Herpes...hoe gevaarlijk nu???

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by mirandaatje, Aug 16, 2006.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. mirandaatje

Apr 25, 2006
    14
    0
    0
    ergocoach, groepsleidster
    Assen
    Hallo..

Ik ben Miranda, en werk in de gehandicaptensector. Nu is het volgende het geval. Een bewoner van de woonrgoep waarop ik werk heeft last van Herpes... In hoeverre is dit gevaarlijk voo rmij en de baby...of juist gevaarlijk voor de baby? Moet ik nu ook aktie ondernemen, echt fysiek aanraken wil ik nu helemaal niet met hem, hij is daarbij ook agressief en nu dus een aanstekelijke virus met Herpes! Ook heeft hij longontsteking, is dit ook gevaarlijk, is mijn immuunsysteem ook beter nu ik zwanger ben of juist niet?

Ach, lekker onzeker, maar risico's loop ik nu even niet graag!

Liefs Miranda

ps: mijn babykamer is zo goed als af...ben SUPERTROTS :D

2. Japke

Japke Bekend lid

Feb 1, 2006
    535
    0
    0
    verloskundige
    Hoi Miranda,

Je immuunsysteem in de zwangerschap is wat lager, je bent dus gevoeliger voor een griepje of een verkoudheid. Een longontsteking is naar mijn weten niet besmettelijk, dit kan dus geen kwaad.

Herpesvirus, ook wel gordelroos. Als jij beschermd bent tegen het herpesvirus (recidief van de varicella (waterpokken)), dus voldoende antistoffen hebt, kan dit geen kwaad. Mocht je in contact komen met de bewoner, dan zou ik je adviseren om het even te laten nakijken bij de huisarts.

Mocht je rond de bevalling waterpokken krijgen of in contact zijn geweest met mensen/kinderen met waterpokken, dan zou ik je adviseren om dit even bij de verloskundige door te geven.

Pas op met agressiviteit! En super dat de babykamer af is.

Groetjes,
    Japke

Share This Page