Ruggenprikvraagje

Discussie in 'De bevalling' gestart door MamaEsther, 12 apr 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaEsther

MamaEsther Fanatiek lid

24 okt 2006
    1.535
    0
    0
    Pompbediende/Shopmedewerkster
    Laag Soeren
    Bij mijn tweede ben ik bevallen met een ruggenprik. Bij mijn derde wilde ik dit ook, mede vanwege mijn (toen extreme) bekkenproblemen. Uiteindelijk kon ik geen ruggenprik meer krijgen omdat ik gewoon te snel beval. Ik kon de weeen niet opvangen en ondanks dat de bevalling goed en (los van de pijn) prettig is verlopen, had ik liever die ruggenprik gehad.

Deze keer heb ik niet zo'n last van mijn bekken als de vorige keer, maar wel zodanig dat ik weet dat het tijdens de bevalling weer akelig wordt om de weeen op te vangen. Daarom wil ik ook deze keer weer (proberen) een ruggenprik (te krijgen).

Nu las ik laatst een paar ervaringen van vrouwen (Nederlandse! Laat ik dat vooropstellen) die een ruggenprik hebben gekregen voordat zij uberhaupt een wee hadden gevoeld. Ik word ingeleid, ongeveer tussen de 38 en 39 weken, en wil eigenlijk ook op deze manier een ruggenprik krijgen. Dus; ruggenprik en daarna pas vliezen breken/infuus met weeenopwekkers. Weet ik tenminste zeker dat er voldoende tijd is om die ruggenprik te zetten en gezien het 'versoepelde beleid' met betrekking tot pijnbestrijding bij de bevalling zou het in principe zo moeten zijn dat deze wens ook gehonoreerd wordt.

Maar hoe kaart ik dit aan bij de gynaecoloog? Wat zouden zijn tegenargumenten kunnen zijn (veel gynae's zijn hier in NL toch nog wat van de 'oude stempel' en zien niet veel in het nieuwe beleid) en hoe kan ik die dan weerleggen? Ik hoor graag tips hoe ik dit het best kan 'aanpakken'!

Groetjes Esther

2. MamavEsmee

MamavEsmee Niet meer actief

Als je aangeeft hoe je bevallingen zijn verlopen.. Jij bepaald hoe de bevalling gaat "tot op zekere hoogte" En als de mogelijkheden er zijn dan "moeten"ze je daar in te gemoet komen. Volgens mij zal dit voor jou geen probleem vormen om dit duidelijk te maken. ;) Succes! :D

3. MamaEsther

MamaEsther Fanatiek lid

24 okt 2006
    1.535
    0
    0
    Laag Soeren
    Ik heb mijn bevallingsplan er even op aangepast..! ;) En ik denk dat ik wel redelijk voorbereid ben als ik een vragenvuur krijg......... Heb immers al drie bevallingen achter de rug en aangezien die met veel overeenkomsten zijn verlopen, mag ik ze best als graadmeter voor deze vierde keer gebruiken. Toch? :oops: Morgenochtend afspraak bij de gynae, ik laat zeker even weten hoe het gelopen is..! :-D

4. MamavEsmee

You go girl! :D

5. MamaEsther

MamaEsther Fanatiek lid

24 okt 2006
    1.535
    0
    0
    Laag Soeren
    Kom ik bij de gynaecoloog......... Helemaal voorbereid op een discussie en alle voor- en tegenargumenten in mijn hoofd......... Draagt hij ZELF als suggestie aan dat we de ruggenprik gaan aanleggen voordat we wat anders doen! :) :) Ik heb niks hoeven vragen, het was voor hem de normaalste zaak van de wereld! :p Met vijf minuten stonden we weer buiten, bevalling tot in detail geregeld..! Op 37 weken heb ik nog een keer een controleafspraak daar (tot die tijd bij de VK) en op/rond 38 weken word ik ingeleid..! :-D Ofwel; in week 20 worden wij voor de laatste keer papa en mama! :-D

6. MamavEsmee

Fijn dat het zo'n positief gesprek was! :D

7. Assi

Assi Fanatiek lid

2 mrt 2008
    4.519
    46
    48
    toen ik over pijnbestrijding begon tegen mijn VK kreeg ik alleen te horen dat ik het toch echt eerst echt zelfstandig moet proberen. En als zij vinden dat IK het niet meer trek, dan pijnbestrijding.

Maar volgens haar was het niet de bedoeling dat je nog voor de bevalling 'even' wat pijnbesttrijding besteld..want op de natuurlijke manier is beter, zei ze. En daarnaast zei ze dat er aan pijnbestrijding ook veel nadelen verbonden zijn.

Heb dus niet het gevoel gekregen dat de pijnbestrijding ano 2009 makkelijk te krijgen is ofzo...
    :(

8. Assi

Assi Fanatiek lid

2 mrt 2008
    4.519
    46
    48
    P.s. ik heb trouwens geen gezondheidsklachten ofzo. Maar ik dacht dat elke vrouw recht had op pijnbestrijding.

9. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Maar je bevalt wel in het ziekenhuis, Assi? Bij een thuisbevalling krijg je natuurlijk geen ruggeprik, daarvoor zou je dan speciaal voor naar het ziekenhuis moeten. En dan snap ik wel dat de vk zegt dat ze afwachten tot je het echt niet meer trekt. Of begrijp ik je nu verkeerd?

10. MamaEsther

MamaEsther Fanatiek lid

24 okt 2006
    1.535
    0
    0
    Laag Soeren
    Assi, ik ben bang dat dit aan jouw verloskundige ligt! Tikkie van de oude stempel? Zou gewoon eens gaan informeren in het ziekenhuis als het je dwars zit, daar heb je haar goedkeuring niet voor nodig..!

11. Kiki

Kiki Fanatiek lid

8 jul 2005
    4.364
    1
    38
    Fulltime memmie en mod :-)
    Steenwijk
    Mooi dat het geregeld is DaYa. Kun je met een gerust hart de laatste weekjes van je jongentje-in-buik genieten.
    Maarre, volgens mij leest jou gyn gewoon mee op dit forum en heeft hij eieren voor zijn geld gekozen: Nee, die wil geen hormonenmama tegenspreken ;) :)

12. mamalieske

mamalieske Fanatiek lid

14 sep 2006
    2.356
    0
    0
    gelukkig zijn er steeds meer moderne gyn's te vinden in het ziekenhuis die wel luisteren en vinden dat pijn niet perse bij bevallen hoeft te horen ;)
    pijn hoeft namelijk niet perse fijn te zijn.

13. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

wat grappig! moest je niet lachen toen hij dat zei! ik zou dubbelgelegen hebben :D

14. angelbaby

angelbaby Fanatiek lid

super dat je gyn ook al vooruit gedacht had. Mijn gyn begon met 14 weken al over pijnbestrijding. Ik ga ook rond 30 weken al naar de anesthesist om dit te overleggen. (ik heb een vorm van reuma en ben nu dus verplicht medicijnvrij)

Fijn dat jij ook zo'n modern meedenkende gyn hebt. Dat maakt het allemaal een stuk prettiger om te bespreken.

15. Tizzy

Tizzy Actief lid

9 feb 2008
    277
    0
    0
    Mooi dat je gyn zo reageerde!
    Ik stond vorige week verbaasd te kijken dat mijn gyn uit zichzelf in mijn dossier: "pijnstilling" heeft gezet; had er zelf nl nog niet met haar over gehad.
    Vandaag zei ze weer dat ik gewoon een ruggeprik krijg; heerlijk toch?

16. MamaEsther

MamaEsther Fanatiek lid

24 okt 2006
    1.535
    0
    0
    Laag Soeren
    :) Ikke een hormonenmama?? :p Hou op joh, ik ben een engeltje! :) :)

17. MamaEsther

MamaEsther Fanatiek lid

24 okt 2006
    1.535
    0
    0
    Laag Soeren
    Hahaha ik was in eerste instantie gewoon totaal verbouwereerd, maar eenmaal buiten bij de auto kon ik de slappe lach niet meer tegenhouden inderdaad..! :p

18. MamaEsther

MamaEsther Fanatiek lid

24 okt 2006
    1.535
    0
    0
    Laag Soeren
    En aan de andere dames; het is inderdaad heerlijk om een meedenkende gyn te hebben! :-D Ik heb dan geen reuma (jeetje wat zal dat rot zijn! Heb je er veel last van, zo zonder medicijnen?) maar wel genoeg ervaring om te weten wat ik wil, en het is fijn dat mijn gyn me niks probeert wijs te maken en me vrij laat in hoe ik mijn eigen bevalling wil hebben! :-D Want IK ben immers degene die 't kind eruit moet werken, en niemand anders..! :p

19. angelbaby

angelbaby Fanatiek lid

Ik heb er erg veel last van ja. Ben ook al mijn complete zwangerschap in de ziektewet en kom er dus pas ergens na mijn verlof weer uit. Het is wel balen, maar het rustig thuis zijn heeft voor de baby's wel veel voordelen. Zij kunnen alle energie pakken die ze nodig hebben (en dat doen ze ook ;) )

Maandag gaan we daarom ook bespreken hoe er besloten wordt tot een eventuele keizersnede.

Meteen na de bevalling ga ik dan weer aan mijn medicijnen en nu lukt het meestal wel om het draaglijk te houden met 3x per week fysio (soms 5x) Mijn vriend is gelukkig ook héél erg behulpzaam en mijn familie helpt ook mee. Komt allemaal goed en als ik dan mijn beebjes voel of ze zie op de echo dan is het dat zo 1000% waard.

20. MamaEsther

MamaEsther Fanatiek lid

24 okt 2006
    1.535
    0
    0
    Laag Soeren
    Joh, het valt me nu pas op dat je er ook nog eens TWEE krijgt! :confused: Leuk joh, maar zal ook wel dubbel zo zwaar zijn, zeker voor jou! Kan me inderdaad goed indenken dat jullie een keizersnede overwegen -> een dubbele bevalling zal (vooral voor jou) wel vrij funest zijn denk ik? Maar wel ontzettend fijn dat je zo'n goed vangnet hebt (heb ik ook ;) ) daar kun je bijna niet buiten.. Toitoitoi! :-D

Deel Deze Pagina