Zwanger en invalleerkracht

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by RtK, Nov 25, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. RtK

RtK Nieuw lid

Nov 25, 2014
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

ik heb even op de pagina's gekeken, maar kon zo niets vinden wat hetzelfde als mijn situatie is.

Ik ben een invalleerkracht op verschillende basisscholen in mijn buurt, ik heb niks vast. Ik zit thuis zonder ww-uitkering, want mijn vriend verdient te veel. Elke dag kan ik gebeld worden om diezelfde/de volgende dag te werken.
    De ene week werk ik 2 dagen op een school, de andere week werk ik 3 dagen op 3 verschillende scholen en weer een andere week werk ik helemaal niet. Dit is erg wisselend en ik heb geen vastigheid.

Ik ben zwanger en 31 maart uitgerekend. Ik heb op internet rondgekeken en nu ben ik erachter dat ik een WAZO uitkering (telefonisch) moet aanvragen. Maar ik heb geen werkgever en geen uitkering.

Via de telefoon konden ze me ook niet goed verder helpen, terwijl ik het echt niet duidelijker kan uitleggen.
    Ze vertelden mij dat ik niet verzekerd ben voor een uitkering :( en dat ik eind januari weer terug moet bellen want dat is dan 8 weken voor mijn bevallingsdatum. Ik ben alleen bang dat als ik eind januari terugbel, dat ze me nog niet begrijpen en dat het niet gaat lukken...:(

Iedere werkende vrouw heeft recht op zwangerschapsverlof, ook al werk ik erg wisselend en niet zo heel veel.

Kunnen jullie mij wat meer duidelijkheid geven over een WAZO uitkering in mijn geval: zonder werkgever en zonder ww-uitkering?

En wordt er gekeken naar hoeveel ik de afgelopen 3 maanden heb gewerkt of wordt er gekeken naar vorige jaren?

Ik hoor het graag!
    Alvast bedankt

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Hallo RtK,

Je wilt informatie over je recht op WAZO als invalleerkracht. Zelf schrijf je dat alle zwangere werkneemsters recht op WAZO hebben. Dat is een terechte opmerking. Maar in jouw situatie is de status van werkneemster juist nog niet duidelijk. Daarom konden mijn collega’s aan de telefoon je op voorhand niet de juiste informatie geven.

Een zwangerschaps- en bevallingsuitkering (WAZO) is een werknemersverzekering (net als de Ziektewet en de WW). Als je in loondienst bent, ben je hier op basis van je dienstverband automatisch is verzekerd. Als invalleerkracht heb je geen doorlopend dienstverband; je contract met de invalpool is geen dienstverband. Iedere oproep leidt tot een nieuw dienstverband. En ieder dienstverband is dus een nieuwe verzekeringsgrond voor de WAZO.

Daar zit echter wel een termijn aan: een dienstverband geeft alleen recht op WAZO als het binnen tien weken voor je (uitgerekende) bevallingsdatum ligt. Met andere woorden, op basis van alle oproepen die je na de 30e week van je zwangerschap hebt gehad, kun je een WAZO-uitkering aanvragen. Er kunnen in de periode tot je verlof dus nog nieuwe WAZO-rechten gaan ontstaan, als je tot die tijd nog wordt opgeroepen.

Omdat het dienstverband na de oproep in de meeste gevallen van rechtswege zal eindigen, zullen de werkgevers waarschijnlijk geen verlof voor je aanvragen. In dat geval zou je dat zelf moeten doen. Normaal gesproken doe je dat acht weken voor je uitgerekende datum. Omdat er in jouw geval nog nieuwe rechten bij kunnen komen, raad ik je aan om te wachten tot je daadwerkelijk met verlof gaat. Dan kun je alle aanvragen in één keer doen. Je hebt hiervoor het loonheffingsnummer van alle werkgevers nodig, deze kun je bij de werkgevers opvragen.

Om de WAZO aan te vragen, bel je met UWV Telefoon (0900-9294). Wil je dat wij je daarbij helpen? Stuur dan tegen die tijd een privébericht met je telefoonnummer, dan nemen wij contact op om de aanvraag met je door te nemen.

Actuele informatie over het recht op WAZO vind je hier.

Ik wens je een fijne zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Share This Page