Vraag over recht op noodopvang

Discussie in 'Corona forum' gestart door ikkie97, 20 mei 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.047
    3.479
    113
    Het gaat niet om het misgunnen, ik wilde gewoon weten of het recht er uberhaupt was. Natuurlijk gaat het mij niks aan of zij wel of niet terecht gebruik maak van een recht wat er wel of niet is. Ik wil de regels gewoon begrijpen. Ik mag niet veroordelen, maar iedereen veroordeelt mijn vraag hier wel.
    Overigens is het ook geen afgunst want wij kunnen ook gewoon gebruik maken van de noodopvang. Niet gedaan, omdat wij het zo opgevat hebben dat dat alleen de bedoeling is als je het écht niet anders kunt regelen. En omdat ik het een extra druk vindt leggen op de leerkrachten als mijn kind extra naar school komt én het ten koste gaat van de kinderen die op die dagen recht hebben op hun 50% onderwijstijd.
     
    lovemy2kids vindt dit leuk.
  2. Elizah

    Elizah Niet meer actief

    Als je zegt dat de moeder misbruik maakt vind ik dat best wel veroordelend.

    Verder mag je best navraag doen naar regels om er achter te komen wie waar wel/niet recht op hebben. Zeker als je zelf ook gebruik kan maken van noodopvang.
    Maar daar zou ik t bij laten en er verder geen andere meningen aan hangen.

    Hier op school zijn er ook kinderen die extra naar school komen terwijl er maar 1 van de 2 ouders een vitaal beroep heeft. Officieel mag dat niet, volgens de regels van de school. Alleen als beide ouders een vitaal beroep hebben mag dat.
    Maar er zullen ongetwijfeld redenen voor zijn dat school het toe laat.
     
  3. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.047
    3.479
    113
    Kennelijk is het volgens de regels van deze school, dus heet het officieel ook geen misbruik maar optimaal gebruik maken van de regels.
    Tja, ik vind het misbruik en volgens mij mag ik daar gewoon een mening over hebben. Ik ga daar verder niks mee doen ofzo.
     
  4. Elizah

    Elizah Niet meer actief

    Tja, dank zou ik t al helemaal geen misbruik durven noemen als t officieel mag.
    Maar daar verschilt iedereen in natuurlijk.

    Nog 2 weken en dan kunnen ze gewoon weer allemaal de hele week naar school, dan is er gelukkig ook geen sprake van zulk soort regels, officieel of niet, misbruik of niet.
    Zal voor een heleboel mensen een hoop rust geven. Want alles officieel naleven valt niet altijd mee.
     
    Syane, Nellie4 en Malbec vinden dit leuk.
  5. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Alleen jammer dat de school deze regels niet bepaald maar de overheid..

    En ook de school moet zich aan de regels houden. 1 daarvan is/was NOODOPVANG. Dus alleen voor degene in virale beroepen die niet anders kunnen.

    Ik heb ook gewoon door moeten werken, extra mega super druk, kan ook wel een extra vrije kinderloze dag gebruiken. Maar daar is de noodopvang niet voor.
    Als mensen het puur doen om een dagje rust na al het harde werken gaat er bij zoveel mensen een vinger de lucht in..

    Ik weet niet hoe t gaat met mensen die in de ziektewet zitten en noodopvang.

    En beseffen jullie wel dat dit weer extra risico met zich mee brengt? Extra kosten die de belastingbetaler betaald?

    Hou je gewoon aan de regels in deze tijd en zet je egoïsme opzij. Kom op het gaat over nog geen 3 maanden..

    Ik zou me er wel aan ergeren als ik dit zou weten maar me er of niet mee bemoeien of het tegen haar en of de school melden. Uiteindelijk is de school hier verantwoordelijk voor.
    Als er geen sprake is van een duidelijke reden om noodopvang te vragen moet je buurvrouw zich schamen.
    Maar ja het is wel een beetje vreemd dat je ergens een topic over opent zonder het fijne even te weten.
     
  6. Elizah

    Elizah Niet meer actief

    Is deze 'preek' voor mij bedoeld?
    t Is niet mijn topic/buurvrouw ;)
     
  7. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    13.987
    18.693
    113
    Leuke woordspeling :roflmao::roflmao:
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  8. elsie89

    elsie89 Fanatiek lid

    27 sep 2014
    3.576
    1.202
    113
    randstad
    Noodopvang is ook bedoeld voor mensen waarbij 1 van de ouders een vitaal beroep heeft. Maar goed als school het toestaat zal het terecht zijn ga ik vanuit.
     
