Vraag over relactatie

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Smitje, 19 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Smitje

Smitje Bekend lid

30 okt 2012
    512
    41
    28
    Vrouw
    Hallo,

Mijn zoontje is 7 weken oud en de eerste week heb ik borstvoeding gegeven. Hij is geboren middels een keizersnede. Hij bleek echter niet genoeg binnen te krijgen want bleek veel te zijn afgevallen in de eerste week. Ik kreeg toen het advies te gaan kolven en KV te geven. Hij is hiermee goed aangekomen. Mijn productie liep echter enorm achteruit, waardoor ik toen hij vier weken was besloot te stoppen met kolven. Nu heb ik spijt dat ik hem toen niet weer gewoon heb aangelegd. Hij hapt namelijk goed aan en zuigt gulzig. Gisteren heb ik hem weer eens aangelegd en hij hapte weer goed aan en zoog goed. Het was zo'n fijn moment! Er kwam echter bij mij maar een enkele druppel bortsvoeding uit. Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn bv weer op gang komt? (Ik ben inmiddels gestart met de pil, weet niet of dit invloed heeft.)

Alvast bedankt voor de reactie!

Groetjes, Smitje.

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

De pil kan wel van invloed zijn, maar je bent vroeg genoeg om nog tot (iets van) een productie te komen.
    Stap 1 is inderdaad aanleggen: laat je kindje lekker bij je aan de borst drinken. Om te drinken en om te tutten (troost, dicht bij je zijn) Ook tussen de voedingen door kan het helpen wanneer je kindje veel dicht bij je is (heb je een draagdoek bijvoorbeeld?) of een uurtje huid op huid te zitten.
    Leg je kindje iedere voeding aan. Zorg dat het niet gefrustreerd raakt en geef daarna de fles. Ook kun je met een borstvoedings hulpset gaan voeden: je doet de voeding dan in de fles die je om hangt. Je kindje drinkt aan je borst en tegelijk kun je bijvoeden. Handig wanneer je dit doet onder begeleiding van een lactatiekundige.

Het is aan te raden om naast het aanleggen te gaan kolven: vaak kort kolven om productie op te voeren is nu het meest effectief. Kolf bv na iedere voeding na een uur nog even beide borsten leeg. Evt. maak je gebruik van het schema: kolven, massage, kolven, massage, kolven. Zorg dat je de borsten effectief 15-20 min. kolft. Evt. met de hand na kolven (ook na het voeden even met de hand nog stimuleren helpt goed om productie te zetten)

Huur een dubbelzijdige electrische kolf. Omdat je je productie goed wilt opbouwen heb je deze echt een week, twee weken nodig.

Zet evt. middeltjes in die bv ondersteunen: domperidon (zie borstvoeding.com) of fenegriek. In combinatie met bvthee, vit. B.

Ik zou je willen aanraden om begeleiding hierin te zoeken van een lactatiekundige. Dat is het zeker waard!

Veel succes!

3. Smitje

Smitje Bekend lid

30 okt 2012
    512
    41
    28
    Vrouw
    Hallo Heidi,

Bedankt voor je reactie. Ik ga ermee aan de slag!

groetjes!

Deel Deze Pagina