Vraag over nipt en nekplooimeting

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Baby Love, 26 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Baby Love

Baby Love Fanatiek lid

25 aug 2014
    1.113
    0
    36
    Kom je alleen in aanmerking voor de nipt als uit de nekplooi komt dat je een verhoogde kans hebt of kan je het ook zelf aanvragen?

Ik zag wat tegenstrijdige berichten hierover, vandaar de vraag.

Ik heb bij de eerste drie kinderen nooit een test laten doen maar wil nu wel graag de nekplooi meting laten doen.
    Hoe gaat dit precies in zijn werk? Doen ze het gewoon direct bij de eerste echo en klopt het dat ze hiervoor ook bloed nodig hebben?

En laatste vraag is de nipt test nu ipv de puncties gekomen?

2. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Je kunt de NIPT doen, maar hij wordt niet vergoed. Ik geloof dat hij rond de 500/600 euro kost. Als uit de combinatietest een verhoogd risico komt, dan wordt hij wel vergoed.

3. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Oh ik zag dat je ook nog een vraag had over de nekplooimeting.

De combinatietest bestaat uit een nekplooimeting en een bloedonderzoek. Als je jonger bent dan 36, dan moet je de combinatietest zelf betalen.
    Het bloedonderzoek moet worden uitgevoerd tussen 9 en 14 weken en de nekplooimeting tussen 11 en 14 weken.

Het bloedonderzoek screent op 2 hormonen: beta hCG en Papp-A.

De nekplooimeting meet de nekplooi, een laagje vocht in de nek van de baby. Deze mag maximaal 3mm bedragen.

Deze waarden worden tezamen met een aantal factoren, zoals leeftijd moeder, gewicht moeder, of je ivf hebt gedaan etcetera. Hieruit komt een kansberekening. Als je risico hoger is dan 1 op 200 kom je in aanmerking voor vergoeding van verder onderzoek.

4. josephinevh

josephinevh Fanatiek lid

17 jun 2014
    1.316
    0
    0
    Ik ben op eigen verzoek naar Antwerpen gegaan. Je betaalt 590 euro en ik had met 8 dagen (ook weekend) de uitslag. Ik heb de combitest niet gedaan. Volgens de verloskundige geen meerwaarde als je de nipt doet (zekerheid vs kans).

5. nlovesn

nlovesn Actief lid

10 okt 2011
    437
    0
    16
    Met nipt sporen ze alleen (volgensmij bekende) trisomiën op. Mijn zoontje had een ringchromosoom 18, deze zouden ze via nipt NIET kunnen zien! Dmv vruchtwaterpunctie konden ze dit wel zien. Vwp en vlokkentest zien ze veel meer!

6. MiMully

MiMully Fanatiek lid

18 jan 2013
    2.405
    5
    38
    Vrouw
    Kwaliteitsmanager
    Noorden van het land
    Ook onder de 36 kun je wel in aanmerking komen voor de combi test. Ligt aan je medische achtergrond. Hier 31 jaar en de combi test wel vergoed gekregen.
    Ze nemen bloed af bij moeder en 1/2 weken later krijg je een echo. Dit is vaak rond de 12 weken.
    Zoals al beschreven, is het een kansberekening die wordt gedaan met de uitslagen van het bloed en wat er bij de echo is gezien en gemeten.
    Mocht er een verhoogde kans op een afwijking gevonden worden, dan kun je een NIPT laten doen. Dit kan niet via elk ziekenhuis in NL nog. Soms moet je dus naar een ander ziekenhuis om opnieuw bloed te laten prikken. Als de NIPT vanuit een verhoogd risico komt, wordt de ze vergoed. Je kunt hem echt er altijd zelf aanvragen en dan kost hij volgens mij inderdaad rond de 700 euro.
    Blijkt er bij de NIPT ook een verhoogd risico te zijn, dan wordt er vaak toch nog een vwp of een vt gedaan.

Tenminste, dit is wat mijn gyn mij heeft uitgelegd.

7. Baby Love

Baby Love Fanatiek lid

25 aug 2014
    1.113
    0
    36
    Bedankt voor de duidelijke echo.
    Nlovesn: ik dacht dat ze met de nipt echt alles konen zien.

Mocht de kans dus verhoogd zijn en de nipt geeft dit ook aan dat krijg je dus alsnog een vwp?

8. josephinevh

josephinevh Fanatiek lid

17 jun 2014
    1.316
    0
    0
    Ja als je afwijkende nipt uitslag krijgt dan komt het vervolgtraject van vruchtwaterpunctie en vlokkentest aan de orde. Bij een normale nipt uitslag niet.

9. Zomersproet

Zomersproet Fanatiek lid

17 apr 2014
    1.041
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi, ik dacht trouwens ook dat de NIPT 100% uitslag geeft, maar ik hoorde vandaag van de verloskundige dat in haar prakrijk een zwangere een goede uitslag had voor NIpT en toch net is bevallen van een kind met down syndrome. Nu. Blijkt dat wel heel zelden te zijn maar en op de zo veel keer kan het dus kennelijk wel mis zij ( ze had een getal van hoe klein die kans is maar dat ben ik vergeten).
    Maar in ieder geval wel zekerder dand e combinatie test want die geeft maar een kansberekening.

10. Baby Love

Baby Love Fanatiek lid

25 aug 2014
    1.113
    0
    36
    Ja het kan natuurlijk altijd en er kan ook zoveel anders nog mis gaan tijdens de zwangerschap maar nu bij een vierde kijk ik toch wel wat anders tegen de combinatie test aan als bij nr 1,2 en 3.
    Toen nooit gedaan maar nu zeker wel.

11. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    In het zkh van Gent zeiden ze 'doe nou maar eerst de combinatietest. Als die aanleiding geeft tot ongerustheid de NIPT en dan als laatste optie vwp of vlokkentest'. En dat vond ik wel een goed idee.

Overigens.. Het algehele risico dat er nog iets mis gaat tijdens een zwangerschap is ook zo'n 2/3%. Dat kun je ook niet terugbrengen naar 0%. Iets van risico hou je altijd. Hoe vervelend de controlfreak in mij dat ook vindt ;)

12. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.623
    2.405
    113
    klopt: met de NIPt heb je geen 100% zekerheid. Er is een hele sterke correlatie tussen de uitslag van de NIPT test (obv bloedmarkers) en de drie trisomieen en dus is die al heel betrouwbaar. Maar bij een vwp of vlokkentest wordt het DNA daadwerkelijk bekeken en alleen daarmee kun je 100% vaststellen of er een trisomie is of niet.

13. Miepiemoos

Miepiemoos Bekend lid

13 mei 2013
    973
    160
    43
    Zelfs vlokkentest is niet geheel betrouwbaar want dan weet je nog niet of afwijking bij het kindje of in placenta zit...;) alleen vruchtwaterpunctie kan dat zien. Ik hoor bij 1-2% waarbij vlokkentest dus ook niks zegt want bij ons zit afwijking alleen in placenta dus moest eerst combinatie test, toen nipt, toen nog vruchtwaterpunctie (stress!!) maar gelukkig chromosomen kindje normaal. En dan weet je nog nooit of je kindje gezond is natuurlijk. Komt allemaal niet vaak voor Maarja je weet nooit...

Deel Deze Pagina