Hallo iedereen, Tijdens mijn vorige zwangerschap van Lina* en Luna* heeft mijn baas mij ontslagen. Ondertussen ben ik bevallen van onze twee prachtige vlindertjes en ben ik eigenlijk op zoek naar werk. Ik weet wel niet goed wat doen. Ik had gisteren een solicitatiegesprek en het is heel goed verlopen. Ik ging vandaag al iets horen of ik mocht beginnen of niet. Maar nu zouden we graag terug willen proberen om zwanger te geraken. Ik weet eigenlijk niet goed wat doen. Ik zou daar een vast contract krijgen met een heleboel voorwaarden. Ik heb 1 maand opleiding en dan begin ik eraan (als ik ben aangenomen natuurlijk). Maar na hoeveel tijd te werken onder een vast contract kan ik zeggen dat ik zwanger ben. Momenteel nog niet, maar ik heb schrik dat ze mij gaan ontslagen als ik hun aankondig dat ik binnen 3 maand ofzo zwanger ben. Kunnen ze dat doen?
waarom zou je vertellen dat je binnen de 3 maand zwanger bent? zoiets weet je zelf niet van te voren hé , het kan gerust ook 6 maand duren want je hebt toch een bevalling achter de rug dus je lichaam zal wss ook aan het ontzwangeren zijn en anders als je die job echt héél graag wilt je kinderwens een paar maandjes opschuiven maar weet niet of dat een optie is voor jullie
Ik ga nu nog niet vertellen dat ik over 3 maand zwanger zal zijn, want dat kan ik inderdaad niet weten. Ik vraag mij juist af wat ze op het werk kunnen doen eenmaal ik mijn contract heb getekend, en ik binnen een paar maand zwanger ben. Kunnen ze mij dan ontslagen of niet? Onze kinderwens opschuiven is voor ons inderdaad geen optie. Ik zie er zo naar uit om mijn kindje in mijn armen te kunnen sluiten. Gezond en wel deze keer.
als je een vast contract heb mogen ze je niet ontslagen wegens zw maaaaaaaaaaaar als het werk er echt tyegen is verzinnen ze wel een andere reden om je weg te krijgen, dus wettelijk mag het niet maar in de praktijk zijn er achterwegentjes genoeg om het gedaan te krijgen. je hebt daar gewoon geen zekerheid in en dit is dus een risico dat je moet nemen
Het is verboden om iemand te ontslaan tijdens zwangerschap. En tijdens een sollicitatiegesprek mag een werkgever je er wettelijk niet eens naar vragen of je een kinderwens hebt. Dat is allemaal ter bescherming van de zwangere vrouwen. Dus maak je geen zorgen. En op je werk vertel je het waarschijnlijk toch pas als je een maand of 3 zwanger bent. Dus stel dat je over 3 maanden zwanger raakt, en je vertelt het met 3 maanden zwangerschap, dan werk je daar alweer een half jaar. Gefeliciteerd met je nieuwe baan!
Die achterwegentjes ken ik maar goed genoeg. Zo heeft mijn vorig werk mij ook ontslagen. Maar ja, we zullen het risico dan maar nemen zeker. Eerst is zien naar hun antwoord hé, voor ik mij teveel zorgen begin te maken.
Uhm... houd er wel rekening mee dat dit Nederlandse regelgeving is! Ik weet niet hoe het zit met de ontslagbescherming in Belgie. Het zal wel vergelijkbaar zijn, maar het lijkt me wel verstandig dat je je van te voren ook laat voorlichten bij een juridisch loket ofzo. In Nederland hebben we Centrum voor Werk & Inkomen (CWI) mogelijk hebben ze in Belgie ook iets dergelijks, Arbeidsbureau ofzo (dus geen uitzendbureaus!) Daar kunnen ze je ook meer vertellen over je ontslagbescherming tijdens zwangerschap.
op dat punt is de wetgeving in belgie en nederland hetzelfde, ze mogen bij sollicitatie niet vragen of je zw bent en zw is ook nooit een regel tot ontslag maar net zoals in nederland is het hier in belgie wel zo dat als ze je niet willen als je zw bent er achterpoortjes genoeg zijn om je ontslag te geven dusja eigenlijk ben je nooit zeker of je je werk gaat houden als je zw bent
@Randi: bedankt, dat wist ik dus niet zeker. Vandaar mijn opmerking. Het zou zo zuur zijn als TS de antwoorden aan zou nemen en het zou blijken dat het in Belgie anders werkt