sinaasappelsap of diksap

Discussie in 'Voeding' gestart door ikkin08, 1 dec 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ikkin08

ikkin08 Bekend lid

17 okt 2009
    622
    0
    0
    Aangelend sinaasappelsap of diksap?

Als ik de pakken kan geloven is sinaasappelsap gezonder,
    daar zitten minder koolhydraten en suikers in.

Of zit er nog een adertje onder het gras?

2. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

suikers zijn koolhydraten... (fruitsuikers) en koolhydraten horen bij een uitgebalanceerde en gevarieerde voeding.

Wij wisselen het af. Waarom een kind één soort drinken geven. Het maakt allemaal echt niet zoveel uit zolang je kindje ook maar water, thee en melk drinkt. We zijn met z'n allen geobsedeerd door gezondleven maar een beetje diksap of aangelengd sinaasappelsap op een dag is gewoon prima!

3. ikkin08

ikkin08 Bekend lid

17 okt 2009
    622
    0
    0
    Hmm dan zitten er in sanasappelsap dus minder fruitsuikers...
    Zag het eigenlijk per toeval, maar vroeg me af of ik het goed had toch handig zo'n forum...

4. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Grootste adder is dat sinaasappelsap citrus is. En dat geef je bij voorkeur pas na een jaar, het is nogal scherp en allergeen.

Ik gaf wel vruchtensap (appel, druiven, multi) maar ik lengde het altijd aan met water, 1 deel sap, 5 delen water.

5. ikkin08

ikkin08 Bekend lid

17 okt 2009
    622
    0
    0
    Heb een bijzonder kind mocht ik het nog niet gezegt hebben ;)
    Ze is helemaal gek op citrusvruchten. hoe zuurder hoe beter denk ik, want als ik een zure sinaasappel heb zit zij te bleren om nog een stukje.

Overigings staat in het schema op borstvoeding.com citrus vanaf 9 mnden.

Ik eet zelf ook veel citrusvructen en denk dat mijn dochter hier via de bv toch al een beetje aangewend is geraakt.

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Als ze het lekker vindt en er tegen kan, gewoon geven. Maar versgeperst smaakt natuurlijk VEEL lekkerder!

(Hier eentje die vanwege allergiekans na 1 jaar citrus kreeg. En wat vond ie lekker...grapefruit! Mandarijntjes ('lekker zoet') werden pertinent geweigerd. Maar goed toen at hij ook al olijven...wat ze via de borst allemaal wel niet lekker leren vinden!)

7. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Ik zou gewoon lekker zelf sap maken ;)!
    Tuurlijk geven wij af en toe ook wel eens iets uit pak hoor :) maar verder maken wij eigenlijk al het sap zelf. Misschien smaakt het wel anders dan wanneer het uit een pak komt, dat weet ik niet omdat ik het zelf eigenlijk nooit drink (behalve sinaasappelsap, daar kan ik niet vanaf blijven hoewel ik er eigenlijk helemaal niet tegen kan). Dat verse sap doen we overigens ook gewoon aanlengen met water ;)!

En tja wat is gezonder? Ik vind sowieso dat vers sap altijd gezonder zou zijn dan pak uit een sap en ik denk dat sap uit een pak ook weer gezonder is dan diksap! Alleen die naam al word ik bang van! Hahaha!

8. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Diksap is gewoon ingedikt fruit, dat bewerkt is in een vieze fabriek. Vervolgens leng je het weer aan met water en heb je weer gewoon vruchtensap. Ik vind dat zo onzinnig! Marketingtechnisch natuurlijk hartstikke slim spul, dat diksap. Maar ik geloof dat blenders ook al erg in schwung zijn!:D
    Aan de diksappen van de natuurwinkel is geen suiker toegevoegd.

Koolhydraten kunnen ze beter halen uit volkorenbrood, granen, aardappelen, zilvervliesrijst, volkorenpasta en peulvruchten ipv uit fruitsuiker of geraffineerde suiker, dat zijn pure dikmakers!

