Nu alle geldtopics weer als paddestoelen uit de grond schieten doe ik gezellig mee Hoe doen jullie dat met sparen? Voor de dingen die je wilt, kwa huis, vakantie oid En voor je kinderen? Ik neem aan dat je wel geld wilt hebben zodat ze kunnen studeren, misschien evt een rijbewijs aan ze kunnen geven? Spaar je ook nog om ze iets mee te geven als ze het huis uit gaan? Wij willen graag nog een groot zonnescherm voor beneden en screens boven, totaal ongeveer 5000 euro, ook willen we graag een dakkapel, totaal rond de 8-10.000 euro... Dan zit je alleen al aan de 15.000, wij betalen altijd de gemeentebelastingen e.d. in 1x... dat is ook rond de 1000 dan heb je natuurlijk nog genoeg nodig voor de beurten voor auto, motor( pj ongeveer 300-500) en je moet natuurlijk nog genoeg hebben voor onvoorziene kosten.. al met al kom ik er dan op neer dat we alleen al voor die dingen 25.000 zouden moeten hebben Dan komen nog de kinderen, waar je voor moet sparen... ik heb geen idee wat het precies kost.. maar 10.000 per kind voor een opleiding? ( voor de oudste nog 'maar' 11 jaar de tijd) En als je ze nog een rijbewijs wilt geven e.d. heb je daar natuurlijk ook nog wat voor nodig.. Als ik dit allemaal bij mekaar optel heb je echt een shitload aan geld nodig... en aangezien we niet allemaal 6.000 per maand verdienen... hoe doen jullie dit? Zit er nog verandering/verbetering in de toekomst of blijft het zoals het is?
wij sparen wel, maar doen ook graag leuke dingen. Toen we afgelopen jaar heel veel moesten sparen (nieuw huis kopen, kosten koper enzo) hebben we de auto verkocht om de uitgaven te drukken. voor de kinderen gaat er automatisch iedere maand wat naar hun rekening, maar ik denk dat we tegen die tijd wel serieus België gaan overwegen voor hun studies (we wonen vlakbij de grens) dakkapellen wil ik ook ooit, nog geen idee hoe we dat dan gaan doen. verder betalen wij veel van vakantiegeld en de eventuele bonus van mijn man. Ik werk niet dus ik krijg ook verder niets. Wij lenen nooit, altijd sparen en dan geen dure vakanties/ geen dure auto etc. en wat er niet is, is er niet. We doen wat we kunnen en dat moet maar genoeg zijn..
Of er nog verbetering inzit en of het gaat veranderen is denk ik helemaal afhankelijk van ieders situatie . Ik ben het helemaal met je eens dat alles veel geld kost! Wij verdienen prima en leven daardoor best ruim. Maar echt sparen van wat er maandelijks binnenkomt, doen we niet echt eigenlijk. We sparen iedere maand 50 voor ieder kind en voor onszelf sparen we vooral van het 'extra' geld; 13de maand, belastingteruggave, vakantiegeld, bonussen van vriend. We zouden veel meer kunnen sparen maar we letten eigenlijk niet echt op wat we uitgeven. Dat is een keuze omdat we het heerlijk vinden om zo te leven. Ons 'sparen' voor de toekomst zit em vooral in het feit dat we allebei op werkgebied flink aan de weg aan het werken zijn en daardoor ieder jaar meer verdienen. Zo wil ik de toekomst financieel een beetje veiligstellen zeg maar.
Wij sparen zelf niet voor de kinderen. Mijn ouders zijn beide vermogend (gescheiden) en sparen riant voor de kinderen (en dus hun studie). Daarnaast denk ik dat kinderen er ook niet slechter van worden als ze zelf een deel moeten betalen. Verder sparen wij maandelijks voor dingen als vakantie, een extraatje achter de hand, nieuwe inrichting. Net hebben we allemaal nieuwe meubels en nieuwe bank gekocht, ruim 3000 euro. Dat kunnen we dan van het spaargeld betalen. Gem belasting en al die dingen betaal ik per maand. Ik zou het ook in 1 keer kunnen missen maar dan ga ik maandelijks dat geld alsnog uitgeven. Zo is het eerlijk. Ook mijn eigen risico betaal ik elke maand. Als eind van het jaar blijkt dat ik het niet helemaal heb gebruikt krijg ik het terug. Soort van spaarpotje
@ Cathelijne, mag ik vragen wat jullie sparen voor de kinderen? Hier hebben we de auto dus echt nodig, ivm werk van mijn man. En aangezien we er ook wel eens mee op vakantie willen, 2 kinderen hebben, hebben we een station... niet allergoedkoopst maar wel nodig een andere auto zou ook niet een wereld van verschil maken kwa kosten, aangezien de benzine het duurst is en we die toch moeten betalen ivm reisafstand. Ik werk ook niet, wel op zoek.. maar door het werk van mn man ( veel reizen) en geen oppas zijn de mogelijkheden heel beperkt.
Wij sparen per maand een bedrag voor allebei de kinderen voor later (bv. voor hun studie). Daarnaast sparen we een vast bedrag per maand voor de vakantie en een vast bedrag per maand voor 'onvoorziene kosten', zoals een nieuwe wasmachine of auto als dat nodig is.
Hoeveel sparen jullie dan? Wij kunnen hier nu 250 missen om te sparen.. niet echt een vetpot dus.. en tegen de tijd dat wij hier dus die 25.000 voor onszelf hebben bereikt.... tel uit je winst
mag ik jouw oprecht vragen hoe je dit voor je ziet? wij sparen standaard elke maand een x bedrag voor ons zelf. Daarnaast sparen wij ook standaard elke maand een x bedrag voor onze dochter en de hond en vakantie en de auto (doelsparen). Daarnaast willen wij op lang termijn van 1 verdiener naar 2 verdieners gaan waardoor we ons eigen x bedrag riant kunnen verhogen. Ik spaar trouwens wel echt overal voor. Rekeningen betaal ik gelijk en in een keer en ik koop nooit wat op afbetaling.
Wij sparen (sinds 1,5 maand dus nog lang geen vetpot, maar het gaat wel sneller) 1500 per maand. Bij ons gaat alles op de grote hoop, spaargeld voor het huis, rijbewijs/studie kinderen, vakanties, onverwachte uitgaves etc. We staan nu nog helemaal niet hoog, dankzij ons vreselijke bouwval van een huis, maar ik verwacht komende tijd toch wel goed te kunnen gaan sparen. Ben wel van plan om wat voor de kinderen te sparen, maar ze krijgen het niet automatisch. Pas als ze een huisje willen kopen oid. Maar of dat ook ooit gaat lukken? Ze gaan vast alledrie wel een vervolgstudie doen, dus dat kost ook een boel geld.
Wij hebben meerdere spaarrekeningen waar we verschilde doelen voor hebben. We kunnen niet enorm veel sparen maar alle beetjes helpen. We hebben een spaarrekening waar een bepaald bedrag op willen hebben staan, de buffer voor onverwachte tegenvallers zoals kapotte wasmachine of werkloosheid. Daar staat nu een bedrag op waarmee we wel wat kunnen opvangen, maar mag echt nog wel wat bij. Dan hebben we een spaarrekening waar we op sparen voor de leuke dingen, die niet noodzakelijk zijn. Gaat ook een klein bedrag naar toe iedere maand. Misschien vinden anderen dat we eerst de buffer op het bedrag moeten hebben wat we in gedachten hebben, maar ik vind ook dat je af en toe wat leuks mag doen en dat kost vaak wel wat. Dan nog een rekening waar een voorwaarde aan zit, je kunt wel terugboeken maar daar gaat 30 dagen over heen. Daar storten we ook regelmatig geld op. Daar willen we graag een verhuizing van betalen als het zo ver is. Verder hebben de kinderen een spaarrekening op hun eigen naam. Daar zetten we af en toe wat op. Het idee is dat ze dat dus krijgen als ze 18 zijn en kunnen kijken wat ze er mee willen. Ik wil niet dat dat een enorm bedrag is. Stel dat één of al onze kinderen een totaal andere weg in slaan dan we goed achten voor ze en het geld verbrassen, zou ik dat zonde vinden. Ik hoop dat ze er bijvoorbeeld (een deel van) hun rijbewijs mee betalen. Of een kamer inrichten als ze gaan studeren en op kamers gaan. Wil ze ook als ze jong zijn op de hoogte brengen van die rekening. Dat papa en mama sparen. Maar dat zij ook na hun verjaardag wat geld naar de bank brengen. Voor later. Verder willen we tzt zelf op onze naam sparen voor hun studie. Maar we hebben nu eerst andere doelen te behalen, waar zij ook baat bij hebben en die dus voorrang hebben. Eerst konden wij totaal niet sparen. Totdat er een knop om ging en we kregen de smaak te pakken. We begonnen met die 30 dagen rekening. Omdat je er dan niet meteen bij kan om vervolgens impulsieve aankopen te doen. We boekten gewoon gelijk nadat het salaris gestort was wat geld over na die rekening en toen we het bedrag geleidelijk aan zagen stijgen, werd het een sport en dat is het nog steeds.
Ik heb veel verschillende spaarrekeningen.. - We sparen nu voor elk kind per maand een klein bedrag op zo'n speciale kinderspaarrekening. - We sparen een vast bedrag per maand voor onszelf voor leuke dingen, maar hier gaan ook de kosten van bv een kapotte wasmachine van af. - We sparen een vast bedrag per maand voor auto onderhoud/aanschaf nieuwe (mijn man rijdt meer dan 60.000 per jaar) - We gaan nu, na de geboorte van de tweeling, beginnen met de helft van de KBS apart te zetten op een spaarrekening voor school etc onderhand. - En dan had ik nog een spaarrekening over .. hier ben ik elke maand een klein bedrag op gaan zetten voor de zwemles van de oudste. Probeer alles een beetje vooruit te plannen. Het is dan tientjeswerk elke maand, maar ik heb nu wel al bijna het hele bedrag voor zijn zwemles klaarstaan bijvoorbeeld..
Hier gaat voor ons alles op de grote hoop, kinderen word beiden apart voor gespaard, een klein bedrag. Wij zouden graag nog een kindje willen, maar dan moet er waarschijnlijk een andere auto komen, want wat ik zo gezien heb past er tussen de 2 stoelen die we nu hebben geen maxi cosi.. Dus incl inruil met deze auto hebben we daar 5000 ofzo voor nodig... En dan natuurlijk alle studies e.d... de zolder moet afgemaakt worden voor er een 3e kindje is ( dit dan evt eerst zonder dakkapel, maar kost wel rond de 2000) Ik zie echt niet hoe ik een 3e kindje zou moeten betalen....
Misschien kun je beginnen met het hele stukje te quoten en niet een gedeelte. Ik heb dit geschreven: Dus a) de kinderen hebben nu al een mega spaarrekening per persoon door mijn ouders die beide een fund voor ze hebben opgericht. Zoon is 8 jaar en heeft 12k en dochter is 2 jaar en heeft 6k in verschillende funds zitten door opa en oma. en B) ik denk dat het voor kinderen ook goed is om studies zelf te betalen en een bijbaan te hebben. Mijn man komt uit een groot gezin en heeft alles zelf moeten betalen.Van rijbewijs tot schoolgeld. Is hij niet slechter van geworden alleen een bewuster mens qua geld.
50 euro per maand per kind en verder wisselt het. Maar vergelijkbaar met jullie. Je hoeft toch ook niet alles meteen te doen? Ik kan ook tig dingen bedenken die ik graag wil doen, maar niet alles kan meteen, sommige dingen zullen nog jaren moeten wachten en sommige dingen zullen wellicht nooit gebeuren. Het leven bestaat uit keuzes maken.
Ik spaar voor verschillende dingen en heb dus verschillende "potjes". Ik spaar dan ook voor de volgende zaken: - Voor onze dochter (studie etc.) gaat op haar eigen spaarrekening - Voor de auto (onderhoud, banden etc.) - Kleren voor onze dochter - Voor onze hobby's (die redelijk wat kosten) - Voor onverwachte kosten (energie, water, eigenaarslasten etc.) - En ik spaar op een "gewone" spaar. Daar moet altijd een bepaald bedrag staan. Wat daarboven komt is te gebruiken voor bijvoorbeeld nieuwe auto, investeringen huis etc. Daarnaast willen we vanaf volgend jaar extra gaan sparen voor onze oude dag. Dit kan dan gebruikt worden om de kleine rest schuld die we op onze hypotheek na aflossing overhouden af te lossen of als aanvulling pensioen. Moeten nog even kijken hoe we dit gaan aanpakken. Ik denk dat het per maand zo rond de 1.000,00 ligt (alle spaarbedragen bij elkaar).
Tot 2 jaar terug konden we amper sparen. Omdat we beide studeerden. Mijn man is toen begonnen met z'n eigen bedrijf en dit loopt gelukkig goed dus we kunnen behoorlijk sparen. Ik denk dat we tussen de 1500 en 1800 sparen per maand. We sparen nu voor ons nieuwe huis. Als de kleine man is geboren dan gaan we opzoek naar een koophuis. Dus daar moet aardig wat geld heen. De bedoeling is dat de kinderbijslag van uk op zijn eigen tekening komt. En als hij het dan straks nodig is voor studeren of een rijbewijs kan hij het daar van doen. Plus dat we er ook nog wel extra heen zullen sluizen. En allicht de opa's en oma's ook wel. Verder kopen we bijna alles gelijk als we iets willen. Omdat het kan.. In dit huis verbouwen we verder niet. Dat zal pas in het volgende huis komen. Ik vind het zelf ook niet erg als je even een paar maand geld opzij moet leggen voor een grotere uitgave. Dus dat zal dan ook wel moeten gebeuren.
Wij hebben een Ford Focus met 3 kinderen, ik weet niet hoe oud je kinderen zijn, maar misschien is alleen een verhoger tzt een optie? En zonder dakkapel kost het afmaken van de zolder toch geen 2000 euro? Hebben wij 4 jaar geleden gedaan. Mijn man heeft alles zelf gestuukt, nieuwe vloerbedekking erin en een dakraam. Denk dat we rond de 800 euro zaten.
Ik spaar ook per maand voor kinderkleding, eigen kleding, hobby's, enz. Alleen dat gaat er hetzelfde jaar weer uit, dus dat valt voor mij niet echt onder sparen, ik zie dat meer als 'vertraagd uitgeven' oid.
Wij sparen alle 'overige' bedragen, vakantiegeld, belastingteruggave etc. Ik ben nu voor een nieuwe camera aan het sparen (650) Wij sparen (nog) niks voor zoon. Wij sparen zelf en als zoon daar (later) wat van nodig heeft dan krijgt hij dat. Mijn ouders hebben nooit voor ons gespaard, wij hebben alles zelf moeten betalen maar nu hebben mijn ouders het sinds een aantal jaren zelf heel goed en helpen ons dus waar ze kunnen. Toen wij gingen verhuizen hebben wij bijv. een droger gekregen van hen, daar waren wij heel blij mee. Ik ben er in ieder geval niet minder van geworden dat ik nooit een x bedrag van mijn ouders heb gekregen.
Wij sparen ook elke maand. Zowel voor onszelf als voor Noud. We willen altijd een bepaald bedrag als buffer aanhouden. Voor als we zonder inkomen zitten, er iets stuk gaat, andere auto enz. Daarboven "mogen" we het uitgeven aan leuke dingen. Voor Noud sparen we op onze eigen naam, voor studie, rijbewijs enz. Maar ook ik ben van mening dat hij een bijbaantje moet gaan nemen en zelf kan werken voor zn geld. Wij springen bij waar we kunnen en waar nodig.