Vitamine D tekort: wat merkte jij?

Discussion in 'De lounge' started by Aegyo, Oct 20, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Aegyo

Aegyo Fanatiek lid

Jan 3, 2015
    2,446
    1,463
    113
    Een paar jaar geleden had ik last van bepaalde klachten die gelinkt konden worden aan een Vitamine D tekort. Na veel gezeur mocht ik bloed laten prikken en m'n waarde bleek 13 (oeps)! Ik moest maar een supplement kopen van 800IU en verder heb ik daar van de huisarts geen begeleiding in gehad.

Heel eigenwijs 5000IU gekocht en na een poosje ging het steeds beter.

Diezelfde klachten begon ik een paar maanden geleden weer te merken. Weer dat supplement gekocht. Maar op eigen houtje slikken zat me toch niet lekker, dus vorige week heb ik bloed laten prikken. Wederom moeten zeuren...zucht.

De huisarts is van mening dat vitamine D tekort maar een vaag iets is en een modetrend. Als ik per se wat bij wilde slikken moest ik die 800IU maar doen en gewoon een goedkoop potje van Kruidvat o.i.d.

M'n waarde bleek dus 52 (supplement slikte ik al een tijdje). Nou lees ik overal dat de minimale waarde tegenwoordig 80 is en dat ze het liefst een waarde zien van 100-120. Maar mijn huisarts houdt dus nog steeds een minimum van 50 aan en vond het allemaal maar onzin. Ik zit boven de 50 dus supplement kon de prullenbak in...

Ik kreeg er een naar gevoel van, net alsof ik alleen maar een zeurkous was of zo. Aan de ene kant vind ik dat ik naar de huisarts moet luisteren (is immers een arts), aan de andere kant zegt m'n gevoel dat die waarde niet genoeg is. Dat vitamine D ook erg onderschat wordt.

Wat merkten jullie qua waarde en klachten?

2. ikke84

ikke84 Fanatiek lid

Feb 28, 2010
    3,062
    507
    113
    Waarde van 45 is voldoende voor je botten, voor al het andere veel te laag.een waarde van 100 is goed.
    Snap niet dat ze je geen shots hebben gegeven.

Mijn klachten waren pijn bij borstbeen en daarom heen.
    Vermoeidheid/uitputting.
    Niet lekker in mijn vel geestelijk.

Nu 3x een shot gehaald en het is weer een stuk verbeterd

Aegyo likes this.
  3. Aegyo

Aegyo Fanatiek lid

Jan 3, 2015
    2,446
    1,463
    113
    Zelfs toen m'n waarde 13 was kreeg ik geen injecties...dat was maar onzin :confused:

4. Nic1976

Nic1976 Fanatiek lid

Oct 27, 2009
    4,545
    732
    113
    Ik heb mijn waarde twee weken terug laten testen en had 37 en dat was goed want het was immers boven de 30. Online had ik gelezen dat tegenwoordig inderdaad 50 minimaal maar liever 80 aangehouden werd. Nu had ik zelf nog twee ampullen liggen van 100000ui en die mocht ik wel een nemen. Sinds twee weken kan ik je zeggen dat ik niet meer door en door moe ben. Ik slaap goed. Kortom ik word wakker met het gevoel in mijn bed gelegen te hebben ipv zombie door de dag heen te sluipen ...

Ik ga over 3 maanden weer een keer testen. Overigens gaf ze me aan dat ik per dag 1000ui in mag nemen om het op pijl te houden. Dat moet ik nog doen!

Overigens heb ik diabetes en is het extra belangrijk schijnbaar om het in de gaten te houden.

