Vraag over vis

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Nurse89, 28 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nurse89

Nurse89 Niet meer actief

Hoi dames,

Vanavond wil ik eens voor de verandering vis maken (oorspronkelijk eet ik nauwelijks vis) maar jullie verwachten de vraag al, wat mag ik nou concreet wel en niet eten? Ik heb natuurlijk aan mijn vk gevraagd, maar die verwees me door naar het voedingscentrum. Op internet staat natuurlijk welk vissoorten wel en niet mag, maar ik weet niet in welke groep sommigen vissoorten nou valt. Van bijvoorbeeld makreel, paling, haring, zalm daar staat het specifiek benoemd. Maar hoe zit het met bijvoorbeeld een gebakken vis/ lekkerbekje? Help!

Gr.

2. Maagd

Maagd Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.683
    10
    38
    Noorden/ drenthe
    Ik eet geen vis maar kan je misschien wel op weg helpen.
    Ik heb een app van 'zwanger&zo' en daar zit een voedingswijzer in van voedingscentrum. Daar kun je per soort voeding, dus ook vis, bekijken of je het wel of niet mag en ook waarom.
    Wat daarin duidelijk staat is dat je geen Oesters, snoekbaars, sushi en tonijn (wel uit blik) mag eten.
    Wellicht handig om te downloaden dus?

3. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Alla gebakken vis is goed, want dat is goed verhit en kunnen evt schadelijke bacterieen niet meer schade aanbrengen, aangezien ze dan niet meer leven :D

4. Nurse89

Nurse89 Niet meer actief

Thanks voor de tip, ik ga de app direct downloaden! En hopmarjanneke ook bedankt uiteraard. Ik ben een beetje bang om vis te eten, haha. Nu lees ik net weer op internet dat supermarkt vis niet altijd even gezond is. Arghh!!!

5. Knorretje 85

Knorretje 85 Fanatiek lid

21 nov 2010
    1.268
    0
    36
    NULL
    NULL
    Hoi,
    Je mag gebakken vis gewoon eten. Dus ook een lekkerbekje.
    Verpakte gerookte vis zoals zalm en makreel mag je aleen eten als je het goed verhit.
    Als je het vers haalt bij de visboer mag je het wel zo eten.
    Bij de verpakte varianten kan er listeria in zitten.
    Rauwe vis mag niet.
    Roofvissen zoals tonijn en zwaardvis en snoekbaars mag wel, maar met mate. Hier kan dioxine in zitten wat ook weer schadelijk is. Ook weer goed verhitten natuurlijk.
    Oesters eet je meestal rauw dacht ik zo, dus ook dat is niet toegestaan.
    Een lekkerbekje mag dus gerust.

Ow ja... ik vind de vis in de supermarkt niet lekker en je weet ook niet hoe lang het al in de koeling ligt. Dus bij voorkeur naar de visboer.

6. Nurse89

Nurse89 Niet meer actief

Kijk. Iemand die er verstand van heeft, haha. Ik had dit gedeeltelijk ook op internet gelezen. Bedankt, nu ben ik toch een beetje gerustgesteld. Ik ga inderdaad eens kijken waar een visboer is hier in de buurt. Hoe zit t eigenlijk met gefrituurde vis? Zoals calamaris, dat vind ik zoooo lekker! Maar laat ik nu dus staan....

7. Nahla2013

Nahla2013 VIP lid

4 okt 2012
    5.965
    3
    0
    Ik had me in m'n zwangerschap suf gegeten aan vis (gebakken slibtongetjes, verse gerookte zalm van de visboer op brood met roomkaas, 2 haringkjes per dag).

Heeeeeel goed voor je kindje! De gyn zei grappend met een knipoog dat ik vast veel vis heb gegeten in m'n zwangerschap.
    Ze woog 3970 gram bij geboorte en had een hele dikke toet.

8. Knorretje 85

Knorretje 85 Fanatiek lid

21 nov 2010
    1.268
    0
    36
    NULL
    NULL
    Gefrituurde vis mag ook hoor. Maar ik krijg maagzuur van vette dingen en gefrituurd eten. Dus dat is even aankijken hoe het uitpakt.
    En eet smakelijk.:D

9. Beepje

Beepje Fanatiek lid

14 feb 2013
    2.310
    9
    38
    Het staat er wel duidelijk vernoemt op die site

Vis Wel Niet Beperkt
    Vis is heel gezond. Pas wel op met de onderstaande vissoorten. X
    Gerookte kant-en-klare vis uit de koeling (gerookte zalm, paling), zowel vacuümverpakt als andere soort verpakking (*2) X
    Rauwe schaal- en schelpdieren (mosselen, oesters) (*2) X
    Roofvissen (zwaardvis, tonijn, haai, koningsmakreel) X
    Wilde paling en wolhandkrab uit Nederlandse wateren (*3) X
    Vette vis (makreel, haring, zalm, paling, heilbot, bokking, sardines, forel) Maximaal 2 x per week

10. Nurse89

Nurse89 Niet meer actief

Bedankt dames, top. Ik ben weer helemaal up to date :)

11. Nurse89

Nurse89 Niet meer actief

Hihi ja klopt, ik kan gefrituurde dingen ook niet meer altijd verdragen. Of ja, ik voel me niet helemaal lekker daarna. Naja, maar eens kijken. Kom maar op met die calamaris:)

Deel Deze Pagina