Factor V Leiden en zwangerschap

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Jansie, 8 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jansie

Jansie Nieuw lid

8 mrt 2011
    4
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi ladies,

Ik weet sinds 3 jaar dat ik een afwijking in mijn bloed heb, genaamd Factor V Leiden. In het kort komt het erop neer dat mijn bloed te lang doorgaat met stollen, waardoor er verhoogde kans op trombose is. Ik heb er totaal geen last van, maar ben wel blij dat ik het weet, zodat ik voorzorgsmaatregelen kan nemen.
    Nu heb ik ergens gelezen dat zwangerschap ook een verhoogd risico met zich meebrengt. I.v.m. onze kinderwens wil ik graag van tevoren een gesprek met de gynaecoloog, om een en ander door te nemen.

Wie heeft er ervaring met de combinatie zwangerschap en Factor V Leiden?

2. wendy1977

wendy1977 Bekend lid

30 dec 2010
    590
    0
    0
    verpleegkundige
    brabant
    wel eens van gehoord van factor V leiden maar niet in combo met zwangerschap! ik wens je veel succes en staat er niets op internet erover??

Gr wendela

3. mimi1982

mimi1982 Fanatiek lid

17 aug 2009
    1.850
    2
    38
    NULL
    NULL
    je moet suus35 even op zoeken die heeft het ook en die kan je er denk ik alles over vertellen.

4. Flavour

Flavour Niet meer actief

Suus hier. Ik heb Factor V Leiden (heterozygoot), en ook geen trombose. Met FVL heb je een iets grotere kans op vroeggeboorte en zwangerschapsvergiftiging, maar niet zozeer op miskramen. Schrik niet, ik heb vijf miskramen gehad voor deze zwangerschap, maar dat heeft hoogstwaarschijnlijk dus niets met FVL te maken. Na een aantal miskramen heb ik uit voorzorg wel aspirine (80) gekregen, en sinds in zwanger ben spuit ik dagelijks heparine om complicaties te voorkomen.

Wat ze bij FVL aanraden, is 6 weken heparine spuiten in het kraambed. Om aspirine en heparine tijdens de zwangerschap moet je vragen aan een hematoloog, of aan je gyn, maar dat krijg je dus niet zo heel snel.

Ken je deze site al? Factor V Leiden startpagina

Ben je trouwens homozygoot of heterozygoot? Want dat maakt ook nog wel wat uit. Bij homozygoot zijn de kansen op complicaties wel iets groter.

Bij beide vormen geldt: niet aan de pil gaan, niet roken, en geen mirena-spiraal. Dat vergroot het risico op problemen, en je zal maar net degene zijn die een longembolie krijgt...

Hoor het wel als je nog vragen hebt!

Suus

5. Jansie

Jansie Nieuw lid

8 mrt 2011
    4
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Suus,

Ik weet eigenlijk niet welke vorm ik heb, dat zal ik sowieso eens vragen aan de huisarts.
    Ik ken die site inderdaad en heb daar al het een en ander gelezen.

Ik ben er gelukkig vrij nuchter onder, maar ben wel blij dat ik weet dat ik deze afwijking heb. Dat kan veel ellende voorkomen (of in ieder geval het risoco verkleinen), bijvoorbeeld ook met lange vliegreizen.

Ik ga dus in ieder geval een gesprek met de gynaecoloog aanvragen. Oja, ik heb nooit gerookt, dus dat was geen probleem. En ik ben toen meteen met de pil gestopt en heb nu een koperspiraaltje. Op zich een mooie oplossing, maar het maandelijkse feest is nu wel veel heftiger en duurt ook langer. Maar goed, ik ben al lang blij dat we niet met condooms hoeven klooien.

Bedankt voor je reactie!

6. Flavour

Flavour Niet meer actief

Ik ben zelfs destijds naar een hematoloog gegaan, die wist er veel meer van af. Succes!

Suus

7. Jansie

Jansie Nieuw lid

8 mrt 2011
    4
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ok, goede tip.
    Ben je daar ook van tevoren geweest? Zal eens aan de huisarts een doorverwijzing vragen.

Ik heb ook gelezen dat er een medische indicatie is om in het ziekenhuis te bevallen en daar in ieder geval nog 3 dagen te blijven. Op zich wel een veilige gedachte.

8. Flavour

Flavour Niet meer actief

Ja, daar ben ik in 2008 al geweest. In het ziekenhuis bevallen is inderdaad geïndiceerd, maar dat van dat drie dagen blijven heb ik zelf nog nooit gehoord.

Suus

9. Jansie

Jansie Nieuw lid

8 mrt 2011
    4
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat las ik op de site van Factor V Leiden. Lijkt me niet zo leuk, maar als dat beter is, dan is dat maar zo.

Ik heb ook een keer een ander forum bezocht over FVL en zwangerschap. Daar werd ik niet vrolijk van en die bezoek ik dus niet meer.
    Ik zie wel hoe het loopt! Er zijn volgens mij zoveel vrouwen die niet eens weten dat ze FVL hebben en daar gaat het ook goed.

Succes met je zwangerschap!

10. Flavour

Flavour Niet meer actief

Bijna 1 op de 10 mensen heeft het, en de meesten weten het inderdaad niet, dus zo'n vaart zal het niet lopen. Volgens die FVL-site die ik postte, krijgt ook iedereen heparine, en dat is ook helemaal niet waar. Bevallen in het ziekenhuis is wel een goed idee, en 6 weken spuiten in het kraambed, maar dat is het dan ook wel. Ga idd even naar een hematoloog, die zal je zeker kunnen geruststellen.

Suus

Deel Deze Pagina