help!! krijg ik nou veel minder geld?

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by miss, Jan 20, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. miss

miss Fanatiek lid

Mar 20, 2008
    1,647
    0
    0
    goedemorgen
    ik heb een vraag.

ik ben nu 30 weken zwanger en werk in de schoonmaak.
    smorgens ma, woe en vrijdag 2 uur en savonds iedere avond 2 uur.
    nou was ik vorige week in de ziektewet door griep, toen belde mijnw erkgever of ik als ik weer beter was gedeeltelijk in de ziektewet wou want ze merkte wel dat het te zwaar werd en dat vond ik zelf ook wel. dus de ma, woe en vrijdag hebben we smiddags gestopt.
    nou ben ik net bij de bedrijfsart geweest en die zei omdat mijn zwangerschap goed verloopt is er volgens hem een kleine kans dat ik voor die uren een uitkering krijg. op prive gebied kan ik niet op andere tijden werken maar daar kijkt het uwv niet naar zegt hij.

nou is mijn vraag, stel ik krijg dat niet krijg ik dan alleen zwangerschapsverlof voor de avond uren of word er dan gekeken wat ik de afgelopen tijd heb gewerkt en word daar dan een gemiddelde van genomen?

ik hoop dat u mij kan helpen.

mvg
    miss

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Miss,

Ziektewet
    Als je door zwangerschapsklachten je werk niet (of niet volledig) kunt doen, kan je werkgever een ziektewet-uitkering (ZW) voor je aanvragen.

Onze verzekeringsarts moet beoordelen of je inderdaad ziek door zwangerschap bent. In dat geval betaalt UWV de ZW. Deze is 100% van het loon dat je gemiddeld per dag verdiende in de 12 maanden voordat je ziek werd. .

Ben je niet ziek door zwangerschap? Dan betaalt je werkgever je loon door. Hoeveel procent van je loon wordt betaald, hangt af van je CAO.

Zwangerschapsverlof
    De hoogte van het zwangerschaps- en bevallingsverlof (de WAZO) wordt meestal gebaseerd op het SV-loon van de laatste maand of de laatste 4 weken voor het verlof. Tijdens de 16 weken van het verlof wordt 100% van dit loon betaald.

Is je loon in deze periode lager dan normaal vanwege ziekte? Dan wordt de WAZO gebaseerd op de laatste periode voordat je ziek werd. Voor de WAZO maakt het dus niet uit of het loon bij ziekte door je werkgever of door UWV wordt betaald.

Op onze website vind je actuele informatie over de ZW en de WAZO.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Share This Page