WAZO aanvragen bij aflopend contract

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by dimpie, May 2, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Goedemiddag UWV,

Mijn tijdelijke contract loopt op 1 september 2013 af.
    Ik wil graag op 6 september (6 weken voor de uitgerekende datum) met zwangerschapsverlof. Het sluit dus allemaal nét niet precies op elkaar aan...

Ik weet gelukkig al dat ik recht heb op Wazo, omdat mijn uitgerekende datum binnen 10 weken na het aflopen van het contract valt (18 oktober).
    Maar nu is mijn vraag: moet mijn huidige werkgever nog Wazo voor mij aanvragen, of doe ik dat in dit geval zelf?

Alvast hartelijk dank voor het beantwoorden van mijn vraag!

Kim

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

#2 UWV, May 3, 2013
    Last edited: May 3, 2013
    Beste dimpie,

Je wilt weten of je werkgever of jij het zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO) moet aanvragen bij UWV.

Je werkgever kan maximaal 4 en minimaal 2 weken vóór de ingangsdatum van je zwangerschapsverlof de WAZO voor je aanvragen.
    Het moment waarop de WAZO aangevraagd kan worden ben je nog in dienst van je werkgever.
    Je werkgever vraagt in dit geval voor jou de WAZO aan.

Aanvullende info:

Je geeft aan gewerkt te hebben op basis van een tijdelijk contract.
    Heb je van de laatste 36 weken voorafgaand aan 1 september 2013 minimaal 26 weken gewerkt? En voldoe je ook aan de andere voorwaarden?
    Dan heb mogelijk recht op een WW-uitkering.
    Het aanvragen van een WW-uitkering en het inschrijven als werkzoekende doe je op werk.nl
    Hiervoor heb je een DigiD code nodig.

Geef tijdens de aanvraag door dat je zwanger bent.
    Ik adviseer je vervolgens contact op te nemen met UWV Telefoon Werknemers (0900-9294) voor het aanvragen van de WAZO en geef tijdens het gesprek door, dat de WW-uitkering is aangevraagd.

Binnen 4 weken na 1 september (of binnen 4 weken na ontvangstdatum van je aanvraag als die later ingediend is dan je eerste werkloosheidsdag) ontvang je een beslissing van UWV over je WW-uitkering.
    Heb je recht op een WW-uitkering en ga je met zwangerschapsverlof, dan stopt je WW-uitkering op de eerste dag van je verlof.

Houdt er rekening mee, dat de beoordelaar van de WAZO moet wachten op een toekenning van de WW.
    De beslissing van de WAZO zou in dit geval langer kunnen duren dan de beslistermijn van 4 weken.

Heb je geen recht op de WW, dan ben je vanuit die situatie ook niet verzekerd voor de WAZO (maar wel nog vanuit het dienstverband).
    Immers je vermoedelijke bevallingsdatum ligt binnen 10 weken na het aflopen van je contract.

Ben je na de WAZO nog altijd werkloos en beschikbaar voor betaald werk?
    Dan kun je UWV vragen om je WW-uitkering te heropenen.
    Ben je uitgeschreven als werkzoekende, dien je je ook weer in te schrijven als werkzoekende.

Actuele informatie over wie de WAZO moet aanvragen vind je hier.

Ik wens je veel succes met solliciteren.

Met vriendelijke groet,

Martijn
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. Dag Martijn,
    Hartelijk dank voor je uitgebreide antwoord!
    Vriendelijke groeten,
    Kim

Share This Page