Vraag over spaargeld bij scheiding

Discussie in 'De lounge' gestart door Liekje81, 9 jan 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.165
    23.247
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Hier komt er tzt een flinke erfenis vrij van mn vader. Daar gaan we een flink deel van de hypotheek mee aflossen. Dat ga ik dan wel voor naar de notaris, voor meer dan een ton. Dat wil ik dan zeker wel terug bij uit elkaar gaan. En tuurlijk ga ik niet ervan uit dat we uit elkaar gaan, maar zo ja, dan ben ik zeker zakelijk.

Youtan, Iertje81, Ysabella en 4 anderen vinden dit leuk.
  2. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.165
    23.247
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Als ik de erfenis van mn vader in de hypotheek stop, kan ik dat gewoon bij de notaris vastleggen dat als we uit elkaar gaan dat geld terug bij mij komt bij verkoop huis.

Havermout vindt dit leuk.
  3. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Wel bij een scheiding volgens mij. Je ex partner kan dan het bedrag vorderen bijvoorbeeld vanuit het huis. En bij overlijden van de partner moet dan nog erfbelasting betaald worden over de erfenis van de koude kant

4. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Dan moet je de eigendomsverdeling van het huis aanpassen. Het is makkelijker als je vader een testament doet met bijvoorbeeld zachte uitsluiting, dan hoeft je vriend er bij jouw overlijden geen extra erfbelasting over te betalen.

Liekje81 vindt dit leuk.
  5. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Ja dat geldt hier op zich ook wel en daarom heb ik ook gedeelte in de hypotheek en auto gestort, maar de rest hebben we niet nodig, dus dat staat gewoon op een rekening op mijn naam (en eigenlijk wil ik nog vastleggen dat dit bij overlijden naar de kinderen gaat, niet dat ik dat mijn man niet gun, maar samen hebben ook genoeg opgebouwd).
    Mijn vader had dit al ik zijn testament staan toen ik net geboren was en die heeft mijn man ook nooit gekend, misschien dat het dan anders was. Maar ik vind het wel belangrijk om zijn testament hierin te volgen.

spruitje80 vindt dit leuk.
  6. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Ah ok, ik vind het prima dat wat ik ingebracht heb in de gezamenlijke boedel zit en voor de rest staat het gewoon op mijn naam, totdat we het nodig hebben.

7. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    Ik was gelukkig zo slim om het moment dat hij mede deelde ervantussen te gaan overal screen shots van te maken met datum. Dus snap heel goed dat t voor jou zuur was zo.

Iertje81 vindt dit leuk.
  8. CroqueMadame

CroqueMadame Fanatiek lid

7 sep 2022
    1.225
    1.747
    113
    Uiteraard. Bij de notaris kun je van alles laten vastleggen. Ik had het over als je dat niet doet, wat er van rechtswege gebeurt.

Havermout en Liekje81 vinden dit leuk.
  9. CroqueMadame

7 sep 2022
    1.225
    1.747
    113
    Ik zie inderdaad dat de Hoge Raad hier sinds 2019 anders over is gaan denken. Is van na mijn studietijd ;):p haha.

10. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.960
    15.002
    113
    Daar hebben wij een finaal verrekeningsbeding voor. Zodra partner komt te overlijden is t ineens gemeenschap van goederen, maar is t een scheiding dan ieder zn eigen deel.

11. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.182
    6.580
    113
    Niet dat ik plannen heb om uit elkaar te gaan, maar is het niet mogelijk om hierover gewoon onderling afspraken te maken als je verder op goede voet uit elkaar gaat? Of word je echt gedwongen om je geld op je eigen spaarrekening te delen?

Ik heb meer spaargeld dan mijn man en betaal in verhouding meer. Dat wat we ervan doen, is gezamenlijk. Maar waarom zou ik niet mijn eigen spaargeld kunnen behouden?

Spectre vindt dit leuk.
  12. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Bij ons wel hoor.
    Bij een gemiddelde scheiding is er vaak geen sprake meer om op een redelijke manier op afspraken terug te komen. Je gaat namelijk niet zomaar uit elkaar en de stellen die ik ken die dat op ‘vriendschappelijke’ manier hebben gedaan zijn op 1 hand te tellen.
    Goed vastleggen dus!

13. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.165
    23.247
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Helemaal eens! Wij hebben ons GP ook van voor 2018. Dus altijd in mijn achterhoofd gehouden dat mijn spaargeld voor de helft van hem is als we uit elkaar gaan. Achteraf had ik liever onder voorwaarden gedaan. Sowieso gaan we naar de notaris met een erfenis, wie weet dat dan ook regelen.
    Allemaal leuk he, delen en we gaan vast wel goed uit elkaar. Maar het is geld waar ik voor gewerkt en gespaard heb. Wij hebben onze financien verder ook gescheiden. Ik wil niet alles op 1 hoop. Mijn geld is mijn geld. Daar ben ik nogal zakelijk in.

En inderdaad dus na 2018 of voor 2018 is het verschil. Dus dan is het toch verdelen van spaargeld, want zij voor 2018.

Iertje81 vindt dit leuk.
  14. Havermout

Havermout Niet meer actief

Kun je dat niet halverwege laten aanpassen toch op voorwaarden?

15. CroqueMadame

7 sep 2022
    1.225
    1.747
    113
    Als je gaat scheiden komt er een echtscheidingsconvenant en dan kun je afwijken van de 50/50 en kan dus besloten worden dat jij je “eigen” (want dat is het juridisch dus niet ;)) spaargeld mag houden.

Maar meestal is een scheiding geen gezellige aangelegenheid en daarom is het wijsheid om van te voren daar afspraken over te maken.

Ik ben zelf ook groot voorstander van de wijziging uit 2018 waarbij een beperkte gemeenschap van goederen de standaard is geworden.

16. CroqueMadame

7 sep 2022
    1.225
    1.747
    113
    Ja hoor kan gewoon!

17. Iertje81

Iertje81 VIP lid

31 dec 2015
    17.953
    33.624
    113
    En toch is dit precies wat mijn ex gedaan heeft: stukken geld opeisen vanuit de hypotheek en een stuk auto. Wat ik wil zeggen: als je huwelijk op niet zo’n vriendelijke manier eindigt, kunnen mensen rare dingen gaan doen.

Havermout, Juul75 en Liekje81 vinden dit leuk.
  18. Iertje81

Iertje81 VIP lid

31 dec 2015
    17.953
    33.624
    113
    Omdat dat spaargeld ook van hem is als je gaat scheiden. Dus je kan het wel behouden maar dan moet je daar afspraken over maken en het vast laten leggen. Maar vaak is de ervaring wel dat mensen ten tijden van een scheiding niet meer zo zijn van: ‘goed hoor, dat was jouw geld dus ik kom er niet aan. Jij mag het hebben.’
    Het nadeel van een scheiding vind ik vaak (er zijn er meer hoor), dat partners elkaar soms niet meer emotioneel kunnen raken dus proberen ze het financieel. Daar kun je nog wel ‘heel goed’ geraakt worden.

femkes vindt dit leuk.
  19. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Ok, ik wist geeneens dat het kon, maar heb en geen plannen om te scheiden en zou het in onze situatie ook niet fair vinden. Ik heb misschien in een keer een gedeelte afgelost, maar man heeft een hoger inkomen en brengt op die manier meer in, alleen verdwijnt dat gelijk in de huwelijksgemeenschap.

Iertje81 vindt dit leuk.
  20. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.836
    18.570
    113
    Vrouw
    Wanneer het om grote bedragen of een erfenis gaat oké, kan ik mij wel iets bij voorstellen. Maar onderling moeten er toch wel afspraken te maken zijn over de persoonlijke rekeningen.. En natuurlijk gaat dat niet altijd even gemakkelijk bij een scheiding.
    Wij hebben ook onze eigen rekeningen nog.. Ik zou spaargeld van mijn man nooit opeisen, omgekeerd net zo. Dat durf ik met bijna 100% zekerheid te zeggen.
    Voor andere gedeelde zaken zoals de auto zou ik een mediator inschakelen, omdat communicatie over zulke dingen bij een scheiding vaak tot discussies/ ruzie leiden.

Deel Deze Pagina