Oproepkracht en hoogte zwangeschapsverlof

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door evi83, 22 jan 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. evi83

evi83 Fanatiek lid

10 apr 2011
    2.748
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste UWV,

ik werk 3 dagen in de week, gemiddeld zo'n 7 uur per dag.
    Ik wordt uitbetaald als oproepkracht: ik lever mijn uren in en op basis daarvan word ik uitbetaald. Hier komt een percentage bovenop voor vakantiegeld, vrije dagen en feestdagen.
    Dit betekend dat ik, als ik vakantie opneem, ik niet doorbetaald wordt.

Nu vroeg ik me af waar het UWV naar kijkt bij bepaling van de hoogte van mijn zwangerschapsverlof als ik eerder minder ga werken.
    Ik heb last van bekkeninstabiliteit en de kans is groot dat ik binnenkort minder zal moeten gaan werken.
    Als ik normaal op een dag 7 uur werk, en ik zou bv naar 5 uur gaan, krijg ik dan ook 2 uur via het UWV uitbetaald (nou ja, krijgt mijn werkgever dan ook vergoeding voor twee uur) of kijken jullie naar een gemiddelde van een bepaalde periode?
    Ik praat dan over verlof na 24 weken, ik weet dat er vóór 24 weken andere regelingen gelden.

Gr. Evi83

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste evi83,

Je hebt last van bekkeninstabiliteit en de kans is groot dat je binnenkort niet volledig meer kunt werken. Je wilt weten of het klopt dat UWV de uren die je niet werkt kan vergoeden en hoe de hoogte van het dagloon dan wordt berekend.

Wanneer je ziek bent (als gevolg van je zwangerschap) kan jouw werkgever een Ziektewet-uitkering bij UWV aanvragen. Voor de hoogte van de Ziektewet-uitkering kijkt UWV naar een periode van een jaar voor je eerste ziektedag. De uren die je nog wel werkt, geeft jouw werkgever aan UWV door. Deze uren worden dan verrekend met je uitkering. De uren die je dan niet meer werkt worden vergoed.

Ga je eerst minder uren werken en besluit je pas later jezelf ziek te melden? Dan kan dat de hoogte van je uitkering negatief beïnvloeden.

Actuele informatie over de berekening van het dagloon van de Ziektewet vind je hier.

Ik wens je een goede zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Martijn
    UWV Webcare Team

3. evi83

evi83 Fanatiek lid

10 apr 2011
    2.748
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dag Martijn,

bedankt voor je antwoord.
    Wat ik alleen niet helemaal snap is dat er gesteld wordt dat het jaar salaris gedeeld wordt door 261 dagen. Daardoor krijg ik een lager dagloon dan werkelijk, omdat ik drie ipv vijf dagen werk.
    Waarom wordt er niet gekeken naar het werkelijk gewerkte aantal uren?

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Goedemiddag evi83,

Je vraagt waarom er niet gekeken wordt naar het werkelijk gewerkte aantal uren.
    Dit is wettelijk zo geregeld.

In dit verband is het overigens wel van belang om te weten dat het vastgestelde dagloon betaald wordt over 5 dagen in de week. Ook als je maar 3 dagen per week gewerkt hebt.
    Hierdoor is de hoogte van je uitkering uiteindelijk toch gebaseerd op jouw salaris voor drie dagen werken.

Ik hoop je hiermee voldoende geholpen te hebben.

Met vriendelijke groet,

Peter
    UWV Webcare Team

5. evi83

evi83 Fanatiek lid

10 apr 2011
    2.748
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dag Peter,

Dat begrijp ik, ik snap alleen niet helemaal hoe dat dan zit als ik minder ga werken. Als ik minder uren ga werken en obv dit dagloon die uren uitbetaald krijg, ga ik er toch op achteruit?
    Misschien zie ik het verkeerd hoor :)

6. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Dag evi83,

Voor de vaststelling van het dagloon kijken we naar een periode van één jaar, die eindigt op de laatste dag van de voorlaatste maand of vier weken voorafgaand aan je zwangerschap- en bevallingsverlof (= referteperiode). Dit bedrag delen we door 261 om tot een dagloon te komen. Je krijgt dit dagloon vijf dagen per week uitbetaald, ook al werk je er maar drie. Je krijgt het dagloon volledig ( 100% ) uitbetaald.

Maar is je loon binnen de referteperiode lager door ziekte? Dan nemen wij dit loon niet mee in de berekening van je uitkering. Wij gebruiken dan het loon uit de voorafgaande periode waarin je niet ziek was.
    Ga je minder werken en meld jij jezelf niet ziek? Dan ga je er inderdaad op achteruit. Als je minder loon ontvangt, dan zal daardoor ook je gemiddelde jaarinkomen lager zijn. En dat heeft natuurlijk weer negatieve gevolgen voor de hoogte van je dagloon. Daarom is het altijd belangrijk je ziek te melden als dit de reden is dat je minder gaat werken.

Je bent oproepkracht. Kijk hier voor informatie over de ziekmelding.

Met vriendelijke groet,

Mariël
    UWV Webcare Team

Deel Deze Pagina