Maar ook ik had het gevoel dat ze me hierin niet zo serrieus nam. Nou dan maar niet dan leef ik maar als een fabel maar ik slik graag ff wat bij :D

Aegyo likes this.
  5. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

Sep 27, 2014
    3,645
    1,251
    113
    randstad
    Waarde van 39 was intens moe verder weinig klachten behalve dus die moeheid. Ben 50mcg per dag gaan slikken en daarmee gaat t beter. Wil na de de bevalling eens gaan prikken wat waarde nu is

6. iMoeder

iMoeder VIP lid

Oct 30, 2015
    5,943
    6,290
    113
    Ik zou een andere huisarts zoeken. Aan dit type huisarts heb je niks. En een goede huisarts is echt van levensbelang.

Ow en edit. Ik slik dagelijks 100yg (microgram, komt overeen met 4000 IE) en daarmee zit ik net rond de 100 doorgaans.

heidiane likes this.
  7. BabyFG

BabyFG VIP lid

Feb 20, 2012
    9,071
    1,917
    113
    omgeving Rotterdam
    Ik zat op 35 en dat was wel wat laag aldus de assistente dus ik moest maar bij de kruidvat wat halen...

Ik blijf er ook maar mee kwakkelen want de huisarts doet niks want die hield ook de ondergrens van 30-50 aan.

Tja hoe t nou echt zit? Geen idee, net als met b12 denk ik.
    Ben benieuwd wat ik dinsdag krijg te horen qua waarden (nav bloedprikken ivm zwangerschap,
    Alle vitamines zijn hier ook in meegenomen).
    Als d weer te laag is maar even aan vk vragen wat ik mag want daar zat wel een max aan zei ze vorige keer wat je bij mag slikken bij zwangerschap.

8. Glass

Glass Fanatiek lid

May 29, 2017
    2,192
    1,053
    113
    Female
    Hier was ie 36, slik nu elke week 1 capsule, daarna elke maand een capsule.
    Ik ga vanaf nu ook zelf erbij slikken.
    Maar ik heb ook een te trage schildklier, dus voel me sowieso nog niet echt lekker.
    Ik zou ook een andere ha zoeken als t even kan, dit klopt niet hoor.

9. Narcisje

Narcisje VIP lid

Mar 17, 2016
    12,807
    8,473
    113
    Female
    Ik word er zo moedeloos van he...

800 IE bij een waarde van 13.. zo erg dat vitamine tekorten zo onderschat worden door sommige artsen.

Zelf merkte ik vooral vermoeidheid, spierkrampen, stijfheid in benen en pijn op mn borstbeen.

10. reckless

reckless Bekend lid

Apr 17, 2014
    798
    286
    63
    Ik had begin dit jaar een waarde van 16. Kwam uit onderzoek van de internist. Eerst een boost gehad d.m.v. ampullen en daarna moest ik ook 800 eenheden per dag gaan nemen. Helaas helpt dat geen bal, dus ik ga ook eigenhandig meer slikken.
    De voornaamste klacht was extreme vermoeidheid. Na een dagje weg was ik compleet op, kwam amper van de bank af.
    Nu hopen dat het met een hogere dosering snel beter gaat.

Ook hier een beetje aan m'n lot overgelaten. Er is nooit meer naar gekeken. Dus ik ga eerst een maand of 2 meer eenheden slikken en als dat niet helpt terug naar de huisarts.

11. babyhope

babyhope VIP lid

Jun 23, 2009
    16,199
    1,082
    113
    Female
    Mama
    somewhere
    Hier elke maand een olie shotje van 50000eh zit in die pipetjes.
    Ik krijg doordat ik een gastric sleeve heb gehad in 2015 en hierna bleek ik continue een te laag vitd te hebben. Nu ook ijzer en te laag foliumzuur.
    Zo ver ik weet is er geen vit d injectie

Klachten hier zijn gewrichtspijnen moe lusteloos depressieve gevoelens haaruitval heel slechte huid (droog vet jeukend)

12. Damay77

Damay77 VIP lid

Apr 18, 2010
    13,734
    7,501
    113
    Female
    Hier was hij eerst 53. Ik was moe, werd labiel/psygische klachten/overspannen.
    Last van mn gewrichten. Pijn in mn handen en voelde mn knie knakken en instabieler worden. Niet lekker voelen, pijn in onderrug, menstruatie problemen, koud hebben, spierpijn en na trap op lopen of stukje fietsen, slechtere concentratie, hyperventilatie, paniekaanvallen en duizelingen/flauevallen. Spierkramp.
    Klachten werden erger en te gelijk zakte de vit d verder naar beneden. Voor mij was dat 1 + 1 = 2

Niet dus. Volgens HA was een ondergrens van 50 voor bejaarden en voor jongere mensen was 20 nog prima:confused:
    Ik werd door gestuurd naar poh ggz want het overspannen en dergelijke was puur psygisch en daar kreeg je ook spierpijn van, werd je moe van enz....
    En bijna elke nederlander had wel een tekort..
    Werd wel nog naar het ZH gestuurd voor checken van mn hart en conditie. Tja die was bagger en diegene die de test afnam gaf tussen neus en lippem aan dat het wel eens aan vit d tekort kon liggen. Die moest volgens haar op zn minst op de 80 zitten en liefst hoger.
    Bij fysio geweest voor mn rug en zelfs die zei dat ze dacht aan d tekort.
    Helaas, huisarts vond het onzin

Klaar ben je...
    Ondertussen zelf maar pilletjes bij kruidvat gehaald.

Op den duur geen vertrouwen meer in haar dus overgestapt naar een andere praktijk voor arts nr 1 omdat die als goed meedenkend bekend stond. Helaas werd ik bij huisarts 2 ingepland. Vit d tekort had volgens haar niks te maken met mn klachten en ondergrens van 50 was prima. Ik zat er iets onder en moest maar pillen van 800IE slikken. Nog uitgelegt dat ik die al sliktr en dat de waarde alleen maar verder gezakt was. Nee, die van de apotheek waren beter dus moest die maar slikken...
    Na paar weken toch afspraak gemaakt met huisarts 1.
    Wereld van verschil:)
    Die legde uit dat hij minimaal 80 of hoger moest zijn, pillen van haar collega hadden geen nut, daarmee kreeg je een tekort niet omhoog. Psygische klachten konden zeker wèl daardoor veroorzaakt worden. Als hij na medicatie laag bleef dan kon het een opname probleem van mn darmen zijn. (Had nog wat vit die te laag waren). En volgens haar hadden de meeste mensen een tekort en moesten die gewoon standaard van die boost ampullen nemen voor de winter. Deed ze zelf ook. Klonk helemaal super en zoals ik het op internet gevonden had. Ik kreeg doosje met 4 ampullen. Vroeg nog of het daarna getest moest worden om te kijken of het werkte. Nee, was niet nodig. Waarde was daarna zeker boven de 80 .. ik merkte geen verschil. Gevraagd of er getest kon worden. Nee was niet nodig maar omdat ik aandrong kreeg ik nog wel een keer een stootkuur. Nog weinig tot geen verschil. Gebeld voor een test. Nee, was onzin. Waarde was na 8 ampullen echt wel verhoogd en goed. Testen had geen zin, dat kon sowieso nu een vals hoge waarde geven en klachten hadden een andere oorzaak. (Of hoe ze het zei: volgens bloedonderzoek was ik zo gezond als een vis dus niks aan de hand. Ze wist het ook niet..:confused:)
    Toch door gedramt voor een test, arts boos maar kreeeg hem wel. Na 8 ampullen en veel in de zon was de waardd wel getelt 3 punten gestegeno_O

Ik dacht:" yes, had ik toch gelijk! En nu komt er actie vanuit de huisarts". Niet dus...
    Verhaaltje dat het water (of vet??) Oplosbaar was en dat het even kon duren voordat het goed in mn bloed opgenomen zou zijn en de waardes gestegen waren... onzin natuurlijk.
    Moest maar flink veel in de zon blijven....
    Nog 1x bij huisarts 1 op bezoek geweest en gezegt dat ik haar 2e verhaal totaaaaaal tegenstrijdig vond met haar verhaal van mn eerste bezoek bij haar. Weinig reaktie en voelde me genaaid en vertrouwen weer weg...

