Hallo allen Ik kom net terug van de tandarts, en hij wilde dus foto's maken. Hij vraagt dus aan mij, ben je zwanger, en ik antwoord niet dat ik weet, maar het zou wel kunnen, en vervolgens duwt hij mij dat foto ding in mijn mond. Achteraf baal ik er van, want stel je nou voor dat ik wel zwanger ben? is dit erg schadelijk voor een zwangersschap? Ik voelde me niet erg serieus genomen in ieder geval. Misschien had ik beter kunnen zeggen dat ik overtijd was ofzo, maarja dat is achteraf gepraat natuurlijk. Ik ben eigenlijk gewoon benieuwd hoe slecht dit is, of dat dit meer schadelijk is voor een vergevorderde zwangerschap. Hopelijk kunnen jullie mij helpen!
Ik heb vorige week zaterdag een foto moeten laten maken. het is zo dat de straling van de foto net zo schadelijk is als de straling die je jaarlijks binnenkrijgt door alleen maar buiten te lopen. Dit is dus erg laag. Maak je niet te druk, het is alleen wel verstandig om nu voorlopig geen foto's meer te laten maken. Liefs, DD
Dag bloempie, Ik had laatst hetzelfde geval als jij. Ik zei tegen mijn tandarts dat ik misschien zwanger kon zijn, want ik had nog niet kunnen testen. Toen besloot mijn tandarts (een vrouw, misschien daarom) geen foto`s te maken. Hoe schadelijk het is weet ik niet, maar gezien het antwoord van Duveldraakje denk ik ook dat je je geen zorgen hoeft te maken. Al krijg je de straling van een heel jaar natuurlijk wel in één keer binnen. Je zou het voor de zekerheid gewoon bij je huisarts kunnen navragen. Groetjes Mimi
Ik had het ook eventjes gemeld, dat we bezig waren met zwanger worden. Ze zeiden tegen mij dat het erg belangrijk was om te weten want als je zwanger bent kan je alsnog foto's laten maken maar dan krijg je een loodschort om. Mocht het dieper zitten, in je kaak bv, dan sturen ze je naar het ziekenhuis en word je helemaal in een loden geval gestopt. Het is inderdaad schadelijk, hoe erg schadelijk weet ik niet.
Ik vind het gewoon stom, dat hij niet even erop in ging dat ik zei dat ik wel zwanger zou kunnen zijn. Maar goed, er is nu toch niks meer aan te doen, maar ben nog steeds wel benieuwd wat de schade zou kunnen zijn. Zou het een miskraam kunnen worden hierdoor?
ik krijg zo'n raar geval aan bij de tandarts voordat ze een foto maken want volgens mij is het niet zo goed want waarom vraagt de tandarts anders of je zwanger bent
mijn vriendin werkt op de rontgen afdeling van het ziekenhuis en die zie tegen mij dat het als de straling van de foto niet bij de baarmoeder en dus het vruchtje in de buurt komt het geen kwaad kan als het maar voor 1 of 2 foto's is zelfs een longfoto kan nog zegt ze en je hoofd zit nog verder weg dus lijkt me niet dat het erg is geweest
Ik heb er wel eens over doorgevraagd wat de risico's nou zijn. Toen ik zwanger was van mijn dochter wou mijn orthodontist namelijk wel gewoon foto's maken tijdens mijn zwangerschap, dan wel met een loodgorden om. Maar ik wou het zelf niet, het voelde een beetje raar. Omdat ik rechte tanden wil, is niet echt een reden om mijn kindje ergens aan bloot te stellen. De assistente gaf me wel gelijk, maar zei ook dat het niet direct invloed hoeft te hebben hoor. Tijdens haar zwangerschap wou ze ook geen foto's maken, omdat ze er dan veel aan bloot gesteld zou worden. Nu was ik laatst bij de tandarts en wist ik net als jij niet zeker of ik zwanger was. Hij vroeg het heel expliciet en ik reageerde net zoals jij. Hij zei dat hij dan geen risico wou nemen. Ik vertelde van de ortho en zijn loodgordel. Mijn tandarts gaf aan ook daar niet voor te kiezen, maar hij zei ook dat het niet direct schade hoeft te geven, maar dat hij gewoon geen enkel risico wou nemen, Meer in de zin van, het zou maar net een keer wel mis gaan. Vervelend dat jou tandarts niet zo heeft gehandeld. Ik kan je niet helemaal gerustellen dus, maar hoop dat je het wel in verhouding ziet. Hoop dat je zwanger bent en alles goed gaat. Dat is namelijk de enige uitkomst waar je door gerustgesteld kunt worden
Dank jullie wel voor de reacties, ik voel me nu wel iets gerustgestelder. Het hoeft dus iig niet directe schade op te leveren en het hoofd zit inderdaad wel verder weg bij de baarmoeder uit de buurt. Het is natuurlijk ook nog maar afwachten of ik zwanger ben, wat ik natuurlijk heel erg hoop. Nog geen ongi te bekennen iig!
Ik durf het niet te zeggen. Begin dit jaar ben ik overgestapt naar de tandarts van mijn man. Ze wou foto's maken om die in het archief te hebben. Ze vroeg of ik zwanger was, en ja dat was ik op dat moment. Ze zei dat het de volgende keer dan wel kwam en wou geen risico lopen. Het zal allemaal wel niet heel erg schadelijk zijn als het maar niet te vaak gebeurt. Maar uit voorzorg neemt men vaak liever geen risico's.