Citrusfruit mag volgens Kleintjes idd na 9 maanden en bij kans op allergie na 1 jaar.
    Mijn zoontje heeft afgelopen zondag een gepeld stukje sinaasappel op en hij vond het heerlijk (wat niet?:p). Gewoon naar je kindje kijken; regels en tabelletjes zijn slechts een leidraad.;)

9. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    dat noemen ze trouwens vezelrijke koolhydraten ;)

Hier heb ik gewoon alles gegeven, diksap, sap en vers.
    Thee en gewoon water kreeg ik er bij Kylian echt niet in en dat gevecht ben ik gestopt.

Groetjes Anita

10. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

hoe weet jij dat de fabriek vies is? ben je er weleens geweest?;)

11. Shaylen

Shaylen Niet meer actief

hier nog zo´n bijzonder kind, haha, die van mij doet een moord voor kiwi :D

12. Mammie van Roy

Mammie van Roy Fanatiek lid

8 jul 2009
    1.445
    0
    0
    Ik heb er ook eentje :D
    Zure manderijn gaat erin als koek. Is de manderijn te zoet, tuft hij hem weer uit...

13. zogelukkig

Haha; bijdehandjes gegeten?:D;)

Nee, maar ik heb in mijn jonge jaren wel in voedselfabrieken gewerkt.

En ik kijk graag naar programma's die over voedsel gaan. Zo vind ik de Keurdingsdienst van Waarde een interessant programma. Ik heb die aflevering over sinaasappelsap gezien en waar ik van schrok is dat die sinaasappels met schil en al geperst worden in al die fabrieken en ze hadden er nogal wat gefilmd!:$ Dat is ook vaak die bittere ondertoon die je proeft. Als je zelf sinaasappels perst heb je een mooie mix van zuur en zoet in je glas, maar niet van bitter.

Een paar jaar geleden had ik bij 's lands grootste kruidenier een fles "vers" sinaasappelap gekocht waar ik me bijna in verslikte! In een stickertje van een kiwi, huh; het was toch geen sinaasappel-/kiwisap? Nee, maar die was er dus wel in gekomen! Zo schoon is het dus in die fabrieken! Met de oprechte excuses en een leuk boek cadeau als pleister op de wond.

Toen ik die aflevering van KvW had gezien, ging ik ineens ook heel anders denken over "vers", dat sap wordt dagen dan niet weken vantevoren geperst. Ik eet trouwens inmiddels helemaal biologisch en mot geen schil met verdelgingsmiddel in m'n gezonde fruitsapje! Ja, het fruit wordt wel gewassen, maar nee, dat was je er echt niet af.;)

14. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

15. ikkin08

ikkin08 Bekend lid

17 okt 2009
    622
    0
    0
    Haha nou nou wat een reactie's :D

@ zo gelukkig ik haalde pas uit een zakje griotjes van de AH een takje!!!! van 3 centimeter!!!! stak in zon snoepje... :$

Dus kijk tegenwoordig alles 3 aldan niet 4 x na!

Zag het gewoon per toeval op het pak en ben geen fan van diksap en roosvice... dus heb er gisteren een beetje aangelegd uit een pak gegeven.

En vanmorgen sinasappels/grapfruit/ cotroen geperst en toen hadden we een heel lekker zuur sapje :D
    Vind dat toch zo lekker....
    En dat vond dochterlief (aangelengd met water natuurlijk) heerlijk!

16. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

en die verse sinaasappel is 10 x bespoten met alle mogelijke pesticiden! Ik vind dit allemaal een beetje ver gezocht hoor. En dan lees ik hoor nog 'dikmakers'.... we hebben het hier over kinderen tot 2 jaar! Kinderen van die leeftijd worden niet dik van een glaasje diksap of vruchtensap (in het glas verse vruchtensap kunnen meer fruitsuikers zitten dan in diksap!!)... Een kind wordt dik van overmatig snoepen en eten. Natuurlijke suikers (net als bepaalde vetten) zijn essentieel voor een goede voeding OOK die uit fruit (of dat nou diksap is of een banaan!) en daar moet niet zo spastisch over gedaan worden.
    Over ALLE voedingsproducten kan iets negatiefs gezegd worden (je kunt zelfs teveel water drinken!!) dus blijft gelden: eet gevarieerd en wees matig met zout, (geraffineerde) suikers en verzadigde vetten.

