Vraag over spaargeld bij scheiding

Discussie in 'De lounge' gestart door Liekje81, 9 jan 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.175
    4.487
    113
    tuc vindt dit leuk.
  2. Kramertje

Kramertje VIP lid

4 apr 2019
    7.271
    5.871
    113
    Vrouw
    Een GP kan als er geen minderjarige kinderen zijn zonder tussenkomst van een rechter ontbonden worden. Een huwelijk gaat altijd via de rechter. Dat is dan ook het enige voordeel, als je dat als voordeel zou kunnen/willen zien. Verder is een GP en huwelijk eigenlijk hetzelfde.

Rosje83 en tuc vinden dit leuk.
  3. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Oh wacht ik haal het door de war met een samenlevingscontract.

Kramertje vindt dit leuk.
  4. Iertje81

Iertje81 VIP lid

31 dec 2015
    17.953
    33.624
    113
    Ik was alleen zo stom om te sparen op een rekening die op ex zijn naam stond. Toen we uit elkaar gingen had ik daar geen inzage meer in. Dat had wel gemoeten natuurlijk maar ja, iets met wrok en pasje uit m’n portemonnee gehaald enzo. Uiteindelijk heeft hij zo gegoocheld met dat geld dat ik er geen euro van heb gezien terwijl alles wat om mijn rekening stond en m’n auto enzo verdeeld moest worden :rolleyes:
    Ik kan er nog boos om worden want die spaarrekening was een bedrag met 4 nullen:|

5. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.249
    28.271
    113
    ik kreeg even een hartverzakking ja.. wil je niet zulke enge dingen zeggen zonder disclaimer in de titel dat het niet om jouzelf gaat :p

Olympia, Oilell, Dubbelgeluk en 9 anderen vinden dit leuk.
  6. tuc

tuc Niet meer actief

Ik had even dezelfde gedachte;)

Olympia, femkes, Neuzeke en 2 anderen vinden dit leuk.
  7. CroqueMadame

CroqueMadame Fanatiek lid

7 sep 2022
    1.225
    1.747
    113
    @Liekje81 voor deze vraag is het belangrijk om te weten of het huwelijk/GP voor of na 1/1/2018 is aangegaan.

Voor 1/1/2018 was er van rechtswege sprake van een algehele gemeenschap van goederen. En dan is het 50/50, ongeacht op wiens naam de bankrekening staat. Dus ook al de rekening alleen op zijn naam staat. Uitzondering kan zijn bv. een erfenis met uitsluiting. Maar dat staat los van een bankrekening natuurlijk.

Wilde je voor 1/1/2018 iets anders dan moest je notariële voorwaarden opstellen.

Na 1/1/2018 is er van rechtswege sprake van een beperkte gemeenschap van goederen. Wat simpelweg neer komt op, wat van jou was/is blijft van jou. Wat van jullie was/is moet 50/50 verdeeld worden. Ik dat geval is de spaarrekening op zijn naam dus van hem. Uiteraard ook weer uitzonderingen denkbaar, als hij bv. de en/of rekening heeft meegetrokken en op zijn eigen rekening heeft gezet is dat nog steeds gezamenlijk geld en dus 50/50.

8. JupitR

JupitR VIP lid

13 mei 2020
    6.721
    7.208
    113
    Vrouw
    Interessant dit. Ik heb nog een eigen spaarrekening met een leuk bedrag erop, maar dat is dus net zo goed van mijn man (mochten we ooit gaan scheiden), want wij zijn voor 2018 getrouwd.

9. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.234
    6.094
    113
    Jup… ook alles wat je dus voor die tijd alleen hebt opgebouwd (vermogen of schuld).
    Dat is volgens mij het belangrijkste wat is veranderd in 2018 als je in gemeenschap van goederen trouwt.

10. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.696
    4.304
    113
    noord holland
    #30 spruitje80, 9 jan 2023
    Laatst bewerkt: 9 jan 2023
    Klopt, toch is dit in de praktijk wel echt apart. Mijn schoonmoeder had dit namelijk in haar testament staan (en ik snap de reden want in t verleden was er een schoondochter die een andere manier van uitgeven had dan waarvan ze blij werd ;)). Mijn man ontving dus een bedrag van de erfenis en we hebben dit gewoon op de spaar gezet. We hebben immers alleen gezamelijke rekeningen en zijn ook in gemeenschap van goederen getrouwd. We grapten toen dus over hoe je dit in de praktijk ziet. Want zodra je later dingen aanschaft waarvoor je geld van de spaarrekening overmaakt, is het dan van ons gezamelijke geld of van dat van man? We zijn in de periode erna gewoon zoals gebruikelijk op vakantie gegaan, hebben een slaapkamer van een dochter aangepakt, hebben anderhalf jaar later de keuken en de badkamer vervangen, van geld van de spaarrekening, enzovoorts. Is dat dan van ons, of alleen van man? Echt heel raar dus :roflmao:. Voor ons is het dus gewoon één pot nat en accepteren dat t toch uiteindelijk gewoon gezamelijk geld is. We gaan er namelijk vanuit dat we gewoon voor altijd samen blijven. Natuurlijk weet je dat nooit zeker, we kunnen niet in de toekomst kijken. Maar ja, geld op een aparte rekening zetten voor 'als we ooit uit elkaar gaan dan is t van jou' slaat ook kant nog wal want hij wil het ook gewoon gaan gebruiken. Kijk bij een nieuwe motor kan hij zeggen dat die van hem is omdat t geld van de erfenis was. Aan de andere kant, het geld was van hem, spullen zijn van samen. Echter kon hij er ook voor kiezen de motor van gezamelijk geld te kopen en van het erfenisgeld op vakantie te gaan ipv ons 'eigen' geld. Na die vakantie is het erfenisgeld dan 'op' en is de situatie dus gewoon als voorheen.
    Al met al hebben we dus lol gehad om deze constructie en de uitvoering ervan :roflmao:. Het klinkt heel leuk en slim, maar blijft echt gek in de uitvoer.

11. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.165
    23.247
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Dat weet ik dus niet zeker. Oudste kind is uit 2014, dus ging er vanuit voor 2018.

12. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.165
    23.247
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ja, inderdaad! Hoewel ik bij overwaarde huis me dan nog wel kan voorstellen dat dat geld dan daaruit wordt verhaald.

13. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Ik heb een spaarrekening op eigen naam en ben (in 2008) getrouwd in gemeenschap van goederen. Dit geld is afkomstig uit een erfenis, waarbij in het testament stond dat het buiten de huwelijksgemeenschap valt. Deze hoeft dus niet verdeeld te worden igv scheiding.

14. Havermout

Havermout Niet meer actief

In de praktijk neem ik aan dat wij (of de kinderen) het dan inderdaad gewoon delen voor alle investeringen tijdens ons huwelijk. Maar eigenlijk moet je het dan inderdaad wel vastleggen dat je dat hebt uitgegeven. Maar in de praktijk kan je het vormgeven zoals je wil natuurlijk. Ik kan me ook voorstellen dat ik zou zeggen: wat ik nu inbreng voor bijv nieuw huis dat laat ik wel vast leggen maar kleine dingen niet en dan is het gewoon op / wat overblijft is bij scheiding van mij.

Liekje81 en spruitje80 vinden dit leuk.
  15. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.696
    4.304
    113
    noord holland
    Maar toch weer niet als hij het verbruikt aan bijvoorbeeld vakanties o.i.d. ik norm maar wat? Niet alles waar je je geld aan uitgeeft levert iets blijvends op?
    Het zou vreemd zijn wanneer hij geld van de erfenis zou gebruiken voor een motorrijbewijs, een opleiding, vakanties, ik noem maar wat. Dan heeft hij toch niet alsnog recht op een bepaald deel van overwaarde, hij heeft het geld immers 'verbruikt'.

16. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Volgens mij niet. Hier heb ik er ook gedeelte van onze hypotheek mee afgelost, maar dat zou ik echt niet opeisen later. Idem als het stukje wat ik aan de auto heb bijgedragen.

17. CroqueMadame

CroqueMadame Fanatiek lid

7 sep 2022
    1.225
    1.747
    113
    Nee inderdaad, door het geld te gebruiken voor gezamenlijke eigendommen “komt het in de boedel” en wordt het gezamenlijk. Jij kunt dan geen aanspraak meer maken daarop.

18. Havermout

Havermout Niet meer actief

volgens mij kun je dat wel vast laten leggen. Maar dan moet dat inderdaad wel officieel. Als je dat niet doet komt het inderdaad in je gezamenlijke boedel.

19. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.696
    4.304
    113
    noord holland
    Nee lijkt ons dus ook niet, zo zitten wij ook niet in elkaar. Vandaar dat wij er samen echt de logica niet van inzien, in ons huwelijk in gemeenschap van goederen, dat een erfenis buiten de partner wordt gelaten.
    Ik snap t idee erachter hoor, en zeker in t geval je als erfgenaam het geld heel goed voor een bepaalde uitgave kunt gebruiken. Je hebt er natuurlijk dan recht op om dit te doen.
    Echter in ons geval, alles samen opgebouwd van jongs af aan, geen directe reden om t geld aan te willen uitgeven of om voor te sparen omdat we dat al doen en al veel spaargeld hadden.

20. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.165
    23.247
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Nee zou dan idd wel raar zijn ja.

Deel Deze Pagina