Naar aanleiding van wat andere topics een nieuwe: De zorgkosten stijgen ontzettend. Het zorgstelsel dat Nederland nu kent zal niet nog jaren zo blijven gok ik. De samenleving leeft steeds ongezonder en het percentage welvaartsziektes stijgt enorm. Moet de overheid/zorgverzekering voorwaarden gaan stellen? Mensen die bewust ongezonde keuzes maken kosten veel geld. Dat kan ten koste gaan van vergoedingen die ook echt hard nodig zijn. - Bijvoorbeeld pas vruchtbaarheidsbehandelingen vergoeden als er sprake is van een gezond bmi (liever nog een gezondheidstest). - eigen bijdrage voor diabetes 2 patiënten die een ongezonde leefstijl hebben en niet verbeteren? - eisen stellen aan rokers en drinkers. Over een tijd zullen de zorgkosten te hoog worden. Is het nodig om nu in te grijpen en mensen meer verantwoordelijkheid te laten dragen of is dat oneerlijk? Is het eerlijk dat mensen die nu bewust gezonde keuzes maken opdraaien voor de zorgkosten van mensen die bewust slechte keuzes maken? (Mensen die onbewust ziek worden tellen dan uiteraard niet mee) Wat vind jij?
Ben het op zich met je eens, laat de mensen die niet gezond leven of overgewicht hebben door eigen schuld (waaronder ik ) of roken maar meer betalen. Maar hoe ga je dit controleren... denk dat dit niet haalbaar is. Denk dat voorlichting hierover op scholen bijvoorbeeld en een verandering in de supermarktbranche veel effectiever gaan zijn
Ik weet zelf nog niet precies wat ik ervan vind, maar het kwam bij me op. Ben het er per definitie dus niet meteen mee eens.
Als er echt eenduidigheid is over wat wel en niet gezond is en in hoeverre mensen daar zelf verantwoordelijk voor zijn dan zou je daar iets mee kunnen. Maar dan moeten we niet uit het oog verliezen dat momenteel mensen behoorlijk beïnvloed worden om juist ongezonde keuzes te maken, door reclame, door hoe supermarkten zijn ingericht, door schreeuwige gezondheidsclaims op pakjes eten etc. Daarnaast vind ik dan ook dat er goede onafhankelijke manieren moeten zijn om gezondheid te meten. BMI is een goed voorbeeld van een hele slechte maat om gezondheid vast te stellen. Je kunt bijvoorbeeld een heel gezond BMI hebben, maar wel veel intern vetweefsel en je kunt door spierweefsel een heel ongezond BMI hebben maar dat niet zijn. Ik denk dat het niet zo eenvoudig is om vast te stellen of mensen echt gezond zijn en of ze zelf hebben bijgedragen aan hun eigen situatie. Het lijkt me een hele kostbare aangelegenheid om dat steeds individueel vast te stellen. Ik ben er overigens wel voor om kaders te plaatsen binnen wat vergoed wordt en waar mensen voor moeten meebetalen. Iemand zij ergens dat nu het geld niet altijd gaat naar de mensen die het nodig hebben en daar ben ik het wel mee eens. Ik vind ook de verschillen tussen gemeentes in dat opzicht vervelend. In de ene gemeente krijg je niets vergoed en in de andere gemeente wordt bijna gesmeten met geld.
oneens met de stelling want het is niet meetbaar/haalbaar en wil je alles gaan toetsen, hoe veel geld zou dat uiteindelijk niet kosten?
Ik ben het er niet mee eens. Ik zie namelijk op mijn werk veel mensen die het geestelijk en daardoor maatschappelijk erg moeilijk hebben en zij leven vaak erg ongezond. Het is voor deze mensen niet zo makkelijk om gezonde keuzes te maken, door allerlei factoren die weer met elkaar samenhangen. Ze komen vaak ook uit milieus die het op allerlei vlakken niet goed getroffen hebben en het is dus zeker niet altijd hun eigen 'schuld' zeg maar. Wanneer deze mensen niet de zorg krijgen die ze nodig hebben medisch, of daar extra voor moeten betalen, zullen ze nog dieper wegzakken in al hun problemen. Geen goed idee... De maatschappij bestaat uit 'sterkere' en 'zwakkere' mensen (om het maar even heel breed zo te noemen) en ik vind het de plicht van de sterkere mensen om ook wat meer voor de zwakkeren te zorgen. Hier thuis is alles prima voor elkaar en ik ben zelf ook bereid om meer te betalen bv zodat andere mensen die het minder goed getroffen hebben, de zorg krijgen die ze nodig hebben. Ik heb het al getroffen met van alles, ik moet dus niet klagen. Ben het wel met je eens dat de zorgstaat zoals die nu is, waarschijnlijk niet houdbaar is/blijft. Wat daar dan een goede oplossing voor zou zijn, weet ik echter ook niet zo goed..
