Wat kan ik hier aan doen?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door bruce2004, 14 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bruce2004

    bruce2004 Bekend lid

    12 okt 2008
    708
    0
    0
    hoogvliet
    Ik zit met een dilemma en heb geen idee wat ik er aan kan doen

    Mijn zoontje gaat al vanaf zijn 2e verjaardag naar het PSZ en nog steeds heeft ie het waanzinnig naar zijn zin, ondanks dat ie niet kan praten (hij heeft een achterstand van een kind van 18 mnd), maar daar zijn we mee bezig bij de logopediste

    Nu is het al vanaf het begin zo dat ie sommige kindjes in het gezichtje knijpt, waarom hij dat doet, geen idee hij kan het niet zeggen, volgens de leidsters is het zomaar, er is geen aanleiding daarvoor geweest. Volgens de logopediste doet ie dit omdat hij niet kan praten.

    Het is niet zo dat ie elke keer doet maar met vlagen, ik word weleens bij de leidsters geroepen dat ie weer geknepen heb, ze houden 'm ook dan (als het gebeurd) apart van de groep en zeggen 'm ook dat het niet lief is en dat ie lager beet moet pakken, en dan is het over. Hij doet leuk mee met de groep en is gewoon enthousiast, misschien te dat ie daardoor zijn krachten niet kent.

    Nu werd ik gister weer geroepen omdat er een paar moeders geklaagd hadden bij de leidster omdat ie toch weer geknepen had sommige kindjes hebben gewoon nachtmerries van de gebeurtenis of zijn bang van 'm, ik vind dit zo erg, je hoop natuurlijk dat je kind luistert en bijv niet pest etc
    Ik heb gister met tranen bij de leidsters gezeten omdat dit al de zoveelste keer is. Nu lijkt het net of ik mijn kind niet goed opvoed en corrigeer, maar het gekke is dat ie het thuis niet doet.

    Nu heeft de PSZ dit eerder meegemaakt en ze hebben toen een ortopedagoog (ofzoiets) laten komen en die heeft toen niks kunnen vinden, ze proberen hem in de gaten te houden maar hij doet zoiets altijd als ze net 1 tel niet kijken

    Ik weet gewoon niet meer wat ik moet doen :(
     
  2. sam

    sam Fanatiek lid

    11 sep 2005
    1.543
    0
    0
    Lastig is dat, kan me voorstellen dat je het er moeilijk mee hebt.

    Onze dochter Sam kon toen ook niet praten zei heeft toen op een speciale peutergoep gezeten voor kinderen met een spraak/taal achterstand! Dat heeft haar enorm geholpen. Het zou natuurlijk kunnen dat hij knijpt omdat andere kinderen hem niet goed begrijpen en dat het hem frustreerd.

    Op die speciale peutergroep praten ze met ondersteund van gebaren. En dat was erg fijn, want ze werd eindelijk begrepen. Wij hebben toen zelf ook zo'n cursus gedaan, omdat ze zoveel gebaren ging gebruiken. Het was een leuke leerzame cursus.

    Ik zou eens infromeren of zoiets ook bij jullie in de buurt zit. Want met een half uurtje in de week logo is dat vaak lastig in te halen.

    Heel veel succes
     
  3. bruce2004

    bruce2004 Bekend lid

    12 okt 2008
    708
    0
    0
    hoogvliet
    Ik denk ook idd dat het hem frustreert omdat andere kindjes hem niet begrijpen.

    Heb jij enig idee waarnaar of bij wie ik moet informeren/googlen.

    Bij ons in Hoogvliet is er 1 stichting en daar heb je tig PSZ maar niet een speciaal, ik kan er morgen wel naar vragen bij de leidsters
     
  4. pnirmal

    pnirmal Niet meer actief

    Denk ook dat het een communicatie.probleem is.


    Wat je ook kan doen is vragen bij de leidsters welke moeders dat waren en uit leggen hoe het zit. Zo schep je wat meer begrip en vertrouwen en weten ze een beetje van de hoed en de rand je hoeft ze niet alles te vertellen maar mijn ervaring is als je medemoeders er over aan spreekt dat het voor begrip kan zorgen.

    Thuis met je kleintje er over hebben op zijn kindertaal leeftijd en uit leggen dat het auw doet als hij dat bij andere kindjes doet.

    Daarbij de leidsters moeten hem toch iets meer in de gaten houden en als het gebeurt er ook gelijk op ingrijpen en hem juist niet straffen hij beseft waarschijnlijk nog niet dat hij anders moet communiceren, Omdat hij al minder goed kan praten. Met krachten heeft het denk niet te maken. Op deze leeftijd zijn ze allemaal even sterk maar niet even sterk in ontwikkeling maar ik snap dat jij als moeder je rot voelt het is nooit leuk als andere vertellen wat je kindje fout doet.

    En waarom hij het niet thuis doet nou hij hoeft thuis minder te communiceren omdat jij als moeder hem zonder woorden al begrijpt. En is het niet nodig. ;)
     
  5. bruce2004

    bruce2004 Bekend lid

    12 okt 2008
    708
    0
    0
    hoogvliet
    De leidsters vertellen dit ook tegen de moeders, ook wat de logopediste had verteld, soms krijg ik ook wel begrip maar toch is het vervelend. En ik ben niet zo iemand die op zo'n moeder afstapt en dit verteld etc

     
  6. sam

    sam Fanatiek lid

    11 sep 2005
    1.543
    0
    0
    Hier zit kentalis, je moet daar wel een indicatie voor hebben. Ik geloof dat je bij het CIZ moet zijn. Maar wij hebben al zoveel indicaties aan moeten vragen dat ik ffniet meer weet hoe of wat. Kun je niet eens bij het CB informeren. De leidsters weten misschien niet eens dat er zoiets bestaat.(dat was hier nl het geval)
    Of zit ik nu te denken via een Audiologisch centrum die testen volgens mij ook.
    Maar misschien kom je wat verder als je Kentalis googeld.

    Heel veel succes
     
  7. bruce2004

    bruce2004 Bekend lid

    12 okt 2008
    708
    0
    0
    hoogvliet
    @Sam, dank je ik ga vanavond ff googlen als de kleine op bed ligt, sowieso staat G. onder behandeling bij het Audiologisch centrum voor zijn taal achterstand en 20 sept hebben we daar toch een afspraak ik zal het daar is vragen hoe en wat,misschien hebben hun daar ook tips of evt adressen / verwijzing.
     
  8. banjabes

    banjabes Fanatiek lid

    29 jun 2008
    2.134
    0
    0
    Het zou best wel eens iets van een communicatieprobleem kunnen zijn.

    Ik kreeg een keer een Chinees kleutertje in mijn klas en die sprak ook alleen maar Chinees. We begrepen hem allemaal helemaal niet en hij was ook puur gefrustreerd. Dat ging zo goed toen hij eenmaal zichzelf in het Nederlands kon uitdrukken. Zijn gedrag draaide helemaal om. Het was gewoon pure frustratie.

    Het is jammer als dit bij je kindje ook zo zou zijn. Fijn dat je al bij een logopedist loopt. Er is een manier waarop je kindje zichzelf op een andere manier duidelijk kan maken en dat is met gebaren. Ik heb daar een keer een boek van gelezen. Wilde dit bij mijn dochtertje ook gaan doen, maar ze ging zo snel praten dat ik dit toen heb laten zitten. Het zou een deel van de frustratie weg kunnen nemen. Bespreek dit eens met de logopedist zou ik zeggen.

    Misschien is dit ook helemaal niet aan de hand en is dit gewoon een fase hoor. Hoop het voor je meid!
     
  9. bruce2004

    bruce2004 Bekend lid

    12 okt 2008
    708
    0
    0
    hoogvliet
    Ik zal het vandaag even bespreken met de logopediste, als het een fase is dan is het wel een hele lange fase, denk meer dat wat andere hier ook al zeggen pure frustratie qua communicatie

    Toevallig kwam er gister dus een moeder naar me toe toen ik me zoontje ging ophalen of ik even met der wou praten over mijn zoontje, ze zei tegen mij dat het afgelopen moest zijn met dat geknijp en geplaag, heb der de situatie uitgelegd (weer in tranen) en zei ook dat ik er mee bezig ben ze kon mijn situatie ook wel begrijpen

    @sam, ik heb gekeken bij kentalis,maar dat zit niet bij ons in de buurt, zit namelijk met vervoer etc. Wij zitten zelf bij Auris in r'dam dus ik heb daar gekeken, nu zag ik dat ze ook een peutergroep hadden, dus ik ga as dinsdag bij het gesprek bij de AC dit aankaarten of dit misschien een idee is


     
  10. sam

    sam Fanatiek lid

    11 sep 2005
    1.543
    0
    0
    O dat is idd wel jammer dat kentalis niet bij jullie in de buurt zit.
    Nu hopen dat je via het AC verder komt.

    Probeer ook die andere moeder een beetje te begrijpen. Hoe was haar reactie nadat je het eea had uitgelegd?
    Want zij wist natuurlijk niet wat er aan de hand was, zij denkt alleen maar wat een rot kind dat iedere keer knijpt.

    Onze dochter heeft vorig jaar op een mkd gezeten daar was ze ook bijna dagelijks de pineut, ze werd gebeten en een keer geslagen met een schep op de d'r hoofd. Gelukkig vond Sam dat jongentje nog steeds leuk. Ik had toen ook zoeiets van wat een K kind zeg. Maar ook die kon er niks aan doen, dat wil natuurlijk niet zeggen dat het dan zomaar mag. Er werd ook wel iedere keer ingegrepen hoor. Maar het gebeurd zo snel, dat voorkomen erg lastig is.

    Gister mocht ik een ochtendje mee kijken op d'r nieuwe school, nu zit ze toevallig weer bij dat jongentje in de klas. En Sam vind hem helemaal geweldig. Gister geeft hij haar gewoon een flinke kopstoot. Sam huilen natuurlijk, het gebeurde gewoon.
     
  11. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    op zich doen kinderen die nog niet echt kunnen praten.. rond de leeftijd van tegen 2 jaar.. wel vaker te knijpen of te bijten..
    dus wat dat betreft klopt het wel qua ontwikkeling waarschijnlijk

    maarja.. normaal gesproken hebben ze dat op een psz natuurlijk niet bij de hand omdat de meeste kinderen die daarheen gaan inmiddels kunnen praten.
     
  12. bruce2004

    bruce2004 Bekend lid

    12 okt 2008
    708
    0
    0
    hoogvliet
    @SAM ; We zijn gister bij het AC geweest en hij is weer getest en er kwam nu uit dat G. een achterstand heb van een kind van 2jr (hij blijft steeds een half jr achterlopen) er werd nu geadviseerd om 2x per wk logopedie te gaan doen en om hem evt naar een speciale peutergroep te doen wat je al vertelde.

    Ik heb allerlei folders mee gekregen van "Kentalis" en die van "Auris zelf" die ga ik maar bellen want ik zag dat deze ook in R'dam zit, het is wel een eindje met het OV maar misschien zou hij ook met het busje kunnen, maar ik ga eerst even informeren hoe en wat ook qua indicatie, want Auris vertelde dat ze waarschijnlijk een psychologisch onderzoek van G. nodig hadden. Ook gaven ze aan bij het AC dat het spraak achterstand deels te maken kan hebben met een te korte tongriem, dus daar moeten we ook achteraan om dat evt door te laten knippen.

    Op dit moment komt er veel op me af dat ik ff niet meer weet wat ik zal of moet gaan doen, ik weet dat het beter is voor G. om hem op die speciale groep te plaatsen het is niet dat ik het niet wil hoor, maar andere kant vraag ik me af zou het spraakachterstand niet tegen die tijd in gelopen zijn, want G. was overal snel in behalve met praten.Ik merk nu namelijk dat G. zoveel ons imiteert en hij probeert het echt ook om het anders te zeggen als wij het niet begrijpen
    Ik vind dit zo moeilijk
     

Deel Deze Pagina