Vraag over weeenremmers

Discussie in 'Prematuur' gestart door MammieVanSammie, 30 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MammieVanSammie

MammieVanSammie Actief lid

30 nov 2012
    395
    2
    18
    Noord Holland
    Ik ben op zoek naar dames met ervaring met weeenremmers!

Ik ben gisteren ontslagen uit het ziekenhuis, nadat ik afgelopen maandag was opgenomen met dreigende vroeggeboorte bij 31+5. Ik bleek haast volledig verstreken (cervixlengte 5-11mm) met 1 cm ontsluiting, baby volledig ingedaald. Daarbij rugweeen en verlies van slijm en wat bloed. Kortom, ik werd direct opgenomen en kreeg weeenremmers en corticosteroiden (longrijper). Gelukkig is verder alles helemaal goed met mij en de baby en lijkt hij voorlopig nog wel te blijven zitten.

Gelukkig ben ik nu ook de grens van 32 weken over en zouden we dus niet naar een academisch ziekenhuis hoeven als de baby toch geboren wordt. Ik heb echter begrepen dat het voor de baby wel echt veel beter zou zijn als hij na 34 weken geboren zou worden.

Ik ben nu natuurlijk best wel bang dat de weeen alsnog gaan doorzetten. De artsen in ons ziekenhuis hebben gezegd dat ze dan geen poging meer gaan doen de weeen te remmen, ook niet vóór 34 weken. Dit, omdat de baby nu de longrijpers heeft gehad. Ze zeiden daarbij nog 'als de natuurlijk het wil'...

Ik begrijp hier niets van en ben hier ook best wel boos over. Ik heb begrepen dat er haast geen bijwerkingen zijn bij deze weeenremmers, dus ik begrijp niet dat ze niet gewoon een 'baat het niet dan schaad het niet'-beleid zouden voeren. Stel dat de weeen nu alsnog terugkomen, dan kunnen ze toch op zijn minst probéren onze kleine jongen nog wat langer binnen te houden?!

Ik heb wat onderzoek gedaan in de medische literatuur en ik vind in de landelijke richtlijn dreigende vroeggeboorte dat er geen meerwaarde wordt gezien in langer doorgaan met weeenremmers dan 48 uur. Ik kan echter niets vinden over een herhaalde kuur?!

Ik hoop dat hier dames zijn met ideeen, tips of gelijkwaardige ervaringen.

2. liefde88

liefde88 Bekend lid

21 jun 2011
    984
    14
    18
    Nederland
    Hey meis,

wat vervelend voor je dat je een dreigende vroeggeboorte hebt.
    Wat voor weeenremmers heb je gekregen?

ik heb met 22 weken adalat gekregen. 4x daags 20 mg. Omdat wij ons 1e kindje zijn verloren zijn met 21 weken, Wilde het ziekenhuis dat we eerst de grens van 24 weken gingen halen. Toen ik met 24 weken werd ontslagen uit het ziekenhuis, ben ik naar huis gegaan met 2x daags 20 mg. Dit ging echter niet goed en ben ik met 25 weken weer opgenomen in bhet Amc en ze zeiden dat ik die week nog ging bevallen. Adalat weer opgehoogd naar 4x daags, en de rust kwam weer terug. Met 4x daags adalat weer na huis gegaan. En het bleef rustig geen weeen meer. Had trouwens ook bedrust en een cerclage. Op donderdag moest ik een paar x me bed uit omdat er iets stuk was in huis, dus 3a 4x de trap, dat had ik beter niet kunnen doen, want daar begonnen de weeen. Met spoed na het vu, daar dachten ze dat het niet zo erg was, want ze lieten me gewoon liggen. En helaas die maandag bevllen met 30 weken van een prachtige zoon. En hij doet het geweldig helemaal geen tegenslagen gehad. Een aantal weken geleden en nacontrole gesprek gehad en ze zeiden als we hadden geweten dat je lichaam al aan het bevallen was hadden we je andere weeenremmers gegeven tot week 32 en nog een keer de longrijping.

Ik hoop dat jullie mannetje nog zeker 5 weken blijft zitten!
    Is je buik nu rustig?

xx

3. liefde88

liefde88 Bekend lid

21 jun 2011
    984
    14
    18
    Nederland
    oh nog wat vergeten te vertellen
    in het amc heb ik echt heeeeel veel discussies gevoerd over het adalat door blijven slikken. Ze wilden dat ik ging stoppe na de 48 u en dan mocht ie geboren worden. Jaaa daaggg ik was 25 en 2 dagen zwanger, dit kindje mag nog lang niet geboren worden!! Gelukkig bleef hij zitten. Ik heb de cerclage laten plaatsen in het Radboud nijmegen en daar heb ik contact mee gehad omdat ik het amc niet wilden luistern., Gelukkig zei het radboud dat hun wel weeenremmers door zouden blijven geven tot in iedergeval 32 weken. En dat ik daar dan opgenomen zou blijven. Dus het amc gebeld met het radboud. Mijn eigen ziekenhuis heb ik ook nog gebeld en die zouden ook door blijven geven. Dus daar heb het amc ook nog mee gebeld. en toen kwamen ze met een "compromis" dat ze het tot 28 weken zouden door blijven geven. Gelukkig mocht ik naar een week naar huis en liep ik weer onder controle bij mijn eigen ziekenhuis. Die woensdag voor de weeen begonnen hadden we het er zelfs nog over om te stoppen met de weenremmers. Waarschijnlijk door het traplopen en een darminfectie zijn de weeen dus begonnen. Helaas, maar zoooo dankbaar met mijn kleine ventje.

4. azucena

azucena Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.366
    1
    36
    Ik heb van 23+2 tot 26 weken aan de remming gelegen (adalat en nog een sterkere die je niet vaak mag ivm bijwerkingen op de baby). Er was daarna afgesproken om nog een keer te remmen, mocht het weer dreigen door te zetten. Dat is toen bij 28 weken weer geweest. Toen heb ik 48 uur remming gehad, zodat de longrijping in kon werken. Hierna ben ik niet meer geremt, want dat zou niet goed zijn. Als je lichaam zo vroeg gaat bevallen, is daar vaak een reden voor (infectie oid). Dat bedoelen ze denk ik met de natuur zijn gang laten gaan.

Bij mij zijn overigens m'n vliezen met 30 weken gebroken en door een infectie is onze vent met 30+3 geboren. Ik denk zelf dat hij misschien beter eerder had kunnen komen. Door de infectie heeft hij nu waarschijnlijk een afwijking in z'n motorische deel van de hersenen.

Weet je, eigenlijk is 32 weken een heel mooi termijn :). Helemaal nu je ook een kuur longrijping hebt gehad. Tuurlijk is langer altijd beter, maar probeer er rust in te vinden dat, mocht je nu bevallen, je kindje waarschijnlijk alleen wat groter moet groeien. Sterkte en hopelijk blijft je buik nog een poosje rustig!

5. MammieVanSammie

MammieVanSammie Actief lid

30 nov 2012
    395
    2
    18
    Noord Holland
    Hoi Liefde88 & Azucena,
    Dank voor jullie reacties!!

@Liefde88, wat verdrietig dat jullie je eerste kindje zijn verloren :(
    Jij hebt dus ook moeten soebatten met de artsen. Nouja 'ook', ik hoop natuurlijk dat t bij mij niet zo ver komt! Maar het doet me goed om te horen dat die mogelijkheid tot compromis wel bestaat. Fijn dat ze in t Radbout toch mee wilden gaan in een 'onderhoudsdosering', terwijl dat toch echt 'helemaal geen zin zou hebben' volgens mijn artsen en de literatuur die ik gevonden heb.
    Ik heb ook Adelat gehad en gelukkig is t nu rustig. Al schiet ik in de zenuwen bij iedere harde buik nu, dat moet denk ik even slijten...
    Hmmm typisch trouwens dat je over dat traplopen begint. Ik had net gisteravond een discussie met mijn vriend omdat ik even naar boven wilde lopen (hij had de gordijnen van de babykamer opgehangen :)) en hij van mening was dat ik dat beter gewoon niet kon doen als t niet strikt noodzakelijk is...

@azucena. Je hebt gelijk hoor, dat 32+ best een mooie termijn is, maar ja, het liefst wil je je kindje een start in de couveuse besparen!
    Een infectie lijkt bij mij onwaarschijnlijk trouwens, want alle waarden (urine, bloed, vaginale kweek) waren goed. Maar misschien heb je wel gelijk en is dat wat ze bedoelen met 'de natuur zijn gang laten gaan'. Als dat zo is, vind ik dat wel een goed argument, dus dank je wel dat je me nu op dit idee hebt gebracht. Ik zou het dan echter wel fijn vinden als ze me dat op deze manier uitleggen. Dan snap ik het tenminste!! Een vriendin van mij opperde ook nog dat ze het misschien niet willen doen omdat ze bang zijn dat als de bevalling toch doorzet en ze je wél net weeenremmers hebben gegeven dat de kleine dan in nood zou kunnen komen. Ook een goede reden, die het voor mij begrijpelijker maakt dat ze niet nog een keer remmers willen geven. Maar, nogmaals, dat moeten ze me dan uitleggen en niet met de dooddoener 'dat is de natuur' komen ;)

Wat verdrietig dat jullie zoontje misschien een afwijking heeft. Kunnen ze dat nu al echt zien? Ik hoop maar voor jullie dat het reuze meevalt!!

Ik hoop dat het goed gaat met jullie beider mannetjes :) En nogmaals bedankt voor de reacties!

Deel Deze Pagina