Met roken is het toch al enigszins zo? Ik weet nog dat we op het papierwerk voor de hypotheek in moesten vullen of we roken of niet. Als dat zo zou zijn, moesten we voor een bepaalde verzekering (overlijdensrisico geloof ik?) een hogere premie betalen. Ik vind dat soort regels wel eerlijk ja... al vraag ik me af hoe je zoiets in de praktijk kunt bijhouden.
Qua roken zou ik zeggen; leg er dan eerst een verbod op. Ik vind het raar om te zeggen dat wanneer je rookt je aan bepaalde eisen moet voldoen, maar dat het wel overal beschikbaar is. Ik denk vooral dat het allemaal anders ingedeeld moet worden, maar dat is makkelijk zeggen, ik heb natuurlijk niet de insiders informatie
Hmmmm..... Tja, ik wil het een goed idee vinden. Ik probeer zelf gezond te leven (hoewel, ik rook één pakje per drie weken...). Ik zie mensen in de supermarkt met de weekboodschappen van witbrood, sjek, Red Bull, bier en vlees (groenten en fruit afdeling overgeslagen, denk ik). Die stappen op hun scootmobiel met een peuk in de mond en een indrukwekkend BMI. Je zou het gewicht er maar eens aflopen; die twintig meter naar je voordeur. En ze kunnen lopen hoor, ik heb ze wel eens achter iemand aan zien hollen waar ze ruzie mee hadden. Maar ja, weet ik veel wat er speelt. Sommige ziektes zijn niet zichtbaar. Misschien een laag IQ en totaal gebrek aan besef over gezonde voedingskeuzes. Moeder deed het immers ook zo. Of reuma en daardoor wel kunnen lopen, maar niet lang. Of een zware depressie. Of net van de drugs en sigaretjes zijn de laatste verslaving. Ik weet het niet. Het lijkt me allemaal ongezond, maar ik weet niet van hoe ver die mensen komen. Mijn beste vriendin heeft PCOS en moet bergen verzetten om één kilo kwijt te raken. Maar wilde wel graag een kindje en is nu een supermoeder. Mijn vriend drinkt veel cola, maar vooral omdat hij denkt hiermee zijn migraines voor te zijn (ik weet het, onzin, ik heb het hem al verteld). Mijn buurvrouw sport nauwelijks omdat haar schildklier niet goed werkt, maar dat zie je niet aan haar. Bovendien, we doen allemaal wel eens wat ongezonds. Ik ben vegetarier, kook zelden uit pakjes, drink voldoende water, sport zeker drie keer per week. Maar ik hou erg van koekjes en als ik pauze heb tijdens mijn lessen rook ik graag een sigaretje mee met de studenten. En ik zit teveel. Wandelen tijdens het examens nakijken is niet zo handig. Dus ik ben het niet met je eens. Maar wat zou het fijn zijn als het wel zo werkte.
Ik denk niet dat dat haalbaar is. Want iemand die dik is leeft niet per definitie ongezond en iemand die rookt krijgt niet altijd kanker. Iemand die 'gezond' leeft en ook sport, loopt misschien meer risico op een blessure.. Daarnaast is het gewoon niet te meten. Hoevaak men al niet verzwijgt dat ze roken omdat ze dan hogere kosten bij hun hypotheek/verzekering hebben.
Kosten gezondheidzorg van roken: https://www.volksgezondheidenzorg.info/onderwerp/roken/kosten/kosten#node-kosten-rokengerelateerde-zorg Dus als we allemaal gaan roken dalen uiteindelijk de gezondheidskosten Je zal je eerst moeten beseffen waar de kosten in zitten voordat je iets kan bedenken waardoor de kosten omlaag zullen gaan. 26% voor ziekenhuis kosten. 18% gaat naar ouderenzorg. 12% welzijnzorg 10% geneesmiddelen en hulpmiddelen 10% eerstelijnszorg
waar ik me meer aan stoor zijn de zorgverleners die de kosten opjagen. Zoals opticiens die zeggen: heeft u al gebruik gemaakt van uw zorgvergoeding voor een nieuwe bril? Op deze manier nemen mensen vaker een nieuwe bril dan nodig en verbruiken zo geld uit de zorg die ook voor dringendere zaken gebruikt had kunnen worden.
