Na mijn zwangerschap (nu een jaar) ben ik weer aan de pil gegaan. Microgynon 30. Nu heb ik de laatste keer 3 weken de pil geslikt en toen geen stopweek in gelast maar doorgeslikt. Vandaag zou ik mijn laatste pil nemen en ik wil nu wel een stopweek dus dan word ik meestal zondag/maandag ergens ongesteld (en neem ik volgende week vrijdag weer de eerste pil van de nieuwe strip) Nu wilde ik net mijn laatste pil nemen; zie ik dat er nóg één in zit. Ik ben dus ergens de pil vergeten. Omdat ik een keer een fout heb gemaakt in een dag (wisselen de pil van maandag genomen op zaterdag ofzo dat maakt natuurlijk voor de werking niet uit) durf ik ook niet met zekerheid te zeggen wanneer ik hem ben vergeten. Ik denk deze week (derde week) maar kan ook de tweede week zijn geweest. Nu wil ik eigenlijk gewoon nu mijn stopweek inlassen maar overal staat (internet en bijsluiter): Neem de laatst vergeten pil alsnog in. Maak de strip af. Sla de stopweek over en ga direct door met de nieuwe strip (doorslikken). Een andere mogelijkheid is een vervroegde stopweek in te lassen. De dag waarop je de eerste pil vergeten bent telt dan als eerste dag van de stopweek. Op dag 8 begin je met je nieuwe pilstrip. Kies een van deze mogelijkheden. Een aanvullend voorbehoedmiddel is dan niet nodig. Maar ik wil dus gewoon nu stoppen en bijv. seks met condoom hebben. Kan dat ook gewoon?
Alle weken ná de derde week (als je de pil doorslikt) tellen als een "derde week", dus ook de eerste of tweede week van het doorslikken (de vierde en vijfde week dat je achtereen doorslikt) tellen als "derde week". Je kunt dus de instructies die daarbij horen opvolgen. "Slik je de pil al meer dan 3 weken (en ben je na de 3e week zonder stopweek direct met de volgende strip begonnen)? Neem dan bij 2 pillen vergeten dezelfde maatregelen als wanneer je ze in de 3e week van de pilstrip zou zijn vergeten." Bron: https://www.thuisarts.nl/anticonceptiepil/ik-ben-pil-vergeten
Ja, dat begreep ik inderdaad. Maar ik lees dan dus overal dat ik nu de pil moet doorslikken (weer dus). Ik vraag mij af waarom omdat ik eigenlijk gewoon mijn stopweek wil inlassen.
met microgynon slikte ik ook vaak door. en ja het komt wel eens voor dat je hem vergeet. maar dat alsnog innemen gaat over dezelfde dag geloof ik. ik denk dat je met condoom sowieso wel veilig zit en je stopweek gewoon kan inlassen.
Ja is me nog nooit overkomen. Ik twijfel alleen omdat er dus staat dat je dan je stopweek over kan slaan maat dat wil ik niet omdat ik dat vorige keer al hen gedaan en ik snel doorbraakbloedingen krijg. Dus liever stop ik nu en begin ik na m'n stopweek weer en doe ik het voorlopig met condoom. Ook omdat ik als ik hem echt in de derde week vergeten ben ik daarna geen seks heb gehad. Als ik hem in de tweede week ben vergeten wel. Maar ik snap niet helemaal of er in de bijsluiter staat dat je de pil dan door moet slikken voor de veiligheid (dus als je het met condoom doet maakt dat niet uit) of omdat je dan een eisprong voorkomt (maar dan nog zou het niet uitmaken als je dan voorlopig veilige seks hebt)