Vraag over poliklinisch bevallen

Discussie in 'De bevalling' gestart door Audrey2014, 14 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Audrey2014

Audrey2014 Actief lid

24 dec 2013
    335
    7
    18
    NULL
    Flevoland
    Ik woon bij mensen in, waardoor ik het zoiezo al prettiger vind
    om in het ziekenhuis te bevallen.

Maar het is eerder bij mij dat ik dus echt nergens anders dan in t ziekenhuis wil bevallen en ik zie er zo tegen op om uberhaupt te moeten wachten misschien en dat ze me thuis laten zitten.
    Ik voel me hier niet prettig genoeg om hier echt die weeën mee te maken.

Nu moet ik wel zeggen: het is mn eerste bevalling
    en het is zo nieuw dat ook ik niet weet wat ik nou moet verwachten
    maar misschien dat jullie mij hierin een duwtje kunnen geven van hoe dat dan gaat

Ik hoorde dus ; na 5 cm ga je pas, niet eerder.
    Ik zou eerlijk gezegt bij 2cm ofzo al in t ziekenhuis willen staan
    aangezien ik er erg tegen op zit om hier te zijn..

maar.. hoe moet ik dat dan voor me zien?
    eerst paar uur pijn leiden thuis en dan het laatste rondje
    in t ziekenhuis mogen doen en hoelang zou ik ongeveer in t ziekenhuis zijn dan?
    Begrijp me niet verkeerd; ik wil gewoon graag in t ziekenhuis zijn alleen met mijn partner en niet met de mensen die hier in huis wonen dat die zo nieuwsgierig gaan zitten kijken van ''is ze er al?'' ( ik word er nu al ongemakkelijk van..)

Nouja ik hoop eigenlijk dat iemand hier mij een beeld kan geven van wat ik hiervan kan verwachten en of er mogelijkheden zijn om bijv wel eerder te gaan.
    (niet alle situaties zijn t zelfde natuurlijk,dat begrijp ik ook wel;))

2. Natascha8778

21 sep 2013
    52
    0
    0
    Hen is niet zo dat je bij de eerste wee al direct terecht kan in het ziekenhuis vooral niet al daar geen medische reden voor is.

Ik ga in het ziekenhuis bevallen op medische indicatie. Ik heb een formulier mee gekregen wanneer het de bedoeling is dat ik naar het ziekenhuis bel. Dat is pas als een uur lang de weeën elke 3-4 min komen en ongeveer 1 min. Aanhouden.

En als de vliezen breken moet ik bellen maar dan is het de bedoeling dat ik thuis wacht op de weeën. Zoals er boven staat tenzij het langer tussen zit als 12 uur.

De gemiddelde bevalling van een eerste duurt ongeveer
    12 uur zegt men vanaf de start van de weeën is dat. Het is dus zo dat er van je verwacht word dat je de weeën niet helemaal in het ziekenhuis uitzit...

3. ChocoChick

ChocoChick Fanatiek lid

10 apr 2011
    2.152
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als je te vroeg naar het ziekenhuis gaat heb je kans terug gestuurd te worden. Je verloskundige zal wel aangeven wanneer het verstandig is om te gaan. Je zal inderdaad waarschijnlijk wel een deel van de bevalling thuis door brengen.

4. Escal

Escal Fanatiek lid

12 aug 2009
    3.441
    0
    0
    limburg
    Misschien iets om te overleggen met je vk, ze kan wellicht in overleg met het ziekenhuis je wat eerder laten gaan dan standaard is.
    dit zal uiteraard ook afhangen van de drukte in het zh die dag.
    Ik mocht zelf, na overleg met vk en gyn, direct na het breken van de vliezen naar het zh, had toen nog geen weeen!
    Zouden dan ook direct inleiden ivm infectiegevaar mocht er niets op gang komen.

Was dus blijkbaar niet erg druk die dag, ik voel mezelf ook het beste in het zh :)

5. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Zou het idd eens overleggen met de vk. Hier deed ik bij de eerste al 12 uur over 5cm en het was al erg druk in het ziekenhuis. Dan had ik dus al die tijd een bed bezet gehouden wat niet zo wenselijk is.

6. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Het ligt er ook een beetje aan hoever je vanaf het ZH woont. Bij de eerste moesten we 20-25 minuten rijden naar het ZH, de VK gaf toen aan dat ik niet té lang moest wachten, dus totdat de pijn niet meer te houden was... omdat ik nog zeker 20 minuten in de auto moest zitten.
    Uiteindelijk zijn mijn weëen rond 6 uur smorgens begonnen en waren we rond half elf in het ZH. Ik zat toen op 4-5 cm. Doordat onze VK al met een andere bevalling bezig was, is ze niet meer bij ons thuis geweest om te toucheren, maar mochten we komen zodra we dachten dat het nodig was.

7. meid1987

meid1987 Fanatiek lid

20 mei 2010
    3.789
    1
    36
    Wat gek! Ik woon in Duitsland en hier kan je gewoon naar het ziekenhuis gaan als je denkt dat t is begonnen!

