hallo! Ik ben nu bijna 30 weken zwanger en ik begin toch al behoorlijk wat vocht vast te houden. mijn vingers zijn dikker geworden waardoor ik echt moeite heb met buigen. ook krijg ik last van mijn enkels en de bovenkant van mijn voeten. kan ik hier iets tegen doen? het is echt niet zo dat ik veel zout eet ofzo, we gebruiken al bijna geen zout in het eten en chips hou ik sowieso niet zo van...... maar is er iets wat ik kan doen? alvast bedankt. groetjes Mireille
Hoi Mireille, vocht vasthouden kan op alle momenten in de zwangerschap, maar meestal in het laatste trimester. Zolnag je geen andere klachten hebt, zoals hoofdpijn, is het geen probleem, maar wle erg vervelend. Het kan de ene keer ok erger zijn dan de andere keer. Het is belangrijk dat je je armen en benen in beweging houdt, massages bevorderen de bloedcirculatie en ook warmte en kou afwisselen met bv bakjes water. Je benen omhoog leggen, het liefst als je op bed ligt met iets onder je matras en niet onder je benen, want dat knelt weer af. En drinken, drinken, drinken, dat is misschien nog wel het belangrijkste. Groetjes Brigitte