Ik ben vandaag naar verloskundige gegaan, en ik had haar gevraagt of de baby goed was ingedaald en vast zat (na de echo). En zei dat de baby wel met hoofdje naar beneden zat maar niet vast zat en niet belangrijk is of de baby vast zit of niet. Bij de eerste baby is het belangrijk dat de baby goed is ingedaalt en vast zit, bij de tweede baby hoeft die niet vast te zitten omdat het meestal tijdens de bevalling indaalt? Waarom bij de eerste baby wel belangrijk en bij de tweede niet? Ik heb ook aangegeven dat mijn gynecoloog heeft genoteerd dat de ruggenprik tot einde aan blijft staan. De verloskundige zei er zijn meerdere vrouwen die op deze manier bevallen je voelt de ergste pijn niet, maar als de baby in risico is bijvoorbeeld niet wilt indalen? dan doen we op ons eigen manier alles regelen omdat wij niet willen dat er iets met de baby of moeder overkomt dus ruggenprik uitzetten en dan wachten tot dat ik die weeenstorm ga voelen en dan raak ik zeker in paniek... Maar als de baby niet wilt indalen wat doen ze dan? Heeft het iets met de ruggenprik te maken? Bij mijn eerste bevalling was mijn baby ook niet ingedaalt toen moest ik op mijn zij liggen, maar toen was de ruggenprik allang uitgezet maar als de ruggenprik niet uitgezet word kan de baby alsnog indalen als je op je zij ligt? Mijn vraag aan u is: 1. Bij de eerste baby is het belangrijk dat de baby goed is ingedaalt en vast zit, bij de tweede baby hoeft die niet vast te zitten omdat het meestal tijdens de bevalling indaalt? (waarom is het bij de tweede niet belangrijk) 2. Maar als de baby niet wilt indalen wat doen ze dan? 3.Als je ruggenprik krijgt en de baby wilt niet indalen moet de ruggenprik uitgezet worden zodat de baby goed kan indalen heeft het hiermee iets te maken? 4. De ruggenprik niet uitzetten kan de baby alsnog indalen als je op je zij ligt?
Hallo, 1. Dit is eigenlijk nog van voor de tijd dat we geen echo's maakten bij 20 wkn bijvoorbeeld. Vroeger was het zo dat als een baby niet indaalt er een placenta voor kan liggen en dat wilden we controleren, tegenwoordig weten we dit al door de echo's. Een eerste willen we graag ingedaald hebben, hoeft niet perse vast mag ook bewegelijk in de bekkeningang. Dit geeft ons een klein beetje informatie over het bekken, bij een 2e (na een vaginale bevalling) weten we dat het bekken i.p geen problemen geeft, dus hoeft de baby niet ingedaald zijn. Bedoel je indalen voor de bevalling, dus tijdens de zwangerschap? Dan doen we niks en wachten we tot je gaat bevallen en hopen we dat door je weeen, de baby indaalt. Gebeurd dit niet tijdens de bevalling verwijzen wij verloskundigen je naar het ziekenhuis en gaan ze daar kijken wat de optie's zijn, dat kan bijstimuleren zijn maar ook een keizersnede. Let wel in de meeste gevallen dalen baby's tijdens de bevalling in. Een ruggeprik belemmerd niet het indalen van de kleine. Door op je zij te liggen kan het indalen verbeterd worden (dit omdat dan meestal de baby niet goed ligt met het hoofdje waardoor we een draai van het hoofdje willen hebben, waardoor de baby goed indaalt, ligt de baby met het hoofdje goed kan het indalen ook plaatsvinden dmv op de rug liggen, wat ik hier mee wil zeggen is dat er verschillende oorzaken zijn van niet indalen dus ook verschillende oplossingen.) Tijdens de bevalling,het kan zo zijn dat doordat je op 1 zij ligt de ruggenprik minder goed werkt omdat het minder goed verspreid word. Groetjes Ineke
Dus de ruggenprik heeft niets met de indalen te maken, want ik kreeg de info van de verloskundige zodra de baby niet wilt indalen dan moeten we de ruggenprik uitzetten... Ik vind het jammer dat ik door de gynecoloog anders word geinformeerd en door de verloskundige een andere verhaal te horen krijgt. Gynecoloog zegt wanneer je geen druk voelt (persweeen) dan moeten we het uitzetten, ik heb aangegeven dat ik bij de eerste kindje zonder ruggenprik de persweeen ook niet gevoeld had dus met of zonder maakt niet uit en dit keer wil ik dat de ruggenprik tot einde aan staat... Verloskundige zegt wanneer de baby niet wilt indalen dan moeten we de ruggenprik uitzetten, en u zegt dat ruggenprik met indalen niks te maken heeft. Ik had nog een vraagje als de baby niet wilt indalen dus ook als het opzij liggen niet werkt wat doen ze dan? bedankt voor info, Groetjes, Orchidee