Mijn vorige bevalling begon met (spontaan) gebroken vliezen, dit was om 22:00 u. Om 22:30 u lag ik aan de ctg in het ziekenhuis.. Achteraf maar goed ook dat we gelijk zijn gegaan want mijn dochter is om 0:30 u geboren.

Als ik nu denk dat de bevalling is begonnen, dan moet ik gelijk naar het ziekenhuis..

8. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.314
    10.281
    113
    Afhankelijk wat je zelf fijn vind. Bij ons vertelde de verloskundige dat je zelf kunt kiezen om zo lang mogelijk thuis te blijven of wat eerder te gaan.

Het is ook afhankelijk hoe ver je in de zwangerschap bent. Hier met 34.5 bevallen en was met 2cm naar het ziekenhuis gestuurd.

9. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Het hangt ook sterk af van hoe snel je bevalling gaat. Ik had er op gerekend dat ik de eerste paar uur thuis zou zitten, met de eerste weeen. Het was tenslotte mijn eerste zwangerschap, en volgens de informatie van de verloskundige kan het dan wel even duren.

Omdat de weeen, één uurtje na de eerste wee, al zo pijnlijk waren (en vaak kwamen) had ik de verloskundige gebeld. Een half uurtje later was ze hier, en bleek ik al 4cm ontsluiting te hebben. Dus mocht ik meteen naar het ziekenhuis.

Ze zei wel vooraf: als je nog maar weinig of geen ontsluiting hebt, overleg ik met het ziekenhuis wat we doen.

10. Lichtroze

Lichtroze Bekend lid

22 apr 2014
    568
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben met 4 cm gegaan, maar ik vond het wel fijn die eerste centimeters thuis op te vangen. Lekker in mijn eigen omgeving.

Overigens werd hier met het ziekenhuis gebeld of er plek was en of ik kon komen. Het was overigens ruim 20 minuten rijden, dus een paar weeën in de auto moeten opvangen. Dat vond ik minder fijn ;). En eenmaal in het ziekenhuis was twee uur later mijn dochter geboren.

11. Nahla2013

Nahla2013 VIP lid

4 okt 2012
    5.965
    3
    0
    Met je eerste kind ben je bijna altijd overtijd. Ze willen tegenwoordig dat je met 41 weken al bevalt ivm de kwaliteit van de placenta die achteruitgaat. Ik heb van 40.3 tot 41.1 weken in het ziekenhuis gelegen omdat ik een ballonkatheter kreeg.
    Ik dus opperen dat je een ballon wil en me door laten verwijzen naar de gynaecoloog. Als je een ballon krijgt, moet je in het ziekenhuis blijven.

12. Zeilboot

Zeilboot Actief lid

8 okt 2013
    409
    26
    28
    NULL
    NULL
    Hoi,

Ik ben ook poliklinisch bevallen en het ging als volgt:
    Toen de verloskundige kwam 20:00 had ik 4 cm en om de 4 a 5 minuten weeen. We mochten gelijk naar het ziekenhuis. De verloskundige ging even thuis eten en kwam daarna ook. In het ziekenhuis werden we hartelijk ontvangen en hadden we een soort kraamverzorgster op de verloskamer. Na een klein uurtje 21:0 was de verloskundige er en is ons zoontje op een gegeven moment geboren met behulp van verloskundige, verloskundige van het ziekenhuis en 2 verpleegkundige. 23:20 Al met al een prima ervaring.

En bel je verloskundige gewoon als jij denkt dit is het " echte werk" volgens mij.

13. Audrey2014

Audrey2014 Actief lid

24 dec 2013
    335
    7
    18
    NULL
    Flevoland
    IK had nog nie gereageerd,
    maar bedankt voor de reacties
    en ook van de ballon katheter vind ik eigenlijk wel prettig om te weten
    maar ik krijg hierdoor wel een beter beeld
    en zal ook wel vragen of we iets eerder dan normaal mogen

maar zoiezo zie je het dan ook wel hoe alles gaat
    moet trouwens zoiezo 30 min rijden eerst..

14. Nicci1982

Nicci1982 Niet meer actief

Ik heb 24 uur thuis gedaan en had toen pas 3 cm. De vk heeft toen de vliezen gebroken en toen mocht ik gelijk naar het ziekenhuis. 4 uur later was hij er. En 3 uur na de bevalling konden we weer naar huis.

15. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.780
    18.927
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Het is niet zo dat je met het eerste kindje vaak over tijd gaat hoor. Dat is gewoon bij alle kindjes hetzelfde; het kan wat eerder en het kan wat later.

Ik begrijp je heel goed dat je wat eerder naar het ziekenhuis wil. Leg het eens voor bij je verloskundige en bespreek wat de mogelijkheden zijn. (Misschien is er ook wel een kraamhotel in de buurt?)

Normaal gesproken ga je inderdaad pas wat later naar het ziekenhuis. Dan ben je vaak toch al wat uurtjes weeën aan het opvangen.
    Ik zou niet om allerlei medische ingrepen gaan vragen 'alleen maar' om eerder naar het ziekenhuis te mogen.

Deel Deze Pagina