winterbanden in Duitsland

Discussie in 'De lounge' gestart door Mamzie, 31 okt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    Hoi allemaal,

Mijn schoonvader zegt dat zodra de winter begonnen is dat je dan verplicht bent winterbanden te hebben als je naar Duitsland gaat.

Is dat zo? En als het zo is , vanaf wanneer tot wanneer is dat dan verplicht?

Groetjes mamzie

2. Minimuisje

Minimuisje VIP lid

8 jul 2006
    8.361
    0
    0
    Zuid - Limboland
    Mamzie, dat klopt! Zover ik weet is het alleen verplicht bij echte winterse weersomstandigheden. Heb je ze dan niet, dan is de kans groot dat je eerder aansprakelijk gesteld word tijdens een ongeval of bij controle heb je kans op een boete...

3. lisanne1204

lisanne1204 Actief lid

19 jul 2008
    243
    5
    18
    Vrouw
  4. Springmuis

Springmuis VIP lid

19 aug 2008
    7.043
    0
    0

5. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.156
    8.131
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    niet verplicht vanaf een bep. periode, maar alleen verplicht als er winterse omstandigheden zijn.

Als het 15 graden is en de zon schijnt hoeft het bijv niet.

6. Niet meer actief

Het Duitse wegregelment is een zeer secuur samengesteld werk (zoals veel Duitse wetten tot in de puntjes zijn uitgedacht en geschreven) waardoor het voor mensen buiten Duitsland soms erg lastig te interpreteren is. Vandaar de verwarring ;)

7. Amfy

Amfy Niet meer actief

niet verplicht.maar krijg je een ongeluk dan houden ze je ook als je geen schuld hebt 9 van de 10 keer aanspakkelijk en ben je dus niet verzekerd mits je allrisk verzekerd bent.wij hebben dit namelijk jan 2007 meegemaakt

8. Miepie80

Miepie80 VIP lid

6 mei 2007
    8.101
    4
    0
    Wij hebben het - voor we voor een paar maanden naar Duitsland verhuisden - bij de ADAC nagevraagd. Daar gaven ze aan dat onder "voertuig aangepast aan weersomstandigheden" wel degelijk winterbanden bedoeld wordt. Als het ijzelt/sneeuwt en je hebt geen winterbanden, kan je een boete krijgen. Als je in zulke omstandigheden betrokken bent bij een ongeluk, ben jíj altijd aansprakelijk.

9. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    dus zoals ik het begrijp is het alleen verplicht als het winterweer is. En dus niet als het gewoon zonnig is.
    Maar als het gewoon zonnig is en je hebt geen winterbanden en je bent betrokken bij een ongeluk in de winter dan word je toch aansprakelijkgesteld ookal is het je schuld niet.

Heb ik dat goed begrepen? ;)

10. Loeki2

Loeki2 VIP lid

3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Bedoel je met zonnig ook een temperatuur boven nul, want het kan met -25 ook zonnig zijn en dan moet je toch echt met winterbanden rijden hoor.

11. Amfy

Amfy Niet meer actief

ja daar komt het op neer. dus als je veel in duitsland komt zou ik toch winterbanden eronder leggen.want gebeurt er wat is het heibel in de tent.een ongeluk zit in een klein hoekje

12. Krokus

Krokus Fanatiek lid

5 okt 2007
    3.080
    0
    0
    Grubbenvorst
    wij gaan in dec naar dusseldorf omdat we van daaruit naar turkije vliegen, moet ik dan voor die ene keer ook winterbanden aanschaffen? Ik kom er verder nooit.

13. Loeki2

Loeki2 VIP lid

3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Als er dan wintersweer is wel ja, maar je kunt winterbanden ook huren.

14. Krokus

Krokus Fanatiek lid

5 okt 2007
    3.080
    0
    0
    Grubbenvorst
    nou ik denk niet dat ik dat ga doen hoor, we laten de auto 2 weken op het vliegveld, moet ik betalen voor een uurtje in duitsland te rijden. Dat zie ik niet zo zitten eigenlijk.

15. Loeki2

Loeki2 VIP lid

3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    En wat betaal je als er onderweg toch iets gebeurd? Ja je moet het zelf weten, ik zou persoonlijk het risico niet nemen.

16. Krokus

Krokus Fanatiek lid

5 okt 2007
    3.080
    0
    0
    Grubbenvorst
    in dit stukje staat dat je goede banden moet hebben niet persee winterbanden toch? Wij hebben gewoon vier nieuwe goede banden op de auto. dus zie dan het probleem niet.

17. Loeki2

Loeki2 VIP lid

3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Dat is zo, maar als er sneeuw ligt en je krijgt een ongeluk, dan ben je dus niet verzekerd.

18. Krokus

Krokus Fanatiek lid

5 okt 2007
    3.080
    0
    0
    Grubbenvorst
    ik zal het maandag es navragen bij mijn rechtsbijstand verzekering. Die zullen het wel weten, ik zit bij DAS dus lijkt me wel. Anders gaan we toch lekker met de trein ;)

19. Loeki2

Loeki2 VIP lid

3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Kijk dat is altijd goed toch, geloof alleen dat de ICE nu niet rijd. Scheelt je ook parkeerkosten.

20. Krokus

Krokus Fanatiek lid

5 okt 2007
    3.080
    0
    0
    Grubbenvorst
    Weet jij waar ik kan zien wat dat kost? wat dan wel vervelend is dat je wel met je koffers loopt te sjouwen.

Deel Deze Pagina