Informatie die elkaar tegenspreekt

Discussie in 'Anticonceptie' gestart door Kalush, 28 sep 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kalush

Kalush Fanatiek lid

7 jan 2006
    2.694
    0
    0
    Noorden v/h land
    Op het moment ben ik bezig om een juist anticonceptie middel te vinden voor na de zwangerschap.
    Ik merk dat boekjes bij de vk en de huisarts elkaar al tegen spreken.
    En de informatie op internet heeft het nog weer anders.

Ik ben op zoek naar een anti conseptie zonder hormoon.
    Nu zat ik al een tijdje te denekn aan een koperspiraaltje.. als ik op internet kijk zeggen ze dat de zaatcellen afsterven.
    In het boekje bij de VK zeggen ze dat er geen innesteling kan plaats vinden (dus wel een bevruchting)
    Op internet wordt aangegeven dat een koper spiraal zeer betrouwbaar is, zit op dezelfde lijn als sterelisatie, in de boekjes staat dat het spiraaltje het minst betrouwbaar is..

Hoe kan het toch dat alles elkaar zo tegenspreekt?
    Vind het verwarrend.
    En erg vervelend

2. Kiki

Kiki Fanatiek lid

8 jul 2005
    4.364
    1
    38
    Fulltime memmie en mod :-)
    Steenwijk
    Daar kun je soms behoorlijk tureluurs van worden ja, al die info.

Een koperspiraal heeft meerdere functies waardoor een zwangerschap in princiepe niet mogelijk is:
    - het is een niet lichaamseigen materiaal wat min of meer continue afgestoten wordt door de baarmoeder. Op die manier kan een (bevrucht)eitje niet innestelen.
    - door het koper worden de zaadcellen op het verkeerde been gezet en zwemmen ze liever de verkeerde kant op.

Het spiraal is dus, mits juist geplaatst, zeer betrouwbaar.

In dat boekje staat waarschijnlijk de betrouwbaarheid van de theorie en de praktijk. Wat in theorie erg safe zou moeten zijn, kan in praktijk nog wel eens tegenvallen. Meestal door onjuist gebruik. Denk maar eens aan een gescheurd condoom, in theorie is zo'n ding 100% safe, maar in de praktijk valt dat nog wel tegen.

Wist je dat er zelfs vrouwen zwanger zijn geworden ondanks een sterilisatie?

Groet van Kiki

3. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Het boekje dat je hebt is hoogstwaarschijnlijk uitgegeven door een pilfabrikant (lees de kleine lettertjes maar eens). Eigenlijk dus gewoon een verkapte reclamefolder voor hormoonhoudende anticonceptie.

Een objectieve manier om de betrouwbaarheid van anticonceptie weer te geven id de Pearl Index. Er zijn meerdere hormoonvrije methodes. Condoom en koperspiraal zijn het bekendste, maar bijvoorbeeld een pessarium, LAM en NFP vallen er ook onder.
    Op de site www.vruchtbaarheid.org kun je hierover veel lezen.

Deel Deze Pagina