  9. Mammielove

    Mammielove Niet meer actief

    Maar dan heeft de school dus eigen regeltjes gemaakt. Officieel mag dat namelijk wel. Dus de school komt er niet onderuit om dat toe te laten ;)
     
    Syane vindt dit leuk.
  10. Elizah

    Elizah Niet meer actief

    Ik heb t even nagekeken in de nieuwsbrieven. Ze hebben inderdaad die regel herzien, nadat ze waarschijnlijk op de vingers zijn getikt.;)
     
    Mammielove vindt dit leuk.
  11. Mammielove

    Mammielove Niet meer actief

    Doen ze hier ook hoor. Stiekem willen ze natuurlijk zo min mogelijk kinderen. Maarja, zo werkt het natuurlijk niet.
    Toen ik er bij onze school voor mailde kreeg ik dat ook te horen, maar ik heb daar gewoon op gereageerd dat ik die opvang nodig heb. (Hoorde het al van een andere ouder, maar zij durfde er niet tegenin te gaan). En toen kreeg ik snel daarna weer een mail dat het toch akkoord was. Maar op de website is het volgens mij nog steeds niet aangepast. Ik moet bij aanmelding ook invullen; vitaal beroep vader. Ik vul dan in; niet. Maargoed, nog 2 weken en dan zijn die problemen ook weer voorbij :)
     
    Syane en Elizah vinden dit leuk.
  12. lovemy2kids

    lovemy2kids Fanatiek lid

    3 nov 2010
    2.458
    1.407
    113
    Even andere vraag...
    nu de scholen weer in zijn geheel open gaan; blijft de opvang gratis? Lijkt mij dat het je het weer zelf moet betalen toch?
    Anderzijds heeft school nu een tijdelijk continu rooster wat inhoudt dat mijn kinderen 1,5 uur eerder klaar zijn met school.. als ze dit blijven doen (ivm minder verkeer/bewegingen etc) dan moet je als ouder wel extra opvang gaan afnemen, en dus betalen.
    Kon het niet terugvinden op rijks overheid, misschien weet iemand het...
     
    hummeltje5 vindt dit leuk.
  13. Syane

    Syane VIP lid

    21 aug 2013
    11.396
    10.594
    113
    Dat school zelf de regel heeft gemaakt dat dat niet mag is niet volgens de regels van de overheid.
     
  14. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.884
    7.594
    113
    Ja, mijn BSO heeft eet al een brief over gestuurd. Tot 8 juni betaalt het ministerie van sociale zaken en werkgelegenheid de opvang kosten. Daarna betaal je gewoon weer zelf.

    Vwb de aanpassing van je school naar een continu rooster: dat mag de school er niet stiekem bij in drukken, dat heeft de oudergeleding in de MR instemmingsrecht voor. Dus aankaarten bij de MR als ze het niet terug brengen naar de oude situatie
     
  15. Syane

    Syane VIP lid

    21 aug 2013
    11.396
    10.594
    113
    Noodopvang stopt per dan. Heeft Rutte zelf aangegeven. Dus dan zullen de kosten weer zelf voor ouders zijn. De vergoeding hiervoor stopt ook zei hij.
     
  16. lovemy2kids

    lovemy2kids Fanatiek lid

    3 nov 2010
    2.458
    1.407
    113
    Be
    Begrijpelijk!
    Bedankt voor je reactie!
     
  17. lovemy2kids

    lovemy2kids Fanatiek lid

    3 nov 2010
    2.458
    1.407
    113
    klopt inderdaad dat MR daar mee moet instemmen etc. maar tijdelijk ivm corona zou het wellicht wel langer mogen dacht ik..

    Maar bedankt voor je reactie!
     
  18. Syane

    Syane VIP lid

    21 aug 2013
    11.396
    10.594
    113
    Ik geloof wel dat er voor bepaalde zorgmedewerkers noodopvang buiten de reguliere tijden nog mogelijk gemaakt moet worden. Maar weet niet meer precies hoe dat zat.
     
  19. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.884
    7.594
    113
    Redelijk bot gezegd: het kabinet heeft geen noodtoestand uitgeroepen dus alle wet en regelgeving blijven nog steeds van kracht. Je mag nog steeds niet te hard rijden, je mag nog steeds de rijtijdenwet niet overtreden en een bestuur mag nog steeds de MR niet buitenspel zetten. Dus het is aan de MR om te bepalen hoeveel speelruimte ze het bestuur van de school geven, niet aan de school zelf. Corona of niet.
     
  20. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ook dan moet het via de MR, net zoals de plannen rondom 50% school dat moesten.
     
    MinnieMouse94 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina