Hoi allemaal, Dit wordt de eerste winter in ons nieuwe huis. We hebben een hele mooie haard (dichte kachel) die we graag af en toe aan zouden willen steken. Ik heb aan de vorige bewoners gevraagd wanneer de schoorsteen het laatst geveegd is en zij gaven aan dat nooit gedaan te hebben in de 8 jaar dat zij er hebben gewoond. De schoorsteen is dus waarschijnlijk minimaal 10 jaar niet geveegd. De oude bewoners hebben wel gewoon de kachel gebrand. Omdat wij net een hele grote verbouwing achter de rug hebben en ik er niet aan moet denken een schoorsteenbrand te krijgen durf ik de kachel niet aan te steken zonder eerst de schoorsteen geveegd te hebben. Maar hoe gaat dat in zijn werk? Doen ze dit vanaf het dak of binnenuit? Geeft het rotzooi? Moet ik dingen voorbereiden? We hebben een losse zware kachel, moet deze bijvoorbeeld weggehaald worden? Haha zoals je leest ik heb echt geen idee. Ik begreep ook dat ze een inspectie kunnen doen van het rookkanaal maar dit is vrij prijzig. Zou dit noodzakelijk zijn? Wie heeft hier ervaring mee? Alvast bedankt!
Goed dat je hier om denkt. Zelf zou ik hem inderdaad niet gebruiken tot hij geveegd is. Of het van binnen/buitenuit gaat ligt aan het soort kachel/schoorsteen geloof ik. Ik weet niet wanneer het van binnenuit of juist vanaf de buitenkant gebeurt. Wij laten jaarlijks onze schoorsteen vegen. Bij ons gebeurt dit van binnenuit. Wij hebben ook een losse kachel. De schoorsteenveger kan bij ons via de kachel de schoorsteen vegen. Hier hoeft dus niets aan de kant. Hij heeft een soort grote stofzuiger bij zich, waarmee hij de aanslag direct weet op te zuigen. Hij laat het netjes achter. Zelf zou ik wel kiezen voor die inspectie. Noodzakelijk is het misschien niet, maar ik zou zelf wel de garantie willen dat het op een juiste manier gemonteerd is, en dat het er goed uit ziet van binnen. Hoeft ook maar eenmalig toch?
Ik zou een schoorsteenveger laten komen en inspectie uit laten voeren. Dan weet je dat het goed zit een goed gedaan wordt. Als die schoorsteen nog nooit gedaan is lijkt het me vragen om problemen.
Wij hebben toevallig alles afgelopen weekend laten vegen. Hier doen ze het van bovenaf, en zuigen het van binnen de kachel uit op. Bij ons geeft het totaal geen rommel. Mijn ouders hebben ooit een schoorsteenbrand gehad welke werd veroorzaakt door takjes etc. in de schoorsteen (vogelnest geloof ik). Die hadden echt veel schade indertijd. Ik zou in jouw geval zéker eerst een schoorsteenveger laten komen.
Wij hebben hierom onze open haard niet in gebruik Maar als we dat willen zou ik het we even goed laten nakijken.
Wij hebben een nieuwe houtkachel op een bestaand kanaal laten plaatsen, de plaatser heeft ook naar het kanaal gekeken (inspectie?) En het kanaal is van buiten af geveegd, heeft hier geen zooi gegeven, wel een gevoel van veiligheid.
Toevallig vrijdag laten vegen. Wij wonen sinds april in dit huis, hebben de houtkachel overgenomen, zijn een factuurtje tegengekomen dat de schoorsteen 2 januari 2018 is geveegd, maar omdat ik niet weet hoe de vorige bewoners hebben gestookt, wilde ik eerst toch een schoorsteenveger laten komen. Hij zei dat het goed was dat we hem nog niet hadden aangehad, want de schoorsteen trok helemaal niet. Ook bleek de kap bovenop de schoorsteen onder de chreosoot te zitten (en dat is brandbaar), waarschijnlijk zag de hele schoorsteen er zo uit (voor het vegen). Gelijk maar een nieuwe kap (bol noemde hij het) op gezet. Nu dus lekker geveegd, is van buitenaf gedaan, beneden werd alles opgevangen in een vuilniszak (of krant, maar die had ik niet omdat het oudpapier net was opgehaald). Sinds zondag iedere dag lekker de houtkachel aan (nu alleen nog 's avonds, overdag is het warm genoeg).
Van de Kassa website: Schoorsteen vegen verplicht? In Nederland is het, in tegenstelling tot veel anderen landen, niet wettelijk verplicht om je schoorsteen te laten vegen. Ook in de voorwaarden van een opstalverzekering staat vaak niet beschreven dat dit verplicht is. Maar er staat wel in dat je zelf al het redelijke moet doen om schade te voorkomen. Dat is bij een schoorsteenbrand precies het addertje waar een verzekeraar zich vaak op beroept. Je moet minstens 1 keer per jaar je schoorsteen laten vegen. Doe je dit niet, of kun je dit niet aantonen met een factuur van de schoorsteenveger, dan kan de verzekeraar zich erop beroepen dat je niet het nodige hebt gedaan om een schoorsteenbrand te voorkomen. --- Lijkt me dus wel versrandig om eerst te laten vegen voordat je gaat stoken. Sowieso voor je eigen gemoedsrust alleen al.
Mijn vader doet het altijd zelf, helemaal koekkoek natuurlijk mja das een ander verhaal Mijn moeder hangt een plastic zak aan t gat in de woonkamer en mijn vader veegt met een, weet ik eigenlijk niet , de kachel schoon. Het geeft bij hun niet tot weinig rommel maar die word dus ook goed schoongemaakt. Nu hebben ze een palet kachel dus nog minder rommel. Maar ik zou m zeker na laten kijken idd. Rommel zal er wel zeker zijn na 8 jaar niet geveegd denk ik
Mijn vader veegde hem altijd zelf en er kwam dan altijd een inspecteur van de brandweer langs om goed te keuren. Daar kreeg je dan een getekend formulier van voor de verzekering. Ondanks dat hij dus wel goed geveegd was wel een fikse schoorsteenbrand gehad die men niet zomaar uitkreeg, uiteindelijk hebben ze diverse delen van de muur naar de schoorsteen moeten open breken om alles echt uit te krijgen. Daarna is er een speciale buis aangebracht in het kanaal en dat scheelde ook in het schoorsteenvegen.
Als je de kachel niet eerder gebruikt heb zou ik persoonlijk de kachel laten vegen en ook inspectie laten doen. Het is prijzig. Maar Brand is veel erger.
Super, Dankjulliewel allemaal! Ik ga voor het vegen en de inspectie. Dan weten we zeker dat het goed zit!
2 tips: Laat ook je kachel even controleren, de meeste schoorsteenvegers kunnen dat. In onze kachel bleek een grote scheur te zitten, dat ding was levensgevaarlijk. Gelukkig nooit gestookt. Daarnaast: vraag of zij een bewijs van vegen bewaren (rekening oid), zo niet maak een kopie en zorg dat je die buitenshuis bewaard (of digitaal in de cloud ofzo). Mocht je brand krijgen, zijn er idd verzekeraars die bewijs van vegen willen en zeker de wat kleinere vegers bewaren geen bonnen en dan heb je niks.
Inderdaad, jaarlijks laten vegen en nu de eerste keer die inspectie, lijkt me het beste. Mijn ouders laten hem elk jaar vegen en dat geeft geen zooi hoor in je huis. Hier in de wijk was 2 jaar geleden ook nog een schoorsteenbrand. Zou er echt mee uitkijken.