contract wijzigen tijdens ziekte

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door miepje81, 3 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. miepje81

miepje81 Lid

14 mrt 2011
    42
    0
    0
    NULL
    noord-brabant
    Hoi,

Ik zit sinds januari in de ziektewet, door wangerschap. Ik werkte altijd 30 uur, en zou na de bevalling 23 uur gaan werken. Nu ben ik na mijn verlof nog steeds ziek, zwangerschapsgerelateerd. 5 November liep mijn verlof af, en ging mijn nieuwe contract in. Eind November kreeg ik voor het eerst betaald voor de 23 uur. Maar mijn uitkering is gebaseerd op de laatste 12 maanden toch? Dat zou betekenen als ik de rekensom toe pas: dagloon bepaald door UWV x 21,75= bruto uitkering, ik te weinig betaald krijg door mijn werkgever. Mocht mijn contract wel aangepast worden tijdens ziekte, en heb ik recht op dat volledige dagloon wat jullie bepaald hebben?

Alvast bedankt

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Miep,

Je werkgever betaalt je het loon op basis van je contract. Je hebt echter recht op een ziektewet-uitkering van UWV. Deze betaalt UWV aan je werkgever, en je werkgever betaalt jouw loon.

In het nieuwe contract werk je minder uren, en verdien je dus minder. Daardoor vergoedt UWV meer aan je werkgever dan jij van je werkgever krijgt. Je werkgever kan je uitleggen hoe je loon is berekend, en dit eventueel aanpassen.

Het is echter jouw ziektewet-uitkering die UWV betaalt. Kom je er met je werkgever niet uit, dan kunj ervoor kiezen om de uitkering zelf te ontvangen. Geef daartoe met het wijzigingsformulier je rekeningnummer door aan UWV, en vermeld in de toelichting aan dat je de uitkering voortaan zelf wilt ontvangen. Houd er in dat geval rekening mee dat UWV geen vakantiegeld reserveert en geen pensioenpremies over je uitkering afdraagt.

Actuele informatie vind je hier.

Ik wens je veel sterkte met je gezondheid.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina