid heeft zich qua beweging te ontwikkelen. Liever alleen gebruiken voor vervoer, en daarna lekker uit de bak op een dekentje op de grond. Of natuurlijk in de wagenbak van de wandelwagen, dat is ook prima
Toch wil ik nog even wat zeggen over de maxicosi op de kinderwagen. Ik gebruik hem ook op die manier. Wij wonen 4 hoog zonder lift en ik heb nog een peuter van 2. Hij kan wel lopen maar als hij geen zin heeft moet ik hem ook tillen. Dan is het gewoon niet te doen met een kinderwagenbak want ik kan mijn dochter ook niet los meenemen. Ik heb namelijk nog een tas en mijn zoon heeft vaak ook zijn tas voor de psz. Daarom kan ik zo geirriteerd raken van mensen die het veroordelen als je een maxicosi gebruikt. Soms is het gewoon niet anders te doen. En dan zullen er vast mensen zijn die allerlei oplossingen kunnen bedenken maar het is anders als je vanuit je voordeur zo de straat op loopt.
bij mijn eerste zou ik ook zo gereageerd hebben. Maar die vond de maxicosi ook helemaal niks....maar dan mn tweede. die vind alleen liggen niks,wandelwagenbak is drama (ook een spugen) maar heeft wel een grote broer. Dus als ik dan met de trein ga is het kiezen: of grote broer in de buggy en kleine op de buik (maar grote broer ziet dan dus niets, terwijl ik het juist voor hem doe) of kleine in de maxi cosi en grote broer op de rug. En zo maak ik vaker de afweging en wordt de maxicosi vaker ingezet dan alleen in de auto (overigens gaan we echt niet elke dag weg met de auto en komen we dus niet aan de 2u) Zoon zit ook veel in draagdoek, dus over hoofdje maak ik me geen zorgen. Wel over zuurstofgebrek in maxicosi, daarom zit hij nooit in de maxicosi als ik er geen zicht op heb en zal ik hem niet slapend in de auto laten staan. oh en over degene die het erg vond dat een kind niet in een voetenzak zit..ik heb geeneens een voetenzak, maar een lekker warm wollen pakje. ik wist niet dat het niet hebben van een voetenzak een verplichting was...er zijn andere manieren om je kindje warm te kleden/houden.
precies, er zullen inderdaad ouders zijn die de maxicosi voor hun gemak gebruiken...maar he..met een mega-slaaptekort, een geprikkelde oudste zoon die bijna geen aandacht krijgt en hele dagen in babygehuil zit, een baby die de hele dag (en nacht) op je wil slapen en dat ook 23/7 mag..is het fijn als hij (zoals vandaag) een uurtje in de maxicosi slaapt zodat ik naar de stad kan met de bus en quality-time heb met oudste. En ondanks dat we dan echt genieten...maak ik me dan ook nog druk om de veroordelende blikken van kortzichtige mensen...
Ik gebruikte de maxi cosi bij de oudste voor in de auto. En op bestemming even voor in de winkel. Maar ik ben geen openbare bv'er dus dat duurde nooit echt lang. Op bezoek nam ik de kleine op schoot. En bij de eerste fruithapjes op bezoek ook omdat vasthouden en voeren niet ging. Bij de komende kleine hebben we helemaal geen mogelijkheid om de bak mee te nemen in de auto. Maar we gaan ook niet vaak weg met de auto ofzo.