Veel liever diksap dan limonade of chocolademelk... maar je hoeft niet door te slaan en nog stappen verder te gaan.. het hoeft niet alleen water te zijn! Het mag ook lekker zijn en vergeet niet: in die diksap zitten wel weer vitamines.. in water en thee zit NIETS!

17. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

amen. zo mooi kan ik het niet opschrijven
    en weten jullie trouwens dat er in potjes eten de aller allerbeste kwaliteit groente zitten? verser iig als wat jij koopt in de supermarkt ( wat ik ook doe hoor) die zijn al 3 dagen onderweg ofzo.

18. ikkin08

ikkin08 Bekend lid

17 okt 2009
    622
    0
    0
    Ten eerste weet ik heel goed waar een kind dik van word: overmatig en onnodig veel snoepen. Ik geef mijn dochter sinds haar geboorte borstvoeding nu inmiddels al meer als 11 maanden met heel veel plezier omdat dit het best is. Dit is voor mijn een logische stap na een gezonde zwangerschap. En dan zou ik haar nu volstoppen met suikers.... Nee dat gaat er bij mij dus niet in....

Dus zoek ik graag uit wat ze binnenkrijgt en laat ik haar niet zo maar volstoppen met troep door oma's die het beste met haar voor hebben maar nooit een verpakking bekijken...

En ook ik weet dat er over elke voedingsmiddel wat negatiefs gezegt kan worden. Maar de voedingsmiddelen die in mijn ogen negatief zijn krijgt mijn dochter dan ook niet. Ze krijgt dus ook een evenwichtige en gevarieerde voeding. en omdat ik die zo "gezond" mogenlijk wil houden maar geen wandelende encyclopedie ben hier mijn vraag...

Overigens heb ik het woord dikmakers niet in mijn tekst opgenomen bij mijn weten.....

En nog even over de fruitsuikers, die in diksap zitten zijn bewerkt...
    (verhit,gekoeld, geconserveerd)
    Die in een sinasappeltje of banaantje niet....

Ook krijgt mijn dochter naast de bv nog vrijweinig te drinken en wat ze krijgt wil ik dan ook wel goed doen.Ik geef haar ter afwisseling water/thee (1x) diksap en nu sinasappelsap.
    En over de vitamines die niet in de thee zitten maak ik me geen zorgen. Ze krijgt een evenwichtige voeding waar alle vitamines in voor komen.

19. ikkin08

ikkin08 Bekend lid

17 okt 2009
    622
    0
    0
    De meeste verse groentes komen bij mij net van het land af (familie), verser kan het niet....

20. zogelukkig

Ja, vies he, bespoten groenten en fruit! En nee; dat zit door de hele appel en de hele komkommer; schillen heeft geen nut.
    De Weet wat je eet Gifmeter - Bestrijdingsmiddelen op groente en fruit
    Dat terzijde.

Tot 6 maanden haalt een kind alle voedingsstoffen en vitamines uit de borstvoeding of kunstvoeding (500cc ofwel 2 a 3 flinke voedingen is daarvoor al genoeg). En daarna uit de verse groente en fruit die je het kind geeft, simpel. In het begin van bijvoeden nog niet, maar daarom is het ook BIJvoeding, naast de borst of fles.

Fruitsappen zijn dus 1) overbodig, 2) het zijn dikmakers (vruchtensuikers maken net zo dik als geraffineerde suiker) en 3) slecht voor de tanden. Dat geldt voor zowel volwassenen als kleine kinderen. Bij onnodig gebruik van vruchtensuikers spreek je zeker wel van overbodig snoepen!
    Gewoon eten uit de schijf van vijf en dat geldt ook voor kinderen tot 2 jaar. Gebleken is dat veel gebruik van vruchtensappen overgewicht in de hand werkt. 1 glas van 150 ml. bevat 70kcal. Niet biologische diksappen als Roosvicee bijv. zijn ook nog eens verrijkt met allerhande vitamines en mineralen als vitamine A en B en ijzer. Niet nodig als je gewoon gezond en gevarieerd eet, dus geef je kind lekker verse groente en fruit. 100 gram aardappels levert net zoveel kcal levert als 1 glas diksap en al de helft van de vitamine C.

Tuurlijk mag je je kind als tussendoortje weleens een glas diksap of warme chocomel geven, maar niet iedere dag, dat is gewoon niet gezond.

Deel Deze Pagina