Vraag over overgangsrecht aflossingsvrije hypotheek

Discussie in 'De lounge' gestart door Ammie1984, 11 nov 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Het idee van een gedeelte aflossingsvrij te doen, is om de maandlasten te drukken, als je denkt dat je na een paar jaar (eerste jaar heb je zoveel uitgaven, zeker bij nieuwbouw) wel weer kunt sparen, mag je natuurlijk wel gewoon aflossen, bij elke hypotheek mag je jaarlijks minimaal 10% boetevrij aflossen.
    Het is alleen wel verstandig om dus inderdaad te kijken of je voldoende kunt sparen om hem voor het einde van de looptijd wel afgelost te hebben, of nog een financiële meevaller verwacht voor die tijd.

Wij waren overigens eerst van plan om een deel aflossingsvrij te doen bij de bank, maar dan zouden we een half procent meer rente betalen daarover, dus toch maar niet gedaan. In plaats daarvan nu dan bij mijn moeder het aflossingsvrije deel, die ging niet met de rente omhoog in geval van aflossingsvrij ;).

2. februarimama

februarimama Fanatiek lid

23 okt 2014
    1.524
    851
    113
    Wij hebben trouwens dit jaar een deel aflossingsvrij genomen, dus zonder HRA. De rente is laag en wij hebben box 3 vastgoed en dat kun je (momenteel in ieder geval) tegen elkaar wegstrepen, dus dat is ook nog een reden om aflossingsvrij te nemen.

3. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.175
    4.487
    113
    30 jaar is een lange periode. Over 10 of 20 jaar kun je je hypotheek weer aanpassen en ervoor kiezen wel te gaan aflossen. Wij hebben waarschijnlijk binnen nu en 30 jaar wel een keer een nieuwe woning, dan zullen we alles wel
    Weer een keer doornemen. mijn ouders/schoonouders Hebben niet het eeuwige leven dus als ze overlijden hebben we ook nog wel een kleine erfenis. Dat kan dan mooi als aflossing op de hypotheek worden ingebracht. Maar daarnaast sparen we ook. Zodat we niet alleen daarvan afhankelijk zullen zijn.
    Je moet inderdaad goed kijken wat er bij je financiële plaatje past.
    En dat kan het beste met een financieel of hypotheek adviseur.

4. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.032
    2.895
    113
    't Gezellige Brabant
    Wij hebben 2 jaar terug een stukje aflossingsvrije er bij genomen, dit hadden we nog niet. (We namen wel een hypotheek mee uit 2012) Hierover ontvangen we gewoon HRA. Het is alleen zo dat je al een bestaand deel hebt. Over dit stuk ontvang je in totaal 30 jaar aftrek. Als deze dus bv al 12 jaar loopt, krijg je over dit deel nog 18 jaar aftrek. Alles wat je meer leent als wat je al had loopt weer voor 30 jaar.

5. Koraal82

Koraal82 Fanatiek lid

17 jul 2013
    3.278
    1.441
    113
    Toen wij gingen verhuizen hebben we juist geen aflossingsvrij gedeelte meer genomen. Ik wil gewoon zo snel mogelijk van mijn hypo af zijn en daarom los ik zoveel mogelijk af. Ik ben persoonlijk van mening dat als je de hypo alleen zou kunnen betalen met aflosvrij gedeelte dat je dan beter een goedkoper huis kunt kopen (zeg niet dat dat hier zo is want dat weet ik uiteraard niet). Ik ben op een bepaald moment heel actief gaan aflossen en dan zie je pas hoeveel geld je bespaard (waardoor je nog meer kan aflossen). Ik heb nu nog maar een hele kleine hypotheek en een groot huis :D.

Deel Deze Pagina