Over wat een roker kost is hier laast een hele discussie geweest. En dan kom je uiteindelijk toch uit bij het 'komt het door..' verhaal. Kijk, de theorie is heel helder en ook vaak in de praktijk bewezen. Mensen die roken hebben vaker ernstige ziekten. Maarrrr komt het altijd door het roken? Hart en vaat ziekten kunnen ook erfelijk zijn, kanker ook.. Nogmaals, ik vind dat je niet kunt zeggen dat iemand die rookt daardoor een ziekte krijgt. Is de kans groter? Zeker. Is het altijd te bewijzen? Nee.
" De samenleving leeft steeds ongezonder en het percentage welvaartsziektes stijgt enorm. " Hoe kom je hierbij ? Bron?
Hoeveel bronnen wil je hebben Zoek eens de cijfers bij diabetes 2 erbij. Dit gaat niet om een onderzoekje, dit zijn gewoon de feiten tegenwoordig. Mensen eten slechter (vooral suikers en bewerkte voeding is oorzaak), bewegen minder, ervaren meer stress etc. Bekijk de percentages van mensen met overgewicht en obesitas. Vergelijk die cijfers met 20/30 jaar geleden. Kijk hoeveel meer vrouwen vruchtbaarheidsbehandelingen nodig hebben in vergelijkingen met jaren geleden. Deels komt dit door slechte leefstijl. Mensen maken zichzelf en de wereld kapot en veel maken zich daar niet druk om. Ik vraag me af waar dat eindigt.
Mensen met een gezonde levensstijl belonen en met een ongezonde levensstijl bestraffen vind ik wel iets heel lastigs. Waar houdt de ongezonde levensstijl op? en waar begint de gezonde levensstijl? Als je niet rookt of weinig drinkt, ben je dan gezond? Of moet je daarvoor ook de red bulls laten staan? Ben je verplicht om te sporten? Ik heb het idee dat de zorgstaat nu vooral is ingericht op het genezen van ziektes, ipv voorkomen. Dus roken verbieden is niet een slecht idee, maar ze kunnen bijvoorbeeld dan ook kijken naar het subsidiëren van sportscholen, of de fietsplannen weer toegankelijker maken. Betere voorlichting op scholen, etc.
Precies Butterfly, en de voedselproducenten eens vragen wat minder suiker en vetten te gebruiken. Sommige producten staan aangemerkt met een zo'n bewust leven of gezond logo; terwijl het gewoon om (ontbijt)koek of ijsjes gaat. Ja, binnen de productgroep is het een gezonde keuze. Maar dat zegt niet zoveel als de productgroep "snoep en taart" is . Voor sommige mensen is het daardoor echt lastig om goede keuzes te maken. Is ontbijtkoek nu slecht of niet? En bananen? Mag brood? En smoothies? Zowel de informatie van producenten als van veel gezondheidsblogs is lang niet altijd goed. Sporten ook; sommige mensen besluiten ineens dat alles anders moet en gaan met hun ongetrainde lijf op oude gympen 10 kilometer hardlopen. Tja, die zitten een dag later bij de fysio. Lastig hoor, gezond leven. Ik zou het mensen inderdaad makkelijker maken gezond te zijn. Maar ja, ook daar spelen grote geldbedragen en belangen mee.
Zilvervosje, inderdaad! Gezond eten is zo verschrikkelijk lastig, ook wat vandaag goed is, blijkt morgen weer slecht te zijn. Daarnaast willen veel mensen er gewoon niet overna denken. Ze vertrouwen op de verpakking en dat is goed genoeg voor ze, vervolgens blijkt de verpakking er misleidend te zijn. Wellicht dat de overheid eerst hier goed naar kan kijken. Kilometer betalen vind ik bijv ook geen slecht idee, sommige mensen zal het geen bal kunnen schelen, maar andere mensen zullen bewuster kiezen om met de fiets te gaan. Daarnaast overigens ook; (een beetje of topic) zorg dat er langere treinen rijden, vaker rijden en mensen zullen ook liever met het ov gaan.
Tsja, ik zie mijn man nou niet echt met hak boren, gereedschap, puin wat afgevoerd moet worden, buizen en leidingen en weet ik veel wat nog meer, in de trein zitten.. 😂 Ik denk dat 9 van de 10 mensen die dagelijks in de file staan dat niet voor hun lol doen.. Daarbij is het wel weer een makkelijke manier van de overheid om de werkende mensen geld af te troggelen. Maargoed das inderdaad een beetje offtopic
Inderdaad zijn dat soort dingen heel lastig meetbaar.... Maar het is absoluut zo dat er iets moet gebeuren. De zorgkosten stijgen ieder jaar opnieuw en het duurt in combinatie met de vergrijzing niet zo lang meer voordat dit onbetaalbaar wordt.... Maar echt een goede oplossing heb ik er nog niet voor bedacht 🤔