Ha dames, Over een paar dagen gaan wij eindelijk op vakantie naar Menorca. Nu is ons hotel nog best een stukje rijden vanaf het vliegveld en ik vroeg mij af of de bus dan autostoeltjes ter beschikking heeft? We waren niet van plan om een auto te gaan huren en in het vliegtuig is het natuurlijk niet nodig. Maar ruim 45 minuten zonder autostoel vind ik zelf best veel... Ik heb de reisorganisatie ook een berichtje gestuurd, maar dat kan 48 uur duren. Wat zijn jullie ervaringen? Alvast bedankt!
Nee de bus transfer heeft geen auto stoeltjes. De bussen Nederland hebben dit toch ook niet! Je zou zelf een auto stoel meekunnen nemen, maar het is de vraag of je deze kunt vastzetten. De meeste bussen hebben geen gordel. In dr bus mag je kind gewoon op stoel of op je schoot.
Nee de bussen in NL hebben dat inderdaad ook niet (maar goed, ik ga hier nooit met de bus). Maar omdat een vakantie transfer wel anders is dan een lijnbus dacht ik: misschien is het wel heel anders. Ik vind het voor mezelf namelijk heel raar dat ze hier in NL echt geen minuut zonder autostoel mag en daar dan opeens, met een vreemde chauffeur; helemaal los zou mee mogen??
Snap wel wat je bedoeld. Maar bij incidenteel vervoer is een autostoel niet verplicht. In een taxi bijvoorbeeld dus ook niet.
Voor mij dus een van de redenen om niet met de bus te gaan.... sowieso vind ik het eigenlijk raar dat er geen gordels zijn in het OV! @consider ik weet inderdaad dat het niet verplicht is. Maar zelf vind ik dat een beetje onzin.... waarom zou je je kind bijvoorbeeld in een taxi opeens zonder stoeltje vervoeren terwijl dat in je eigen auto echt geen optie is. Onze kinderen gaan echt niet mee in de auto zonder geschikte stoel... Ik hoop maar dat er in ieder geval heupgordels in de bus zitten!
Het is meestal niet aanwezig, en soms heb je wel heupgordels en soms niet, dus je kunt er niet vanuit gaan dat je als je een autostoel meeneemt deze ook vast gezet kan worden. Als je zeker wilt zijn van veilig vervoer dan moet je denk ik toch een auto huren en een stoeltje meehuren, of meenemen.
Daarom huren wij een taxi en nemen we een eigen stoeltje mee. Ik voelde mij nooit veilig in een bus in Griekenland, moesten vaak bijna een uur in een touringbus.
Als je dan toch met de bus gaat zou ik kijken dat je een zitplaats hebt waar je kind zich goed kan vasthouden als het groot genoeg is. Kan dat niet dan op schoot vast houden en zelf ook zorgen dat je gunstig zit, bijv achter zo'n tussenschot of zo. Toevallig zat ik van de week in een tram achteruit in de rijrichting en werd bijna gelanceerd toen de tram vertrok, omdat door de overvolle tram de bel ook niet te horen was.