Klachten zijn in de zomer iets gezakt en kreeg meer conditie. nu langzaam weer klachten.
    Op test aangedrongen omdat het herfst wordt. Hij was toch weer gezakt. Volgens huisarts nummer 2 die al vanaf begin negatief was over d tekort was de waarde prima. Kon niet voor de klachten zorgen bla bla.
    En de klachten waren immers een tijdje iets verbeterd dus kon niet aan tekort komen.
    Ja doos, super veel in de zon gezeten EN Stootkuren gehad dus DAT is de reden dat klachten waarschijnlijk iets verbeterd waren. En nu zakt het weer...

En de twijfel:
    - toch terug naar huisarts 1 en duidelijkheid krijgen/eisen omdat het vertrouwen gewoon weg is.
    - bij deze artsen blijven en zelf maar vitamine d in hoge waardes kopen
    - weer overstappen naar een andere prakijk wat hier nauwelijks tot niet mogelijk is en zo ja, het maar afwachten is wat je dan weer krijgt en hoe die huisarts er weer in staat:(

13. Damay77

Damay77 VIP lid

Apr 18, 2010
    13,734
    7,501
    113
    Female
    Oeps.. sorry voor het lange verhaal:eek::oops:

14. Bootcamp babe

Bootcamp babe Niet meer actief

Geen klachten bij 37.

Edit: toch suppletie gehad want was zwanger. Op een gegeven moment werd ik er vervelend van, ermee gestopt en ik voelde me beter.

Dus eigenlijk ben ik het wel eens met je huisarts. Ik had geen klachten bij een tekort, werd naar van suppletie. Het is vaag.

15. Treez

Treez Niet meer actief

Maar zij heeft wel klachten bij deze waarde.

16. Treez

Treez Niet meer actief

17. Bootcamp babe

Bootcamp babe Niet meer actief

Dan is er toch nog geen causaal verband?

18. Treez

Treez Niet meer actief

Stel je nu dat er geen causaal verband bestaat tussen de klachten van TS en haar vitamine D waarde, omdat jij geen klachten had bij een waarde van 37? Of begrijp ik je verkeerd? Ik denk dat sowieso niet erg betrouwbaar is om een conclusie te verbinden op basis van 1 casus ;).

De richtlijnen van de NTVG zijn daarentegen gebaseerd op wetenschappelijk goed uitgevoerd onderzoek bij groepen patiënten. Zij bevelen een streefwaarde van 75-80, tevens conform Europees beleid en daar zit TS onder.

Whysteria, Aegyo and bloem82 like this.
  19. Treez

Treez Niet meer actief

Vergeet ik bijna antwoord te geven op je vraag @Aegyo . Mijn belangrijkste klachten waren somberheid en heel veel pijn en zwellingen in mijn gewrichten.

Aegyo likes this.
  20. Eva2011

Eva2011 Niet meer actief

Begin van de zwangerschap had ik een waarde van 43. Ik had laten prikken op vitamines omdat ik al enige tijd vegetariër was en me afvroeg of B12 hoog genoeg was. VK kruiste d3 ook aan, aan de hand van mijn klachten. Deze bleek dus te laag.
    Ik slik 75 µg (3.000 i.e.) per dag. In werkelijkheid vergeet ik om de dag mijn vitamines, dus deel dat door twee.
    Na deze zonnige zomer én vitamines slikken, zat ik weer krap boven de 80.

Klachten, want daar vroeg je naar: futloos, heel snel uitgeput, labiel, bijna depressief.

Oh, en die huisarts van jou klinkt niet best. Misschien toch eens een ander overwegen als hij je niet serieus neemt.

Share This Page