vraag over uitkering

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door tukker82, 9 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tukker82

tukker82 Lid

26 aug 2011
    7
    0
    0
    NULL
    NULL
    hallo,

mijn naam is Maaike en ik had een vraag.

ik sta als inval leerkracht bij een lokale vereniging bij ons in de gemeente ingeschreven. op dit moment is er echter weinig tot geen werk voor mij, waardoor ik dit jaar nog nauwelijks heb kunnen werken (minder dan 8 uur per maand). ik heb ook bij omliggende verenigingen in de naast gelegen gemeenten mij inmiddels ingeschreven, echter tot op heden heeft dit nog geen concreet werk opgeleverd.

tevens ben ik op dit moment zwanger en half november verwacht ik ons 2e kindje. heb ik nog ergens recht op op een bepaalde uitkering waar ik gebruik van kan maken?
    of is het verstandig voor mij op een ww-uitkering aan te vragen of eventuele bijstandsuitkering?

mijn partner heeft wel een betaalde baan, echter heeft hij ook geen vast contract (jaarcontract).

ik hoor graag van jullie of ik nog ergens recht op heb of ergens gebruik van kan maken.

groetjes Maaike

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Maaike,

Gefeliciteerd met de zwangerschap van je 2e kindje. Helaas heb je op dit moment niet veel werk. Je vraagt je nu af of je recht hebt op een uitkering. Om een uitkering te krijgen moet je aan bepaalde voorwaarden voldoen.

Voor een WW-uitkering zijn de voorwaarden dat je:
    - Verzekerd bent voor werkloosheid.
    - Vijf of meer arbeidsuren per week verliest en geen recht hebt op loon over deze uren. Werk je minder dan 10 uur per week? Dan ben je werkloos als je minimaal de helft van het aantal uren kwijtraakt.
    - Direct beschikbaar bent voor betaald werk.
    - In de laatste 36 weken voor werkloosheid in tenminste 26 weken gewerkt hebt. Een week telt mee als je minimaal een uur gewerkt hebt die week.
    - Niet door eigen schuld werkloos bent geworden.

Kom je niet voor een WW-uitkering in aanmerking dan kan je een bijstandstuitkering (WWB) aanvragen.

Bij een WWB-uitkering geldt dat je:
    - Geen werk kunt vinden en onvoldoende inkomen hebt
    - Geen recht hebt op een WW-uitkering
    - Totale inkomen van jou en je partner lager is dan de bijstandsnorm.
    Heb je verder nog vragen over de bijstand, neem dan contact op met de gemeente.

Ga je met zwangerschapsverlof en ben je in dienst van een werkgever of valt jouw uitgerekende datum binnen tien weken na einde van je dienstverband? Je hebt dan recht op zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO). Ook heb je recht op WAZO vanuit een WW- of Ziektewet-uitkering.

Ben je in dienst van een werkgever? Je werkgever vraagt voor jou het zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO) aan bij UWV. Ben je niet in dienst, maar heb je WW of Ziektewet van UWV of ligt jouw vermoedelijke bevallingsdatum binnen tien weken na einde van jouw dienstverband? Vraag dan zelf de WAZO aan bij UWV Telefoon Werknemers (0900-9294). Doe dit uiterlijk acht weken voor je vermoedelijke bevallingsdatum.

De hoogte van de WAZO zal 100% van het dagloon bedragen. Het dagloon is een bedrag dat jij gemiddeld verdiend hebt bij jouw werkgever.

Actuele informatie over voorwaarden voor een WW-uitkering vind je hier. Zwanger zijn bij een dienstverband hier en zwanger met een uitkering hier.

Ik wens je veel succes met solliciteren en een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Yvonne
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina