Reflux en drinken

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Linda199308, 15 nov 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Linda199308

22 feb 2021
    16
    0
    1
    Vrouw
    Onze dochter is inmiddels 4 maanden. Ze heeft sinds week 2 1,5 ml pedippi (omeprazol) voor vermoedelijke verborgen reflux. (Krijgt ze voor het slapen gaan) Dit ging heel goed. Sinds twee weken is alleen drama met de flessen. Ze drinkt niks leeg en is erg onrustig tijdens het drinken. Ze krijgt 6x120 ml aangeboden, maar drinkt dit niet leeg. Ze weegt 6 kilo. Kan dit te maken hebben met de reflux en zijn er dan tips wat te doen? Hebben al houdingen, spenen en andere flessen geprobeerd.

2. Elmii

Elmii Bekend lid

2 jan 2022
    685
    622
    93
    Vrouw
    Wat vervelend van de verborgen reflux. Ik wil deze week om medicatie gaan vragen voor mijn dochter van bijna 4 weken, ik vermoedde het al in de kraamweek. Merkte je meteen verschil?

Zou het niet kunnen dat jouw dochter een andere dosis moet krijgen? Ik begrijp dat ze nog dezelfde hoeveelheid krijgt als toen ze 2 weken was, nu is ze een stuk zwaarder dus zou ze meer moeten krijgen denk ik? Misschien de huisarts eens bellen!

succes!

3. San1320

San1320 Lid

27 nov 2021
    64
    33
    18
    Vrouw
    Hoi, ik heb een zoontje van 5 maanden met reflux. Hier pas vrij laat ontdekt en vanaf 8 weken gestart met omeprazol. Hij groeit erg hard (vandaag controle en al 10 kg) waardoor we echt elke 3 weken de dosis moesten aanpassen. Als we dat niet deden werder de klachten ook weer steeds erger. Zo'n 3 weken geleden leek zelfs het aanpassen van de dosis niet meer te helpen. Toen zijn we overgestapt op Nexium (esomeprazol). Zoontje is nog niet eerder zo rustig en tevreden geweest. Mijn advies zou dus zijn om eerst te kijken of je dochter wel genoeg medicatie krijgt. Wanneer dit niet genoeg helpt, in overleg met de huisarts wellicht andere medicatie proberen.

4. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.308
    10.276
    113
    Ik zou inderdaad kijken of het gewicht met de medicatie wel klopt. Zoon was op de momenten dat het niet klopten heel ontevreden. Dus bellen met de huisarts of kinderarts net waar je bij loopt.

5. Chechi

Chechi Niet meer actief

#5 Chechi, 19 nov 2022
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2022
    60 procent van de reflux gevallen wordt veroorzaakt door een koemelk allergie. Voor de rest wordt het veroorzaakt door verkeerde mond motoriek. Slecht een klein deel heeft echt reflux, waarbij maagzuur remmers nodig zijn.. Beetje jammer dat jouw arts de richtlijn niet volgt en direct een maagzuurremmer geeft ipv voeding wijziging. Het feit dat je kindje flessen weigert doet mij denken aan de koemelk allergie; mijn zoontjes hadden ook beide verborgen reflux en voor de eerste heb ik altijd alleen maagzuurremmers gekregen. Toen wist ik nog niet dat de richtlijn bij reflux stelt dat je altijd eerst koemelk allergie moet uitsluiten. Bij mijn tweede was ik wel op de hoogte en die bleek inderdaad koemelk allergie te hebben. Hij weigerde ook compleet flessen. Dus mijn advies; ga tijdelijk koemelk vrije voeding geven en kijken of ze rustiger wordt aan de fles. Je hebt verschillende varianten in verkniptheid, de mildste is pepti. Daarna heb je nog nutramigen en neocate als de klachten blijven. Daarnaast wil ik adviseren om te laten kijken naar haar mond motoriek; strakke tongriem of lipbandje bijv kan reflux veroorzaken. Die kun je laten checken door een prelogopediste.

zie richtlijn:
    https://www.nvk.nl/themas/kwaliteit/richtlijnen/richtlijn?componentid=18513920&tagtitles=Maag-Darm-Leverziekten+(MDL),Neonatologie

Jessi79 vindt dit leuk.
  6. Linda199308

22 feb 2021
    16
    0
    1
    Vrouw
    Tongriem en lipbandje zijn al ingeknipt. Werd het niet veel beter van. Wordt de koemelkvrije voeding ook vergoed?

7. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.955
    15.001
    113
    Alleen na provocatietest.

R zit op extra care van kruidvat dat is voor hem prima, tis bijna t zelfde als omneo. Deels verknipt koemelkeiwit.

Buikkrampen rustiger, reflux rustiger. Moest ook nog even op de nexium vlak voor de hapjes begonnen. We kregen t net niet genoeg gestabiliseerd. G was wat dat betreft makkelijker. R zit vermoedelijk lager qua dempel.

8. Chechi

Chechi Niet meer actief

De zwaardere varianten alleen als een kinderdietiste of kinderarts het voor schrijft. Meestal krijg je het eerst een proef periode en daarna moet je een provocatietest doen. Huisarts of CB arts mag alleen pepti voorschrijven geloof ik.

Ik weet niet of nu een huisarts of kinderarts de maagzuurremmer voorschrijft, maar zou aan de kinderarts voorleggen dat je koemelk allergie wil uitsluiten. Als er geen kinderarts betrokken is dan zou ik een afspraak maken met een kinderdietiste (die zijn vaak sneller toegankelijk). Evt kun je zelf ter proef in de tussentijd een pak zelf betalen, kijken hoe je kindje dan drinkt.

Deel Deze Pagina