Vraag over suikerwaarde

Discussion in 'Gezondheid' started by Susannelilian, Sep 11, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Susannelilian

Susannelilian Fanatiek lid

Jun 12, 2011
    3,780
    1
    0
    Vanmiddag werd bij de verloskundige ook mijn suikerwaarde gemeten, dit was een uur nadat ik 2 royaal belegde boterhammen had gehad. De waarde was toen 7.4. Volgens de verloskundige kwam dit door het eten en was het pas boven de 7.6 te hoog. Maar mijn waarde zat daar wel heel dichtbij. Moet ik me zorgen maken? Volgens mijn diëtiste kan ik niet teveel fruit eten, maar heb net een halve appel en een halve/3 kwart nectarine door de yoghurt en kwark gehad en voel me daar toch schuldig over nu. Moet ik het fruit minderen vanwege deze waarde?

Heb eerder een suikertest gehad en die was goed, kan het zijn dat ik nu alsnog zwangerschapssuiker krijg?

Over 5 weken krijg ik nog een suikertest en dan mag ik vanaf 2 uur voor de afspraak niet eten om een beter beeld van de waarde te krijgen. Hopelijk is het dan weer goed!

2. Susannelilian

Jun 12, 2011
    3,780
    1
    0
    Niemand ervaring hiermee?

3. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

Nov 29, 2011
    4,414
    0
    0
    Als je je echt erg zorgen erom maakt zou ik vragen of je de test nogmaals mag doen.

4. Susannelilian

Jun 12, 2011
    3,780
    1
    0
    Ze willen de test over 5 weken sowieso weer doen, maar ga vragen of het over 3 weken weer kan als ik weer een controle heb.

5. jufh

jufh Lid

Aug 17, 2014
    85
    0
    0
    NULL
    NULL
    de grenswaarde is niet voor niets wat hij is. binnen een uur na het eten zou het onder de 7.8 (of soms 7.6) moeten zijn, en dat is hij, en dan is het gewoon goed.

er kan nog wel iets veranderen, maar tegelijk kan een bloedprikje in je vinger wel 15% afwijken van de echte waarde en doen ze daarom bij mij in t ziekenhuis ook niet zo moeilijk over waardes die net op de grens liggen (soms is een tweede druppel uit dezelfde vinger gewoon 1,2 mmol/l lager!).

theoretisch gezien kun je suiker ontwikkelen na de dertig weken, maar ik zou rustig die test afwachten (echt nuchter is trouwens acht uur niet eten, dan geldt een bovengrens van 6 mmol/l (of in sommige protocollen 5.6).

6. Susannelilian

Jun 12, 2011
    3,780
    1
    0
    Met de OGTT was alles goed, dus hoop dan maar dat hij 2 uur na het eten lager zou zijn geweest. Wacht dan wel de volgende test af, zal wel vragen of ik over 3 weken weer kan prikken. Eet dan gewoon vanaf 2 uur van tevoren niks meer, dan is de waarde betrouwbaarder.

7. liefde1978

liefde1978 Fanatiek lid

Feb 4, 2009
    1,493
    0
    0
    noord-holland
    Bij de ogtt had ik 9,3! Dus voor de zekerheid mijn voeding aangepast. Meer verdeeld over de dag eten. Na drie weken twee uur na ontbijt geprikt, had ik 4,3 dus ik heb afgelopen vrijdag twee uur na de lunch geprikt en ben benieuwd hoe het dan is.

8. Susannelilian

Jun 12, 2011
    3,780
    1
    0
    9,3 is echt hoog inderdaad! 4.3 is echt heel mooi, hopelijk is van vrijdag weer zo netjes! Ik eet om de 2 a 2,5 uur vanwege de insulineresistentie en neem niks met toegevoegde suiker en ook koolhydraat beperkt.

9. Frummel2008

Sep 1, 2014
    22
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik weet alleen dat 1 uur na het eten niet goed is, daarom was hij nog te hoog. Je moet echt 2 uur aanhouden! Succes!

10. gaab27

gaab27 Fanatiek lid

Dec 30, 2010
    1,585
    1
    0
    Den Haag
    Bij mij was hij na de test 10,4 maar nuchter ook al 6,2 dus te hoog!
    Nu ik geen cola meer drink zijn mijn waardes altijd goed.
    Nuchter onder de 6 en 1,5 tot 2 uur na de maaltijd onder de 7,8.

11. Nephthys

Nephthys Fanatiek lid

Aug 9, 2013
    3,721
    3
    0
    Noord-Brabant
    Let erop, doe eventueel nog een test en een halve appel en nectarine maakt dat echt niet te hoog hoor!

12. ijsbeer

ijsbeer Actief lid

Feb 14, 2014
    387
    0
    16
    Hoi Gaab, bij jou hanteren ze andere waarden dan bij mij, of is dit alleen voor de OGTT? Ik moet nu namelijk dagelijks meten en bij mijn ziekenhuis (en ook pagina diabetesfonds) moet je tijdens zwangerschap 's ochtends op 5.3 of lager zitten en een uur na eten op 7.8 of later...

13. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

May 18, 2013
    13,104
    12,085
    113
    Bij mij zijn het ook andere waarden, ik moet nuchter ook onder de 5,3 zitten en 2 uur na het eten onder de 6,7. 7,8 vind ik erg hoog voor 2 uur na de maaltijd.

14. Susannelilian

Jun 12, 2011
    3,780
    1
    0
    Die 7.8 was 1 uur na de maaltijd, lees maar. ;)

15. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

May 18, 2013
    13,104
    12,085
    113
    Ik reageerde op ijsbeer en Gaab, Gaab schreef dat ze 1,5 tot 2 uur na de maaltijd onder de 7,8 moest zitten en ijsbeer stuurde al dat dat andere waarden zijn dan zij moest hanteren.

16. Susannelilian

Jun 12, 2011
    3,780
    1
    0
    Oké, dan heb ik niks gezegd. ;)

Share This Page