Ik heb een paar vragen over mijn borstvoeding, omdat ik twijfel of het wel goed gaat. Toen mijn zoontje geboren was ging de borstvoeding goed, ik kreeg na een paar dagen stuwing en hij kon niet goed meer toehappen, ik heb toen van de kraamzorg een tepelhoedje gekregen, en het toehappen lukte weer. Toen de kraamzorg weg was ben ik in 1 keer met het tepelhoedje gestopt, omdat ik hier vanaf wou. Het ging goed, maar mijn tepels gingen na een week kapot. Ik ben toen op advies van het cb weer het tepelhoedje gaan gebruiken zodat mijn tepels rust kregen en konden herstellen. Nu ben ik vorige week weer het hoedje gaan afbouwen, en dat gaat nu ook wel weer redelijk. In het begin had hij heel veel moeite om mijn tepel weer te pakken, het is nu eenmaal niet zo'n grote tuut als een tepelhoedje Alleen waar ik nu tegenaan loop, is dat mijn tepel niet rond is als hij heeft gedronken, maar een beetje plat geknepen, en af en toe is het topje ook wit hiervan. Ook spuugt mijn zoontje de laatste tijd veel, hij heeft hier in principe geen last van, maar als een paar keer achter elkaar het zuur opkomt word hij toch wel verdrietig, dit gebeurt gerust nog 2/3 uur later. Ik heb een snelle toeschietreflex en hij drinkt erg gulzig. Vorige week kon hij dit ook niet aan zonder het hoedje, dan liet hij constant los, nu kan hij het wel aardig bijhouden, maar toch denk ik dat het af en toe nog te snel gaat voor hem. Hij drinkt al vanaf het begin 1 borst per keer, daar heeft hij genoeg aan, en de 2e borst spuugt hij alleen maar meer van. Kan ik iets doen aan het spugen? Hou ik altijd een sterke toeschietreflex of word dit wel minder, of kan hij het als hij ouder word steeds beter aan? En als laatste, wat gaat er fout, dat mijn tepel 'geplet' word?
Hoi, Klinkt alsof er 2 dingen spelen: 1: je kindje heeft je tepel niet ver genoeg in zijn mondje. Hierdoor wordt de tepel afgeplat (soms ziet het er uit als een lippenstift) Het witte topje wijst er op dat je tepel is afgeklemd en er geen goede doorbloeding mogelijk was. Bekijk het volgende filmpje eens over aanleggen: heel duidelijk zie je dat een diepe hap nodig is, kin in borst mag verdwijnen en onderkaak als eerste contact maakt met de borst. How To Breastfeed: Deep Latch Technique | Fit Pregnancy Lukt het niet, zoek dan eens contact met een lactatiekundige bij jou in de buurt. Op zich kun je prima met een hoedje blijven voeden, af en toe nakolven(kort, minuut of 5) om productie zeker te stellen is dan voldoende. 2: Het spugen kan veroorzaakt worden door je snelle toeschietreflex. Probeer eens een paar dagen of je je eerste melkstroom kunt laten weglopen voor je hem aanlegt: dit kan op 2 manieren: kolf met de hand tot het begint te stromen en wacht tot de eerste kracht er af is. (stralen buigen af of gaan over in druppen) Dan borst afdrogen en aanleggen. Je kunt ook aanleggen en wanneer het begint te stromen haal je je kindje weer af: wacht weer tot kracht er af is en droog de borst en het kinnetje van je kindje af. Nu opnieuw aanleggen. Waarschijnlijk zie je dat je kindje nu rustiger zijn voeding kan drinken. Probeer het maar eens.
Hoi Heidi, Bedankt voor je tips. Het aanhappen gaat al een stuk beter, erg duidelijke site! Ik heb ook vanaf het begin veel gevoed in de madonna houding, en eigenlijk geven hun ook aan dat dat niet de beste houding is om goed te happen. Af en toe is hij nog wel eens lui en wil hij zijn mond echt niet ver opendoen, dus dan word hij boos omdat hij van mij nog niet mag happen Maar als hij goed hapt voel ik duidelijk het verschil! Dus daar blijven we mee oefenen Het spugen lijkt ook wat beter te gaan, hopelijk blijft dit zo.
Hoi Heidi, Ik hoop dat je mij nogmaals advies kunt geven. Het happen gaat beter, alleen aan het einde van een voeding, als hij bijna voldaan is, lijkt het wel of zijn hap afzwakt en gaat hij weer klemmen, dus eindig ik alsnog met een lipstick. Loskoppelen en weer opnieuw laten happen helpt niet, zijn hap word meteen weer zwakker en hij blijft klemmen. Ook zuigt hij dan minder sterk, maar van de borst halen is gelijk drama, want hij was nog niet klaar. Kan ik hier iets aan doen? Ook had ik vorige week tijdens het klemmen en wit lijntje lopen waar dus minder doorbloeding was, nu heb ik als hij goed hapt gewoon een mooie ronde roze tepel, maar kleurt het topje na de voeding helemaal wit. Ik heb nu bijna constant zere tepels, ook tussen de voedingen door, vooral als ze stijf zijn. Als ik dan naar mijn tepels kijk zijn ze weer wit geworden, ook bij de borst die al van een voeding ervoor was. Heeft dit nog steeds te maken met verkeerd aanhappen, of kan dit wat anders zijn?
Zou ik richting vaatkramp kunnen wijzen. Dit heet syndroom van Raynaud. Hierbij verkleurt de tepel sterk door temperatuurs wisselingen. En die heb je natuurlijk wanneer een tepel uit een warm mondje komt.... Warm houden, zo min mogelijk 'aan de lucht drogen' en denk ook eens aan zgn zijden of wollen borstcompressen. Daarnaast kun je vit. nemen. Kijk eens op Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding en zoek op Raynaud. Succes. Oja: je kunt proberen het moment van klemmen voor te zijn door hem toch af te halen en een speen voor zuigbehoeften geven. Let ook even goed op of je kindje zich goed gesteund voelt: kussen onder billen, hand achter ruggetje, geen beentjes die van je schoot bungelen? Dan willen kindjes ook wel eens gaan klemmen....